هویت شهرهای آذربایجان غربی در معرض تیشه مسکن‌سازان

هویت شهرهای آذربایجان غربی در معرض تیشه مسکن‌سازان

گروه اقتصادی: در توسعه شهری نمی توان به طور سلیقه ای عمل کرد اما متاسفانه با ورود مدیران جدید در ساختار شهرداری بر اساس تشخیص خود تراکم می دهند، بدون آنکه توجهی به طرح جامع و توسعه شهر داشته باشند.
از سال های گذشته اجتماعات بشری همواره با نشانه ها و هویت هایی همراه بوده است که نشان از اعتقادات، فرهنگ، گرایش و آداب آنان دارد.
شیوه ساختن محل های زندگی مردم، نوع مصالح استفاده شده در خانه و چگونگی ساخت آنها از جمله روش ها در معرفی هویت مکانی و انسانی جوامع محسوب می شد که امروزه نیز شهرها بعنوان مهترین مجموعه انسانی، از این قاعده مستثنی نیستند اما توسعه زندگی بشری باعث شده است تا چنین ویژگی دچار فراموشی شده و بیشتر زیبایی های ظاهری و انفرادی جایگزین زیبایی هدفمند روزگاران گذشته شود.
معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه رشد سریع جمعیت و گرایش مردم به شهر نشینی، تقاضای فزاینده‌ای را برای تهیه مسکن به دنبال داشته است، می گوید: این موضوع خود مشکلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بویژه در ارومیه را که یکی از مهمترین مقاصد مهاجران از روستاها و شهرهای کوچک به شمار می رود، بوجود آورده است.
سید جواد محمودی با بیان اینکه بی هویتی در نمای ساختمان ها به چالشی بزرگ در زمینه شهرسازی آذربایجان غربی تبدیل شده است، اظهار می کند: ظاهر ساختمان و آنچه که در برابر دید عموم قرار دارد، در واقع پر اهمیت ترین قسمت ساختمان است اما بدلیل ضعف قوانین برای طراحان و سازندگان در این ارتباط، نمای ساختمان در بسیاری از شهرهای استان در کمترین اهمیت قرار گرفته بطوریکه بی هویتی این نماها گواهی راستین بر این ادعا است.
وی می گوید: یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی شهرهای ایران معماری است که مقام معظم رهبری با توجه به مقوله مهم مهندسی فرهنگی نسبت به آن توجه ویژه ای دارند اما متاسفانه با شرایط حاکم در روند ساخت و سازها این هویت ایرانی و اسلامی رو به فراموشی گذاشته شده است.
این مقام مسئول می افزاید: هم اکنون کوچه های باریک شهرها که از سال ها قبل با سر ریز جمعیت رو به رو شده بودند مورد توجه بساز و بفروش ها قرار گرفته اند به نحوی که ساختمان ها را می کوبند و به جایش چند ده آپارتمان تحویل می دهند بی آنکه به هنر ساخت و زیباسازی شهری توجه داشته باشند. وی اضافه کرد: منطبق نبودن طرحهای جدید با فرهنگ اسلامی و ایرانی، ضعفهای نظارتی، ضعفهای آموزشی و فرهنگی، اهمال کاریهای برخی طراحان و پیمانکاران، اغماض نابجای گروهی از کارفرمایان، بومی نبودن مصالح و مطابقت نداشتن آن با شرایط ایران و استفاده غیراصولی و ناصحیح از امکانات و مصالح جدید از مهمترین دلایل بروز این مشکل در بسیاری شهرهای آذربایجان غربی است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس هم می گوید: در توسعه شهری نمی توان به طور سلیقه ای عمل کرد اما متاسفانه با ورود مدیران جدید در ساختار شهرداری بر اساس تشخیص خود تراکم می دهند، بدون آنکه توجهی به طرح جامع و توسعه شهر داشته باشند.
محمدعلی آقایی می افزاید: در کوچه های شهر معماری فراموش شده و جمعیت بر روی هم سوار شده است در حالیکه در معماری نباید مقهور سرمایه بساز و بفروش ها شد تا از این طریق کوچه های شهر مملو از جمعیت نشود.
ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، استفاده از الگوهای طراحی و مصالح و رنگ معابر متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، نماهای ساختمان های مغشوش و ناهمخوان با یکدیگر، از جمله مصادیق این موضوع هستند که چهره‌ای نازیبا و آشفته ایجاد کرده و به گفته رئیس کمیسیون عمرانی مجلس دستگاه‌های متولی این امر یا در اثر غفلت و یا به خاطر درگیری با مسائل دیگری که اولویت بیشتری برای آنها دارند از ساماندهی سیما و منظر شهر و هویت بخشی به آن چشم پوشیده‌اند.
مدیر کل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی هم در این ارتباط می گوید: متاسفانه امروزه بنا به دلایل مختلف کمتر به نماسازی و سیمای ساختمان ها و شهر توجه می شود و شهرها از قاعده و قانون خاصی برای معماری نمای ساختمان ها پیروی نمی کنند.»
خلیل محبت خواه با بیان اینکه نبود هویت، موجب کم شدن دلبستگی شهروندان به شهر و از بین رفتن تعلق خاطر و در نهایت احساس انزوا شد است، اضافه می کند: گردش پول در مسکن سازی در سال های اخیرموجب شد تا هر گونه ساخت و ساز و با هرسلیقه ای رایج شود و جریان های سرمایه ای نیز از این فرصت ها استفاده کرده و با افزایش ساخت و سازها و نبود الگوی بومی، معماری سنتی را به ورطه فراموشی برده اند.
وی تصریح می کند: تنوع و تعدد اندیشه های دست اندرکاران، تلاش برای زودتر به ثمر رسیدن ساخت و سازها، تقلید از الگوهای غیر بومی و نگریستن به معماری بعنوان یک کالا موجب شده تا حیثیت تاریخی و فرهنگی شهرهای آذربایجان غربی مورد بی توجهی قرار گیرد و در این میان صاحب نظران نیز تلاشی برای حل این مشکل ندارند.محبت خواه ضعف برخی از قوانین و مقرارت را عامل ایجاد بی نظمی در طراحی ها و ساخت و ساز های شهری استان دانسته و اضافه می کند: در قانون برنامه پنجم توسعه وظایفی برای نظام شهرسازی تبیین شده که با اجرای دقیق آن می توان جایگاه این عرصه را حفظ کرد.علی سیامکی کارشناس شهرسازی بحران هویت را یک واقعیت انکارناپذیر در معماری اماکن مسکونی شهری آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: ساختمان های مسکونی شهرهای این استان همچون بسیاری از شهرهای ایران علی رغم برخورداری از تأسیسـات و تجهیـزات نسبتـاً مناسـب شهـری از فقـدان یک معماری معنی دار و با هویت محروم است.
وی بی تفاوتی شهروندان به محیـط و کاهش کارآئی شهر را از نتایج منفی عدم توجه به معماری خانه ها دانسته و می افزاید: به این ترتیب شهروندان برای حضور و زندگی در این شهرها نه ‌تنها احساس تعلق خاطر نمی‌کنند بلکه به‌طور ناخواسته در تخریب محله‌ها نیز سهیم می‌شوند.
وی با انتقاد از نگرش تک بعدی در حوزه ساخت مسکن در بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی بویژه ارومیه اضافه می کند: در ساخت یک منطقه مسکونی باید به همه عناصر نگاه جامع بوجود آید، در حالی که تلقی کنونی از فضای مسکونی بر محور آمار ساخت مسکن حرکت می‌کند و بعد از چندین سال خلأ مراکز فرهنگی برای این سکونتگاهها احساس خواهد شد.
سیامکی الگو برداری نا آگاهانه از مدلهای غربی را از دلایل اصلی در بروز ناهمگونی ها در نظام خانه سازی آذربایجان غربی عنوان کرده و می گوید: برای جبران این بی‌هویتی در معماری باید هر شهری برای خود آرمان شهری را تعریف کرده و شهرداری ها با کمک مردم و سایر دستگاه ها سعی در رسیدن به این آرمان شهر کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 8