ویژگی های اخلاقی که از شما همسری غیرقابل تحمل می سازد

ویژگی های اخلاقی که از شما همسری غیرقابل تحمل می سازد

گروه خانواده وسلامت:برخی از افراد ویژگی_هایی دارند که به عنوان یک همسر طرف مقابل را آزار می دهند و روانشناسان به این دسته از افراد همسران سمی می گویند، زن و مردی که با داشتن ویژگی های اخلاقی خود را تبدیل به یک همسر بد و غیرقابل تحمل می سازند. اگر شما هم این رفتارها را دارید سریعا سعی کنید از طریق مشاوره و تمرین از این رفتارها دوری کنید.
روابط اخلاقی و عاطفی یکی از بخش های مهم زندگی مشترک است که متاسفانه اصلی ترین عامل مشکلات و جدایی ها در میان زوجین هم محسوب می شود. شما دوست دارید با همسرتان جوری رفتار کنید که زندگی آرام و پرمحبتی داشته باشید یا تمام تلاشتان را می کنید تا همسرتان شیفته شما شود اما نمی دانید چرا همه چیز برعکس می شود به حدی که همسرتان شما را فردی به اصطلاح سمی می خواند و از زندگی کردن با شما رضایت ندارد. فکر می کنید چرا این اتفاق می افتد و آخر کار به اینجا ختم می شود؟ در یک جمله پاسخ این است »همه چیز ریشه در رفتار شما دارد« به نظر ساده می رسد اما دقیق تر که شویم جزییات اشتباهات رفتاری را که شما را ناخواسته تبدیل به یک همسر بد و غیرقابل تحمل می سازد خواهید شناخت. هرگز اشتباه خود را نمی پذیرید:اگر متوجه این شده اید که مدام در حال آوردن دلیل و توجیه برای کارهایتان هستید پس بدانید که رفتار شما ایراد دارد. واقع بین باشید و در تنهایی خود به رفتار یا اشتباهی که انجام داده_اید بیشتر فکر کنید مسلما پی به نقطه ضعف_هایی خواهید برد یا بهتر بگوییم شجاعت پذیرفتن اشتباهاتتان را خواهید یافت.
مدام تکرار می کنید منظورم این نبود:در میان مکالمه های خود با همسرتان حرف هایی ناخوشایند می زنید و او را می رنجانید بعد از مدت کوتاهی ادعا می کنید که منظور شما آنچه که همسرتان برداشت کرده است نبوده پس در این جا ۲ مورد از اشتباهات رفتاری شما پدیدار می شود اول اینکه هنگام بحث یا صحبت حریم همسرتان را رعایت نکرده اید و احیانا توهینی رخ داده است که این به هیچ وجه پذیرفته و مورد قبول نیست و دوم اینکه شخصی هستید که بدون فکر کردن سخن می گویید. به نظر دکتر گاتمن چنین همسرانی احساس آرامش را از همسرشان می گیرند و نبود آنها شرایط روحی بهتری برای شریک زندگی شان فراهم خواهدکرد. بهتر است برای تجربه یک مکالمه سالم خط قرمزهایی را در ذهن خود تعیین کنید تا با گذر از آنها تبدیل به یک فرد آزاردهنده نشوید. بهترین روش برای جلوگیری از اختلاف و ناراحتی اهمیت دادن به حق همسر است. به حق همسرتان اهمیت بدهید:رفتار رایج دیگری که اصولا این دسته از افراد در زندگی مشترک به واسطه آن موجب ختلاف می شوند نادیده گرفتن حق همسرشان است. دکتر وین می گوید این رفتار بیشتر از آنچه که تصور کنید مخرب است و در ذهن همسرتان شما را به طرز ناباورانه ای غیرقابل تحمل خواهدساخت چرا که در این شرایط همسر شما به این باور می رسد که نظر، ایده و حتی وجود او هیچ اهمیتی برای شما ندارد. بهترین روش برای جلوگیری از این اختلاف و ناراحتی اهمیت به حق همسرتان در تمام جوانب زندگی است. بیش از حد وابسته روابط با همسرتان هستید: بله درست متوجه شدید. منظور از این وابستگی همان است که یک طرف در زندگی مشترک می_گوید که اگر روزی همسرش او را ترک کند نابود می شود. این جمله اصلا منطقی نیست و این شدت وباستگی به طرف مقابل او را دچار احساس محدودیت می سزاد. همسران این دسته از افراد نمی توانند آزادی فکری را تجربه کنند چرا که وابستگی بیش از حد نگرانی و حساسیت_هایی را برایشان ایجاد خواهدکرد. سعی کنید خود را در زندگی به عنوان یک فرد مستقل به همسرتان ثابت کنید تا بتواند به شما به عنوان یک فرد قابل اعتماد تکیه کند.
