مطالبات نمايندگان آذربايجان غربي در مجلس از رئيس جمهور؛

لزوم رفع مشکلات معیشتی مردم ضمنا دریاچه ارومیه فراموش نشود

لزوم رفع مشکلات معیشتی مردم  ضمنا دریاچه ارومیه  فراموش نشود

گروه گزارش:هیئت دولت و رئیس جمهور در قالب بیست و هشتمین سفر استانی کابینه دولت تدبیر و امید فردا وارد آذربایجان غربی می_شوند و دراین بین نمایندگان استان درخواست ها و مطالباتی از دولت دارند. پس از سه سال از فعالیت دولت یازدهم بالاخره قرعه سفر استانی این بار به نام آذربایجان غربی خورد تا مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان ضمن دیدار از نزدیک با رئیس جمهوری و کابینه دولت مسایل و مشکلات پیش روی توسعه این منطقه را مطرح کنند.
از چند روز گذشته بعد از اعلام رسمی سفر استانی مردم ارومیه و سایر شهرستان های آذربایجان غربی خود را آماده استقبال پرشور و باشکوه از رئیس جمهور کرده اند و در این بین درخواست ها و مطالباتی نیز از رئیس جمهور و کابینه دولت دارند.
همه در تکاپو برای استقبال از رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران هستند، از چندی پیش گروه های مختلف درخواست ها و نیازهای استان را برای ارائه به هیئت دولت آماده کرده اند و خود را برای استقبال از کابینه دولت در تبریز و سایر شهرستان های استان مهیا ساخته اند.
نصب بنرهای متعدد خوش آمدگویی و بیان مطالبات، تشکیل گروه های متعدد در فضای مجازی و بیان درخواست ها، تشکیل گروه های خودجوش برای استقبال گسترده از کاروان تدبیر و امید این روزها هوای شهرهای استان را دگرگون کرده است.
احیای دریاچه ارومیه، اعطای امتیازات ویژه جهت رفع محرومیت استان از جمله ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهرهای استان، ایجاد اشتغال، رسیدگی به مشکلات معیشتی و رفاهی مردم، مسائل محیط زیستی، مشکلات مسکن مهر، توجه ویژه به ظرفیت ها و معادن استان و آغاز به کار مجدد کارخانجات تعطیل شده آذربایجان غربی از مهمترین خواسته های مردم و نمایندگان منتخب مردم در دهمین مجلس شورای اسلامی است.
*رفع مشکلات اقتصادی آذربایجان غربی در دستور کار دولت باشد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از سفر استانی هئیت دولت به آذربایجان غربی گفت: در سالهای اخیر مردم این منطقه از مشکلات معیشتی و اقتصادی رنج می_برند امیدواریم با سفر رئیس جمهوری و هئیت دولت راهکارهای اساسی برای حل برخی از این مشکلات اتخاذ شود.هادی بهادری ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد با توجه به هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان عنوان کرد: آذربایجان غربی دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی است و ایجاد این امتیازات می تواند ضمن حل مشکلات اقتصادی استان به اقتصاد کشور نیز کمک کند.وی در ادامه اعطای مشوق های سرمایه گذاری و مشوق های مالیاتی را از دیگر مطالبات مردم استان از رئیس جمهوری و کابینه یازدهم برشمرد و اظهارداشت: اعطای مشوق های سرمایه گذاری و مالیاتی می تواند ضمن افزایش حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این منطقه شده و قفل اقتصاد استان را باز کند.
بهادی با گلایه از طولانی شدن راه آهن مراغه به ارومیه گفت: متاسفانه با گذشت بیش از ۱۵ سال هنوز راه آهن سراسری مراغه به ارومیه خاتمه نیافته این در حالی است که آذربایجان غربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا نیازمند اتمام هرچه سریعتر این طرح است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از توجه دولت یازدهم در راستای احیای دریاچه ارومیه افزود: تاکنون اقدامات قابل توجهی در این خصوص صورت گرفته و طرح های بسیار خوبی مصوب شده اگر اعتبارات طرح به موقع پرداخت شود شاهد تسریع در روند احیای این دریاچه خواهیم بود.
