آذربایجان غربی میزبان شایسته_ای برای جشنواره بازی‌های بومی و محلی است

آذربایجان غربی میزبان شایسته_ای برای جشنواره  بازی‌های بومی و محلی است

گروه خبر: مشاور عالی فدراسیون و رئیس دپارتمان ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی کشور گفت: استان آذربایجان غربی در برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی شمالغرب کشور میزبانی شایسته ای داشته است.
محمد رسول کلهر در مراسم افتتاح جشنواره بازی‌های بومی و محلی شمالغرب کشور افزود: حضور بیش از۷۰۰ ??? ورزشکار و کادر فنی در قالب۲۵ ??تیم در دو بخش زنان و مردان نشان از توانمندی و ظرفیت بالای این استان در برگزاری جشنواره است.وی اظهار کرد: در این جشنواره تیم‌های حاضر به ارائه بازی‌های رقابتی و نمایشی پرداخته و ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.
وی افزود: با توجه به استقبال خوبی که در رشته هفت سنگ شده است در نظر داریم این رشته مفرح و جالب را به ثبت ملی رسانده و در سطح کشوری و بین‌المللی گسترش دهیم.
کلهر ادامه داد: برنامه ریزی این جشنواره از ماه‌ها قبل با حمایت خوب استانداری آذربایجان غربی و تلاش‌های بی دریغ اداره کل ورزش و جوانان و دست‌اندرکاران هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی استان و ارومیه تدارک دیده شده است.
وی افزود: برگزاری این رقابت‌ها در پارک ائللر باغی با بهره‌مندی از آب و هوای مطبوع شهر ارومیه جلوه خاصی به این جشنواره داده است و امروز شاهد برگزاری آن در این محل زیبا و با نشاط با حضور قشر عظیمی از مردم این شهر هستیم.
وی افزود: پیش‌تر نیاکان و پدران ما در زمان‌های گذشته نیز این بازی‌های را در روز سیزده بدر و در دل طبیعت برگزار می‌کردند که این امر جذابیت این بازی‌ها را دو چندان می‌کرده است.وی گفت: با توجه به استمرار این جشنواره در سال‌های آتی سعی داریم با گنجاندن آن در تقویم سالیانه ورزشی فدراسیون شاهد برگزاری این رقابت‌ها در سطح کشوری و بین‌المللی بوده و موجب احیای هر چه بیشتر بازی‌های بومی و محلی در کشور باشیم.
*ورزش‌های بومی و محلی ریشه در اعتقادات ایرانیان دارد
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی هم گفت: ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی ریشه در مذهب و اعتقادات ما ایرانیان دارد.
عیسی قنبری افزود: بسیار مفتخریم که در شهر سرداران شهید باکری، امینی و ۱۲?? هزار شهید والامقام پذیرای ورزشکاران و میهمانان این جشنواره هستیم.وی اظهار کرد: بازی‌های سنتی و محلی همواره دهان به دهان و نسل به نسل در تاریخ و تمدن گذشته ما منتقل و شکل گرفته به طوری که در قدیم‌الایام این بازی‌ها در محلات روستایی در بین طوایف و عشایر رواج فراوان داشت.قنبری افزود: امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی در جامعه جهانی موجب کم رنگ شدن جذابیت این بازی‌ها در بین مردم شده که در این میان برگزاری این چنین جشنواره‌هایی موجب احیاء و استمرار این بازی‌ها در بین آحاد مردم و به ویژه نسل جوان جامعه می‌شود.وی افزود: امروزه تمامی ملت‌ها سعی در حفظ و زنده نگه داشتن فرهنگ، آداب و رسوم خود به عنوان دانشی ماندگار و جاودان هستند و آن را همچون گنجینه ای گران‌بها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند.وی گفت: ورزش موجب تنومندی و سلامتی جسم و روح انسان می‌شود که در آموزه های دینی ما نیز به آن تاکیدات فراوانی شده است.قنبری تقویت روحیه همبستگی و مشارکت اجتماعی، ترویج و احیای ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی، معرفی غذاها و لباس‌های محلی و ایجاد رقابتی سالم بین جوانان را از فواید برگزاری این جشنواره اعلام کرد.وی افزود: در دنیای کنونی که ارتباطات انسانی تا حد قابل توجهی کاهش یافته ایجاد چنین مراسماتی موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین آحاد مردم می‌شود.
* احیای بازی‌های بومی و محلی پیوند نسل جوان با تمدن گذشته است
مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم در ادامه گفت: احیاء و زنده نگهداشتن بازی‌های بومی و محلی ایجاد پیوندی مستحکم بین نسل جوان با تمدن ناب گذشته است.
علی خلیلی افزود: امروزه به دلیل گسترش بازی و سرگرمی‌های متعدد در دنیای مدرن کنونی، تغییر در شیوه زندگی مردم، گسترش شهرنشینی و پیدایش فن آوری شاهد منسوخ شدن تدریجی بازی‌های بومی و محلی و در حاشیه قرار گرفتن آن هستیم.وی اظهار کرد: هر ملتی سرگرمی و بازی‌های خاص منطقه خود را دارد و دوست دارد در کنار فعالیت‌های روزمره اش به انجام سرگرمی‌های که ریشه در فرهنگ و آداب و سنن خود دارد، بپردازد که در این میان انجام بازی‌های سنتی و بومی جایگاه ویژه ای در بین مردمان هر کشور و منطقه دارد.
*۱۳۰ بازی بومی و محلی در آذربایجان غربی شناسایی شده است
رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی آذربایجان غربی گفت: تاکنون۱۳۰ ??? بازی بومی و محلی در سطح استان شناسایی شده است.عین اله شریف پور افزود: از این تعداد بازی بومی و محلی، ??۵۶ بازی به مرحله ثبت، احیاء و ارائه در رقابت‌های نمایشی و رقابتی رسیده است.
وی اظهار کرد: این جشنواره از ماه‌ها قبل پس از گذراندن مراحل شناسایی و برگزاری مسابقات متعدد شهرستانی برنامه ریزی شده و هم اکنون در حال اجرا و به نمایش گذاردن بازی‌های بومی و محلی استان آذربایجان غربی برای سایر استان‌های شرکت کننده است.
شریف پور ادامه داد: ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین آحاد مردم یکی از دستاوردهای مهم برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی است.وی اظهار کرد: احیای بازی‌های بومی و محلی و آشنایی نسل جوان جامعه با فرهنگ و آداب و سنن کشور از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.وی حمایت استانداری و اداره کل ورزش و جوانان استان در برگزاری این جشنواره را بسیار ارزشمند و قابل تقدیر دانست.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۰ ب.ظ

دیدگاه


× دو = 16