شما عمدا شریک زندگی تان را آزار می دهید: متاسفانه برخی از افراد بی دلیل یا با کوچکترین بهانه طرف مقابل در زندگی مشترکشان را از لحاظ جسمی و روحی مورد آزار و اذیت قرار می_دهند. دلایل مختلفی پشت این ماجرای تلخ نهفته است که در همه حال ترک این عادت غلط بهترین روش برای حفظ رابطه و آرامش در زندگی است. با خود تمرین کنید تا در مواقع حساس با یک جمله و یا رفتاری همراه با سکوت اعتراضتان را به همسرتان نشان دهید به جای آنکه اینقدر تنش ایجاد کنید و مطمئن باشید که این روش صددرصد موثر خواهدبود در حالی که جنگ و جدال هیچ تاثیر مثبتی نخواهدداشت. با این رفتارها چه کنیم یا بهتر بگوییم، چه کنیم همسرمان از زندگی در کنار ما لذت ببرد؟ پاسخ بسیار ساده است و آن هم ترک این عادات غلط و ناپسند در زندگی مشترک و حتی زندگی اجتماعی شماست. همه چیز را تحمل نکنید:با برداشتن بعضی قدم‌ها می‌توانید همسرتان را سربه راه‌تر کرده و زمینه را برای رسیدن به روزهای آرام فراهم کنید اما این را هم یادآوری می‌کنیم که قدم‌های شما در همه موارد تاثیرگذار نخواهد بود و پیش از برداشتن‌شان، باید به شکلی که همسرتان پرخاشگری‌اش را ابراز می‌کند نگاهی بیندازید. اگر او به شما آسیب جسمی یا کلامی شدید می‌رساند، دیگر مشکل به دست خودتان حل شدنی نیست و باید از یک روانشناس کمک بگیرید. اگر در چنین شرایطی قرار دارید، به هر شیوه‌ای که می‌توانید همسرتان را راضی به مراجعه کنید و اگر هم از عهده آن برنمی‌آیید برای آنکه خودتان را به آرامش برسانید، به روانشناس مراجعه کنید اما فراموش نکنید که قرار شما با روانشناس بدون حضور همسرتان، کمکی به حل مشکل او نمی‌کند. فکر نکنید تنهایید:خب حالا که کمی به آنچه دیگری در سر دارد نزدیک‌تر شدید، می‌توانید چند قرارداد بنویسید و امضا کنید. البته نوشتن این قراردادها راه‌حل نهایی نیست و تنها نقطه شروعی است که به کمتر شدن تنش‌ها کمک می‌کند.
