هیچکس در کربلا غریبه نیست

هیچکس در کربلا غریبه نیست

مهناز بیرانوند
گروه اجتماعی:چگونه می شود شور حسینی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را توصیف کرد هر نقطه اینجا، شور و عشق به حسین دیده می شود و ندای یا حسین یا حسین راهپیمایان یک لحظه قطع نمی شود.
این روزها مرزهای مهران، شلمچه و چذابه مملو از عاشقان و دوستداران حسینی است عاشقانی که بی ریا برای عزاداری امامشان در روز اربعین با پای پیاده راهی کربلا می شوند.
می خواهند صحنه کربلا را بار دیگر عاشورایی کنند اما این بار در روز اربعین حسینی عاشقانه به میدان آمده اند. در میان خیل عظیم جمعیت که در مرزهای کشور حضور دارند، حتی مردان و زنانی کهنسال و پیر دیده می شود که به عشق سرور و سالار شهیدان آمده اند تا به زیارت آن امام بروند.
گرچه پیر است و نای راه رفتن ندارد، اما به این میدان عاشقی آمده و زیر لب ندای یا حسین یا حسین سر می دهد،‌ دلش به عشق سیدالشهدا می_تپد و پاهایش راهی کربلا می شود.
پاهای نیمه جانش را روی خاک های مسیر می_کشاند تا هر لحظه دلش به گنبد طلایی امام حسین (ع) نزدیکتر شود، عشق به حسین او را آورده و دوست دارد هرچه زودتر به ضریح امامش برسد.دلش عشق به حسین، چشمش به سوی آسمون و پاهایش خسته راه است، اما گاه گاه هم می ایستد و از فرط خستگی می نشیند تا شاید جرعه ای آب بنوشد، اما در این حین به یاد تشنگی حسین اشک از چشمانش سرازیر می شود که حسین در این سرزمین تشنه سرش از بدنش جدا شده و من اکنون تشنگی ام را با جرعه ای آب از بین می برم.
اکنون مرزهای ایران مملو از انسان هایی ست که دلشان را راهی کربلا کرده اند، تا چشم کار می_کند عاشقان حسینی حضور دارند و گاهی اوقات انگار که هیچ کس در ایران نمانده و همه به مرزهای ایران مانند مهران، شلمچه و چذابه آمده_اند، مرزهای بسیار شلوغ، دلهایی در راه کربلا و عاشقانی برای زیارت ضریح مطهر امامشان.اینها فقط گوشه ای از درس عاشقی مردم ایران است که قرار است در کربلا با دیگر مسلمانان جهان همنوا شوند و ندای لبیک یاحسین، لبیک یا حسین سر دهند.در میان خیل عظیم جمعیت کودکانی نیز به چشم می خورند که پیشانی بند یا حسین بر پیشانیشان است و همراه پدر یا مادرش ندای یا حسین سر می دهند.
دیگر هیچ کس اینجا غریبه نیست انگار که همدیگر را می شناسند چون از پیر تا جوان تا کودکانی که در آغوش پدرانشان هستند، همه یک ندا سر می دهند؛ لبیک یا حسین. انگار دلها به هم نزدیکتر شده چون می خواهند به کربلا برسند.
اما چه عاشقانی که حاضرند پای پیاده مسیر طولانی ۸۵ کیلومتری از نجف تا کربلا را بپیمایند تا به ضریح مطهر امام حسین (ع) برسند، حتی در میان جمعیت که فقط شلوغی را در مرزهای کشور می بینیم بسیاری از زائران اربعین حسینی با چشمانی اشک بار مسیر را طی می کنند.
کربلا این روزها حال و هوای خاصی دارد همه با چشمانی اشک بار، پاهایی خسته و دلهایی شکسته به پابوس امام حسین (ع) رفته اند، تا ملتمسانه نیازهایشان را مطرح کنند.در این میان که همه خسته راهی کربلا می شوند موکب هایی برای استراحت و ارائه خدمات به زائران اربعین اختصاص داده شده که بازهم عاشقان حسینی در آن مستقر هستند تا پای خستگان حسینی را ماساژ دهند و یا شاید هم خدمتی درمانی و امدادی به آنها ارائه دهند. آری اینجا همه بی ریا آمده اند. آمده اند تا عشق و ارادتشان را به سرور و سالار شهیدان نشان دهند،‌ یا پیاده روی برای رسیدن به کربلا یا از طریق ارائه خدمت به زائران اربعین.
زیارتتان قبول دلدادگان حسینی.
یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره اربعین می گوید: روح حسینی در برگزارکنندگان مراسم بزرگ و سنگین اربعین حسینی موج می زند و با جدیت تمام برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم تلاش می_کنند.
صادق گلزاده ادامه داد: دشمنان سعی می کنند در ادبیات دلسوزانه و فقیرگونه این مراسم بزرگ آسیب بزنند که باید با اقدامات و برنامه ریزی های جدی جلوی این آسیب ها را گرفت، البته هرچند که مردم ایران و مسلمانان جهان اسلام به این موضوع واقف هستند.
وی با بیان اینکه همچنین باید آسیب هایی که گریبانگیر این آیین است را به صورت ویژه بررسی کرد، اظهار داشت: اگرچه تلاش دشمنان آسیب رساندن به این مراسم است اما مردم کشور ایران و عراق بسیار هوشیار هستند و اجازه هر نوع دخالت به دشمنان را نمی دهند. گلزاده ادامه داد: اطلاع رسانی در این جهت یکی از مهمترین بایسته های مراسم بزرگ اربعین است تا خوبی ها و نواقص به گونه ای انعکاس داده شود که جلوی توطئه، نقشه شوم و شبهه تراشی دشمنان این محافل و مجالس اهل بیت گرفته شود وی خاطرنشان کرد: ما از مراسم حج به عنوان یک واجب دینی یاد می کنیم اما متاسفانه سال گذشته در فاجعه منا به خاطر بی توجهی های آل سعود به عنوان آل خباثت فاجعه ای به وجود آمد که هفت هزار نفر از زائران را به شهادت رساندند که این موضوع نشان می دهد که این کشور صلاحیت اداره چنین جمعیتی را ندارد.
وی با بیان اینکه همه مردم شرکت کننده در مراسم بزرگ اربعین حسینی برای صیانت از جان دیگران تلاش می کنند، گفت: وقتی که یک پزشک متخصص و دانشمند پاهای خسته زائران حسینی را ماساژ می دهد، این موضوع نشان از دلدادگی آنان به امام حسین (ع) است. وی ابراز امیدواری کرد: امسال نیز مراسم بزرگ اربعین حسینی با حضور میلیونی مردم به بهترین شیوه برگزار شود و خدمات خوبی نیز به زائران اباعبدالله الحسین (ع) ارائه شود.
براساس آمار سازمان حج و زیارت، پیش بینی می شود امسال بیش از دو میلیون نفر از مردم ایران راهی کربلا شوند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 10