*تکمیل پروژه های نیمه تمام آذربایجان غربی در اولویت قرار گیرد
نماینده منتخب مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به سفر آتی رئیس جمهور به استان، باید تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آذربایجان‌غربی مورد توجه هیئت دولت قرار گیرد.
همایون هاشمی با اشاره به سفر فردای رئیس جمهور به استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با توجه به اینکه منطقه جنوب آذربایجان‌غربی همانند میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب به طور خاص و کل استان به طور عام از لحاظ شاخصه‌های توسعه در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برد باید در سفر حجت‌الاسلام روحانی به این مسائل توجه شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه جاده‌ها، اصلی‌ترین شاخص توسعه بوده اما در استان شرایط ناهنجاری بر آنان حاکم است بنابراین باید جاده تکاب-شاهین‌دژ، شاهین‌دژ-میاندوآب و نیز جاده تکاب-ایران‌خواه به دیوان‌دره که آسفالت ندارد در اولویت توجه قرار گیرد.
هاشمی با انتقاد از رکود مجتمع پتروشمی میاندوآب اعلام کرد: با وجود اینکه مجتمع پتروشیمی مهاباد و میاندوآب همزمان کلنگ زنی شده است اما مجتمع مهاباد هم‌اکنون مشغول فعالیت بوده اما سرمایه ملی در این شهرستان به هدر می‌رود.
وی با بیان مشکلات بخش کشاورزی و نیز لزوم رفع و رجوع مشکلات کشاورزان استان عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به کمبود منابع آبی، باید آبیاری تحت فشار و قطره‌ای جایگزین آبیاری سنتی شود و برای آن نیز اعتبارات ویژه‌ای توسط دولت در نظر گرفته شود.
هاشمی با تاکید بر لزوم توجه به روستاهای استان اظهار داشت: بی‌شک گازرسانی به روستاها و محروم زدایی از این مناطق و توسعه آنها به ویژه جنوب استان باید مد نظر جدی هیئت دولت قرار گیرد.
نماینده منتخب مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی از لزوم ساماندهی معادن متعدد شهرستان تکاب خبر داد و افزود: باید تدابیری اندیشیده شود که معدن طلای زره‌شوران تکاب توسط ایمیدرو قیمت‌گذاری شده و به صورت سهامی، آن را به خود مردم این منطقه بفروشند.
*لزوم راه اندازی منطقه آزاد ارومیه تا اتمام جاده شهید کلانتری
نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم راه اندازی منطقه آزاد تجاری برای ارومیه از مرز سرو تا جاده شهید کلانتری را یکی دیگر از مطالبات بحق مردم این منطقه دانست و گفت: امید می رود با همت جنابعالی و همکاران تان، هر چه سریع تر در همین دولت، محقق شود.
روح الله حضرت پور با بیان اینکه بی گمان، تحقق این مهم، فراتر از آثار اقتصادی و معیشتی، از منظر سیاسی و امنیتی نیز حائز اهمیت بسیار ویژه است، گفت: هم اکنون برای عبور مردم از جاده میانگذر دریاچه ارومیه، مردم ملزم به پرداخت عوارض هستند ولی به جز مسیر اندکی اتوبان، بقیه راه را تا تبریز، جاده ای بی کیفیت و خطرساز تشکیل می دهد که تصادفات مرگبار زیادی تا کنون جان بسیاری از همشهریان مان را گرفته است که در این راستا تکمیل اتوبان شهر کلانتری یک خواسته عمومی و ناظر به حفظ جان شهروندان است.