شما در این قراردادها می‌توانید تمام مواردی که آزارتان می‌دهد را مطرح کنید و در موردشان با همسرتان به توافقی نسبی برسید. در این گفت‌وگو، قرار نیست حرف خودتان را به کرسی بنشانید و برنده صددرصد باشید. بلکه تنها قرار است چند امتیاز بگیرید و چند امتیاز را هم واگذار کنید.شاید نتوانید همسر پرخاشگرتان را در همین ابتدای کار از بحث کردن منصرف کنید اما می‌توانید از او بخواهید که هنگام بحث کردن، صدایش را بالا نبرد. پس زیاده‌روی نکنید و به اصلاحات کوچک قانع باشید. به توصیه دیگران گوش نکنید:اگر برای اطرافیان‌تان درددل کرده و از پرخاشگری همسرتان صحبت کرده باشید احتمالا راهکارهای متفاوتی را هم از آنها شنیده‌اید. برخی‌ می‌گویند کم محلی کن و به حرف‌هایش پاسخ نده و عده‌ای دیگر هم می‌گویند صدایت را از او هم بالاتر ببر و هر رفتاری که با تو کرد به خودش برگردان. ما نمی‌گوییم که همه توصیه‌های آنها نادرست است اما واقعیت این است که راهکار هر فردی در مهار خشونت، با دیگری متفاوت است. راهی که همسر شما از طریقش آرام می‌شود، شیوه‌ای منحصر به اوست. پس به جای پیروی کردن از تجربه‌های دیگران، راه خودتان را پیدا کنید و با آزمون و خطا بفهمید که همسرتان با چه روشی آرام‌تر می‌شود. روی برنامه بمانید:کارتان تمام نشده است. شما باید به خودتان و همسرتان یاد بدهید که حق نادیده گرفتن قرارداد را ندارد. در این مورد شما حق دارید که وسط دعوا هم نرخ تعیین کنید و درست در لحظه‌ای که همسرتان صدایش را بالا می‌برد، بدون ایجاد تنش بیشتر از او بخواهید به عهدنامه‌ای که امضا کرده است وفادار بماند. البته یادآوری شما قرار نیست تنها به لحظه دعوا محدود بماند.
بلکه باید هر روز در مورد قول‌هایی که به هم داده‌اید صحبت کنید و در لحظه‌های ناگذیر تنش هم این وعده‌ها را تمرین کنید.بیشتر از توان‌تان انرژی نگذارید:شاید بعد از رفتن تمام این راه‌ها به این نتیجه برسید که همسر پرخاشگر شما اصلاح‌ناپذیر است و سکوت شما، تنها راه تغییر رفتارهای اوست. اگر سکوت شما می‌تواند اوضاع را تغییر دهد، بهتر است نگاهی به احساسات و شرایط خودتان بیندازید. آیا چنین راهکاری شما را آزار نمی‌دهد؟ پس در این صورت می‌توانید همین روش را ادامه دهید و به توصیه‌های دیگران توجه نکنید.
اگر کوتاه آمدن شما آسیبی به خودتان نمی‌رساند، دلیلی ندارد که از این سکوت بترسید. اما همیشه هم رابطه میان‌تان با کوتاه آمدن‌های شما درست نمی‌شود. گاهی سکوت به شما احساس قربانی شدن و مورد ظلم قرار گرفتن می‌دهد و گاهی باعث می‌شود که همسرتان را بدون آنکه بداند، به بی‌رحمی متهم کنید، باید بیشتر مراقب باشید. در چنین شرایطی، شما حتی اجاره یک لحظه سکوت کردن را ندارید. شاید تجربه شما نشان داده باشد که با رفتن از هر راه دیگری، پرخاشگری‌های همسرتان از سر گرفته می‌شود اما باور کنید که خطر این رفتارهای او برای ادامه زندگی مشترک و ایجاد احساس خوشبختی در شما، کمتر از شیوه قبلی است.
قلق‌یابی کنید:شمایی که در این فرصت کوتاه تنها نظاره‌گر خشم و پرخاش همسرتان بوده‌اید به شناخت بهتری از او رسیده‌اید و می‌توانید با قدم‌هایی کوچک، به او در عقب‌نشینی کمک کنید. آسان‌ترین راه برای رسیدن به آرامش، پیدا کردن قلق یا به قول قدیمی‌ها، رگ خواب همسرتان است. ببینید که او با چه رفتاری و در چه شرایطی آرام می‌شود و همان رفتار را در پیش بگیرید. اگر هم در پیدا کردن این شیوه به خصوص موفق نبوده‌اید، از همسرتان بخواهید در فهمیدن قلقش به شما کمک کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = بیست چهار