هدف من کسب سهمیه المپیک در رشته شمشیربازی است

هدف من کسب سهمیه المپیک در رشته شمشیربازی است

نوشین احسانی
گروه گزارش: شمشیرباز ارومیه‌ای تیم ملی شمشیربازی گفت: هدف من کسب سهمیه المپیک در رشته شمشیربازی است.
به گزارش آرازآذربایجان طاهر عاشوری شمشیرباز ارومیه‌ای تیم ملی در ۳۱ تیرماه سال ۶۹ در ارومیه متولد شد.
عاشوری که اولین ارومیه‌ای دعوت شده به تیم ملی شمشیربازی است طبق گفته خودش بسیار تصادفی به این رشته علاقمند شد و مدارج ترقی را به سرعت و یکی پس از دیگری طی کرد.
وی با توجه به فیزیک بدنی مناسب و قد بالای متوسط خود در اسلحه اپه شمشیر می‌زند و تا کنون توانسته مقام‌های کشوری و جهانی بسیاری را نصیب خود کند.
شمشیرباز ارومیه‌ای تیم ملی شمشیربازی که از سال ۸۸ در تمام اردوهای تیم ملی حضور داشته و به تازگی از مسابقات مسابقات آزاد در فرانسه بازگشته است خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان و آسیا آماده می‌کند.
عاشوری که یکی از امیدهای اصلی ایران برای کسب سهمیه المپیک در شمشیربازی است با جدیت تمرینات خود ر ا ادامه می‌دهد تا بتواند برای چندمین بار نام و آوازه ایران را به رخ جهانیان بکشد؛ در این خصوص و در آستانه اعزام تیم ملی شمشیربازی به مسابقات آسیایی و جهانی گفت‌و‌گویی با وی صورت گرفته که مشروح آن را می‌خواهید:
* چه شد که به شمشیربازی علاقمند شدید و از چند سالگی این ورزش را شروع کردید؟
ارومیه شهری است که والیبال ورزش اول آن محسوب می‌شود و من نیز از این امر مستثنی نبودم اما یک اتفاق و آشنایی در ۱۴ سالگی سبب شد تا به سمت شمشیربازی کشیده و به این رشته علاقمند شوم. در واقع آقای نجف‌زاده دبیر هیئت شمشیربازی آذربایجان‌غربی که از آشنایان ما هستند دلیل علاقمند شدن من به شمشیربازی محسوب می‌شوند.
* اولین مربی شما چه کسی بود و برای اولین بار به چه مسابقاتی اعزام شدید؟
در سال ۸۴ ساکو عیوضیان که اهل ارمنستان بود و یکی از بازیکنان قدیمی اتحاد جماهیر شوری سابق محسوب می‌شد برای مربیگری به ایران آمده بود و طبق درخواست هیئت شمشیربازی آذربایجان‌غربی برای مربیگری تیم استان به ارومیه سفر کرد.عیوضیان که به نوعی اولین مربی من در شمشیربازی است دیسیپلین بسیار بالایی داشت و تاثیر بسزایی در رشد شمشیربازی ارومیه و خصوصا من گذاشت. من برای اولین بار در مسابقات قهرمانی جوانان استان شرکت کردم که توانستم رتبه اول را کسب کنم و در همان سال در مسابقات بزرگسالان اذربایجان‌غربی به مقام سومی بسنده کردم.
*در چه سالی برای اولین بار به مسابقات کشوری اعزام شدید و حاصل این اعزام چه بود؟
در سال ۸۶ برای اولین بار به مسابقات قهرمانی جوانان کشور اعزام شدیم که توانستیم مقام سوم را از آن خود کنیم و بلافاصله پس از آن با توجه به کم سن و سال بودن تیم ارومیه در قهرمانی نوجوانان کشور حاضر شدیم و مدال نقره تیمی را کسب کردیم اما در سال ۸۷ اولین مدال انفرادی استان را در مسابقات قهرمانی کشور که در کرج برگزار می شد بدست آوردم که البته هیچ کس توقع چنین امری را نداشت البته این موضوع به زحمات ساکو عیوضیان نیز مربوط می‌شد که در عرض دو سال توانست از یک بازیکن آماتور یک قهرمان کشور به وجود بیاورد.
*کسب مقام قهرمانی کشور باعث شد تا به تیم ملی دعوت شوید؟
کسب اولین مدال انفرادی در اسلحه اپه باعث شد تا اوایل سال ۸۸ به تیم ملی جوانان برای اعزام به مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا دعوت شوم و در همان سال برای اولین بار به مسابقات قهرمانی آسیا که در سنگاپور برگزار می‌شد اعزام شدم و توانستم رتبه ششم انفرادی را کسب کنم.
