نبود تنوع در بازار کتاب عامل مهم در کاهش آمار مطالعه است

نبود تنوع در بازار کتاب عامل مهم در کاهش آمار مطالعه است

گروه گفت و گو: نویسنده برجسته ارومیه ای با اشاره به اینکه تنوع موجود در محتوای فضای مجازی، موجب اقبال عمومی به این بخش شده است، گفت: نبود تنوع در کتاب های تالیفی و ترجمه ای، موجب شده تا آمار مطالعه کاهش یابد. فردین میلانی صدر افزود: فضای مجازی تصاویر را جایگزین کتاب و مطالعه کرده است و در این فضا به طور معمول کتاب های مختلف قابلیت دانلود داشته و بیشتر مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد.
وی اظهارکرد: نبود محتواهای متنوع در بازار کتاب و بی توجهی به سلایق مختلف باعث گرایش خانواده ها به سمت فضای مجازی شده و به عبارتی تصاویر فضای مجازی جایگزین نوشتار شده است.
این نویسنده ارومیه ای ادامه داد: این فضا فرهنگ مطالعه را کمتر کرده و برخی خانواده ها صرفا از کتابهای فاخری چون شاهنامه نه برای مطالعه بلکه به عنوان دکور استفاده می کنند.
میلانی اضافه کرد: افراد به دلیل عدم دستیابی به محتواهای مورد نظر به دنبال کتابهای انگیزشی و سبک زندگی هستند و مطالعات خود را به آن سمت سوق می دهند.
وی گفت: حتی برخی نمایشگاههای کتاب هم چندان نتوانسته مخاطبان زیادی را جذب کند و چه بسا این نمایشگاه ها با عدم استقبال اقشار مختلف مردم روبرو می شود و ناشران و غرفه داران می گویند کمتر خرید صورت می گیرد.
وی افزود: آنچه در کتاب های موجود در نمایشگاه ها و حتی بسیاری از کتابفروشی ها وجود دارد، مطالبی تکراری است که بارها به شکل های مختلف مطرح شده است و دیگر مخاطب دلیلی برای خرید کتاب نمی بیند.
نویسنده ارومیه ای اضافه کرد: من از جوان امروزی نمی توانم انتظار داشته باشم همانند من فکر کرده و کتاب های مورد نظر مرا حتما مطالعه کند چون او خواسته و سوالات متعددی دارد که برای یافتن جواب آنها نیازمند کتاب هایی مطابق با سلایق و خواسته های خود است.
وی ادامه داد: نسل جوان چون در جامعه کتاب های مورد نظرخود را نمی یابد با مراجعه به فضای مجازی با تنوع مطالب مواجه شده و ساعت ها وقت خود را در این فضا می گذراند.
میلانی اظهار کرد: بسیاری از کتاب ها از روی جلد گرفته تا محتوا از تنوع لازم برخوردار نیست و در بازار از ترجمه ها و نوشته های جدید چیزی مشاهده نمی شود؛ تنها کتابهای شعر و رمان و برخی کتاب ها دیده می شوند که بارها بازنشر شده اند.
وی گفت: این در حالی است که کتاب همچنان جایگاه خود را در کشورهای اروپایی حفظ کرده و مردم همچنان در اتوبوس، مترو و جاهای دیگر کتابهای جیبی به همراه دارند و از فرصت استفاده کرده مطالعه می کنند؛ زمانیکه برای فضای مجازی می گذارند بسیار کم است چون آنچه لازم دارند بدانند به شکل های مختلف از طریق تلویزیون وجامعه در اختیار آنها قرار می گیرد و دیگر نیازی به ساعت ها وقت تلف کردن در فضای مجازی ندارند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،سرانه مطالعه کتاب رقم امیدوار کننده‌ای نشان نمی‌دهد و پایین بودن آن حکایت از فاصله عمیق جامعه بویژه قشر جوان با مطالعه و کتاب دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


5 − یک =