وی با بیان اینکه راه های روستایی ارومیه، از نظر طول مسیر و نیز آسفالت بودن، معدلی کمتر از شاخص های ملی و استانی دارند، گفت: روستاهای متعددی در ارومیه قرار دارند که برغم گذشت قریب به ۴ دهه از انقلاب اسلامی، هنوز از آب سالم بهداشتی محروم اند و وضعیت مشابهی نیز در خصوص گاز روستایی وجود دارد.حضرت پور تاکید کرد: برهمین اساس لازم است برای برخورداری روستا نشینان عزیز ارومیه_ای که بار اصلی تولید محصولات زراعی و دامی را بر عهده دارند، اقدام و عملی مناسب و ضربتی در عرصه، آب، راه و گاز در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ارومیه به عنوان مرکز استان و کلانشهر، کوچک ترین بهره ای از بودجه ملی ندارد و این در حالی است که پروژه هایی مانند »رینگ دور شهری« و »آذربایجان« به عنوان بزرگترین پروژه های شمال غرب کشور در این شهر اجرا می شوند، گفت: همچنین در عرصه نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری هم نیاز جدی به حمایت های جدی دولتی وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه شاید باور نکنید ولی واقعیت دارد که بعد از انقلاب و برغم افزایش جمعیت و نیازها به غیر از بیمارستان وقفی سیدالشهدا(ع) هیچ پروژه بیمارستانی دیگری در ارومیه انجام نشده است، گفت: بیش از ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی کمبود داریم که این وضعیت معنایی جز فاجعه ندارد و تنها کسانی که بیمارداری کرده اند با عمق آن آشنایند.
*بیمارستانهای ارومیه فرسوده هستند
نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم یادآور شد: بیمارستان های قدیمی موجود نیز فرسوده اند و با دهها و صدها مشکل ریز و درشت دست و پنجه نرم می کنند.
حضرت پور با بیان اینکه اجرای طرح مسکن مهر در ارومیه بدون در نظر گرفتن زیرساخت های شهری باعث شده است هزاران دانش آموز ساکن در مسکن های مهر، ناگزیر از طی مسافت های طولانی برای رسیدن به مدارس شان شوند، گفت: باید مدارس مورد نیاز در مناطقی که مسکن مهر در آنها احداث شده هر چه سریع تر ساخته و افتتاح شوند تا شاهد رنج روزانه فرزندان این مناطق و چه بسا ترک تحصیل آنها نباشیم.
وی با بیان اینکه ارومیه و در مقیاسی وسیع تر، استان آذربایجان غربی، این قابلیت را دارد که قطب گردشگری شمال غرب کشور باشد و روا نیست گردشگری ایران در چند شهر مرکزی یا در شمال کشور یا یکی دو جزیره در خلیج فارس محدود شود و جاذبه های گردشگری بقیه نقاط ایران از جمله ارومیه مغفول بماند، گفت: امیدواریم دولت با نظر مناسب به این مهم بپردازد که در این صورت، این آمادگی را داریم که برنامه۵ ? ساله تبدیل استان به قطب گردشگری شمال غرب کشور، به ویژه »گردشگری تابستانه« را ارائه دهیم و در اجرای آن، به دولت کمک کنیم.
وی تاکید کرد: این رویکرد می تواند راهکاری اساسی و دراز مدت باشد برای افزایش درآمد سرانه مردم منطقه که نصف میانگین درآمد سرانه کشوری است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم با بیان اینکه فهرست مطالبات مردم ارومیه، بسیار فراتر از این چند مورد مذکور است، گفت: در این مرحله همین چند مورد که فوریت دارند مطرح شد تا انشاء الله در فرایندی معقول و زمان بندی شده، هم این مطالبات و هم سایر انتطارات بحق، محقق شوند و همدلی دولت و ملت، تقویت و تحکیم شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، به هر روی روز موعد نزدیک شده است مردم این دیار همچون سایر استانهای کشور چشم انتظار تدبیر و امید برای حل مشکلات منطقه هستند امید می رود پایان این سفر مصوبات همراه به اقدام و عمل برای رفع غبار محرومیت از چهره این استان مرزی داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


9 × پنج =