* حضور در تیم ملی چقدر در کسب نتایج تاثیرگذار بود و پس از حضور در تیم ملی در کدام مسابقات حاضر شدید؟
در آن سالها سه سال پیاپی نفر اول رنکینگ کشوری در مقطع جوانان بودم. در واقع سال ۸۸ سال بسیار پر مسابقه و پرمدالی برای من بود چون در همان سال در مسابقات قهرمانی کشور توانستم مدال نقره انفرادی را کسب کنم و در مسابقات ایرانیان نیز هم در تیمی و هم در انفرادی مقام دوم جوانان را از آن خود کنم. پس از آن در مسابقات جام‌جهانی شمشیربازی که در یزد برگزار شد در مقطع جوانان رتبه اول را بدست آوردم و در همان سال به مسابقات قهرمانی آسیا در فیلیپین اعزام شدم که این اعزام با مدال همراه نبود و فقط رتبه پنجم را بدست آوردم.
*در سالهای بعد نیز این موفقیت‌ها ادامه داشت؟
در سال ۸۹ در مسابقات المپیاد ایرانیان توانستم مدال طلای انفرادی و مدال نقره تیمی را در رده جوانان کسب کنم. در سال ۹۰ اولین مدال را که برنز بود در مقطع بزرگسالان به دست آوردم و در سال ۹۱ مقام سوم انفرادی و رتبه دوم تیمی را در مسابقات قهرمانی کشور به دست آوردیم و پس از آن در اولین دوره مسابقات امیدهای قهرمانی کشور مدال نقره را کسب کردم و به مسابقات قهرمانی آسیا برای اولین بر توسط مربی خود اعزام و بعد از صعود به جز هشت نفر حذف شدم.
*اولین مدال آسیایی بزرگسالان را در چه مسابقاتی کسب کردید؟
در مسابقات آسیایی فیلیپین که سال ۲۰۱۱ برگزار شد در مرحله یک هشتم نهایی به تیم ویتنام که جز تیم‌های قدرتمند آسیا محسوب می‌شود برخورد کردیم که با بازی خوب توانستیم ۴۵ بر ۴۲ ویتنام را که یک بازیکن مدال آور المپیکی نیز داشت شکست دهیم و بعد از آن در مرحله نیمه نهایی به تیم کره جنوبی برخورد کردیم که توانستیم آن تیم را نیز از پیش رو برداریم و در فینال مقابل با شکست هنگ کنگ به مدال طلا رسیدیم . این اولین مدال ایران چه در انفرادی و چه در تیمی پس از انقلاب محسوب می شود.
* پس از مسابقات فیلیپین به مسابقات کویت اعزام شدید اما نتوانستید نتیجه خوبی کسب کنید. علت عدم نتیجه‌گیری چه بود؟
بعد از بازگشت از فیلیپین به مسابقات کویت اعزام شدیم که دقیقا با گرانی دلار و تحریم‌ها همراه شد و همین امر موجب شد تا دو تن از مربیان نتوانند تیم را همراهی کنند و تیم ایران نتوانست نتیجه خوبی را کسب کند و بدون دریافت هیچ مدالی به ایران بازگشتیم.
* قبل از مسابقات اینچئون به کدام مسابقات اعزام شدید؟
قبل از مسابقات اینچئون به مسابقات قهرمانی جهان در کازان اعزام شدیم که در مرحله ورود به مدال بازی را به تیم ژاپن واگذار کردیم و از دور مسابقات حذف شدیم. پس از برگشت از روسیه برای اولین بار در مسابقات قهرمانی کشور مدال طلا را در مقطع بزرگسالان کسب کردم.
* و پس از آن به مسابقات اینچئون اعزام شدید؟
در مسابقات آسیایی اینچئون که جز مهمترین مسابقات بین‌المللی محسوب می‌شود تیم اپه ایران با پنج شمشیرباز حاضر شد که هر پنج ورزشکار شانس مدال داشتند اما با باخت از دور مسابقات حذف شدیم و از رسیدن به مدال بازماندیم هرچند شمشیربازان اسلحه سابر توانستند مدال نقره تیمی را کسب کنند.
* در حال حاضر برای اعزام به چه مسابقاتی در اردوی تیم ملی به سر می‌برید؟
تیرماه مسابقات قهرمانی آسیا در سنگاپور اعزام خواهیم شد و به همین علت حدود یک ماهی است که در اردوی تیم ملی حضور داریم و در صورت کسب مدال در این مسابقات ۵۰ امتیاز در کسب سهمیه المپیک کسب خواهم کرد و پس از آن عازم مسابقات قهرمانی جهان در مسکو خواهیم بود.
* شما در حال حاضر مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی هستید، حضور ممتد در مسابقات مختلف در تحصیل شما مشکلی ایجاد نکرده است؟
شرایط یک ورزشکار آن‌هم در سطح ملی بسیار متفاوت است. حضور در مسابقات مختلف باعث می‌‌شود که آنطور که باید و شاید نتوانم به موقع در دانشگاه حاضر شوم ولی کادر دانشگاه در این مورد به من لطف دارند و جا دارد که از ریاست دانشگاه آزاد ماکو دکتر مشعشعی و دکتر شیردل و دکتر جلیل‌زاده تشکر کنم که در این چند سال بسیار به من کمک کرده اند.
*و حرف آخر:
در آخر از تمام مربیان که باعث پیشرفت من در شمشیربازی شدند و از پدر، مادر و خانواده‌ام که همیشه در همه حال پشتیبان من بوده‌اند تشکر می‌کنم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 6 =