معاون وزير آموزش و پرورش در اروميه:

نقشه‌ وضعیت تراکم کلاسی در آذربایجان غربی باید احصا شود

نقشه‌ وضعیت تراکم کلاسی در آذربایجان غربی باید احصا شود

گروه خبر: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: نقشه‌ای از وضعیت تراکم کلاسی در این استان باید احصا شود و برنامه_ریزی خاص برای این مهم باید در اولویت استان و وزارتخانه باشد.
به گزارش آراز آذربایجان، معصومه نجفی پازکی در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: نیاز به معلمان دوره ابتدایی محسوس و لازم است تا رشته‌های متنوع و اصلی مورد نیاز این مقطع در آزمون‌های استخدامی مورد توجه باشد چرا که به نوعی ریل گذاری برای آینده است.وی اظهار کرد: امسال دامنه پذیرش در گروه معلمان ابتدایی بالاست تا بتوان نیروهای اصلح و نخبه را برای رشته معلمی بخصوص در مقطع ابتدایی جذب کرد.
نجفی پازکی با بیان اینکه توجه به رشته علوم تربیتی در دانشگاه‌های اصلی و مادر ضروری است، ادامه داد: طی اطلاعات استخراجی هم اکنون ۷۰ درصد شرکت کنندگان آزمون استخدامی در رشته‌های علوم تربیتی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های پیام نور و آزاد هستند که لازم است تا این رشته‌ها در دانشگاه‌های مادر و دولتی نیز توسعه یابند.معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع تراکم کلاسی آذربایجان غربی نیازمند نگاه همه جانبه و برنامه ریزی خاص است، گفت: موضوع تراکم کلاسی در اکثر مناطق و مدارس استان آذربایجان غربی یک مساله جدی است و می‌تواند همه برنامه ریزی‌های تعلیم و تربیت را تحت شعاع قرار دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: حشدود ۷۰۰ هزار دانش آموز در آذربایجان غربی داریم و ۴۰ هزار فرهنگی هم مشغول آموزش آنان هستند.علی مطهری اضافه کرد: هر چند بخشی از خدمات آموزشی در استان برون سپاری شده و مدارس غیر دولتی و خیرین یاریگر این نهاد هستند ولی در بحث فضا مشکل اساسی داریم و سرانه فضای آموزشی استان ۴٫۲۲ است که از متوسط کشوری کمتر است.وی یادآور شد: در آنالیز شهرهای استان هم ارومیه از میانگین استانی پایین‌تر است به گونه‌ای که به ترتیب میزان سرانه فضای آموزشی در نواحی ۲ و یک ارومیه ۲٫۷ و ۲٫۸ مترمربع است.مطهری با بیان اینکه در نیروی انسانی هم چالش قوی داریم، افزود: بیش از ۷۰۰ نفر در ناحیه یک و ۲ نیاز به نیرو در مقطع ابتدایی احساس می‌شود هر چند که کلاس‌ها با تدابیر در نظر گرفته، تأمین شده ولی نیاز اساسی هنوز محسوس است.
روش های نوین تدریس جایگزین روش های سخنرانی گونه و سنتی شود
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش و جامعه امروز نیازمند روش های مختلف و نوین تدریس است و این روش ها باید جایگزین روش های سخنرانی گونه و سنتی شود.معصومه نجفی پازکی همچنین در جمع دانشجو معلمان دانشگاه شهید رجایی ارومیه به لزوم تغییر شیوه‌های تدریس به خصوص در دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: دانشجو معلمان باید علاوه بر آموزش‌های دانشگاهی، تسلط کافی و وافی بر کتب درسی داشته باشند، نظام تعلیم و تربیت و جامعه امروزی نیازمند تغییر شیوه‌های تدریس است، شیوه‌های نوین تدریس باید جایگزین شیوه‌های سخنرانی گونه ۵۰ سال گذشته شوند تا کلاس‌های درس به خصوص در دوره ابتدایی از حالت روتین و خسته کننده خارج شوند.وی افزود: نسل جدید معلمان به راحتی می‌توانند شبکه‌های گسترده معلمی، برای ارائه نوآوری‌ها و شیوه‌های مختلف تدریس در کلاس درس را ایجاد کنند تا ادبیات و تجارب مختلف را انتقال دهند.معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معلمی را راه میانبر رسیدن به خدا خواند و گفت: باید معلمی را به عنوان عشق قبول کنیم نه شغل، معلمی بهترین راه رسیدن به خدا است، معلمانی که در این مسیر قرار گرفته‌اند در آرامش کامل قرار دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این با تبریک فرا رسیدن روز نکوداشت مقام معلم و شهید آیت الله مطهری گفت: شهید مطهری فردی بود که ارتباط مؤثر بین حوزه و دانشگاه و اقشار علمی را هموار کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


2 − دو =