می توان با سرمایه‌گذاری مرزها را آباد و امنیت را ایجاد کرد

گروه خبر:نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز را با سیم خاردار و نیروی نظامی می بندیم در حالی که باید با اقتصاد، با کارخانه و داد و ستد به مرزها رونق بخشید. می توان با سرمایه‌گذاری مرزها را آباد و امنیت را ایجاد کرد.
به گزارش آراز آذربایجان،سید سلمان ذاکر ، با اشاره اهمیت دیپلماسی اقتصادی و دادو ستد با کشورهای همسایه، گفت: در دوره هشتم مجلس و در بودجه سالانه تصویب شد که فروش نفت، میعانات گازی و حامل‌های انرژی توسط مرزداران با رعایت تعرفه های گمرکی، خیلی کمک برای دولت باشد و جلوی تحریم‌ها را خواهد گرفت و تحریم هارا دور خواهد زد.
وی با تاکید براهمیت دادوستد مرزی و روابط تجاری با کشورهای همسایه،تاکید کرد: متأسفانه ما نه تنها گمرکات را فعال نکردیم؛ بلکه برخی بازارچه‌های مرزی را تعطیل کردیم بدون اینکه مسولان اقتصادی وزارت امور خارجه رایزنی کنند.
ذاکر با اشاره به پتانسیل بسیار بالای اقتصادی مرزها، مطرح کرد: در این موضوع، طبیعت مرز این است که مردم از مرزها امرار معاش کنند و اما الان با وجود بیماری کرونا هزاران نفر الان بیکار هستند،به این علت که بسیاری از مرزها و بازارچه های مرزی به روی مردم مرزنشین بسته است .این موضوع به چه کسی ربط دارد؟ سهل انگاری و ضعف مدیریت باعث این موضوع شده است.
نماینده مردم ارومیه درمجلس با بیان اینکه حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه تاکنون کارنامه خوبی نداشته است، مطرح کرد: میزان تسلط دلار بر معیشت و اقتصاد کشور از ۷ سال پیش بیشتر و شرایط بدتر شده و معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیز بسیار ضعیف عمل کرده است.
نماینده مردم در مجلس هشتم و یازدهم با اشاره به موضوع حذف دلار از معاملات تجاری منطقه ای، مطرح کرد: تهاتر و استفاده از ارز منطقه ای می تواند فرصتی برای جبران تحریم های علیه ما و برخی کشورهای منطقه باشد و آنها را بی اثر یا کم اثر کند، همه ظرفیت های کشور را نباید به دلار پیوند زد و از منطقه غافل شد. وی با بیان اینکه به جای اینکه به اقتصاد مردم توجه کنیم بیشتر به مسائل سیاسی می پردازیم، ادامه داد: نباید در مرز برخوردهای قهری باشد،اگر بخواهیم تجارت و دادوستد را راه اندازی کنیم،اول باید متقاعد شویم که مرزها می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند و می توانند مرکز صادرات محصولات کل کشور باشند و مسولان به این باور نرسیده اند که مرزها می توانند به کمک اقتصاد کشور بیایند.
ذاکر با بیان اینکه مرزها می توانند اقتصاد کشور را نجات دهند، تاکید کرد: مسئولان وزارت خارجه از مرزها اطلاعات زیادی ندارند و فواید مرز را نمی‌شناسند ؛همیشه با هواپیما به مرزها سفر کرده اند و آن را درک نکردند.به مرزها نگاه امنتی داشتند به جای اینکه با دید اقتصادی به آن بنگرند.
با بیان اینکه سفارت خانه های کشور و نمایندگان کشور در سایر کشورها جای بیشتری برای فعالیت دارند و معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید فعال تر شود،تصریح کرد:مرز را با سیم خاردار و نیروی نظامی می بندیم در حالی که باید با اقتصاد، با کارخانه و داد و ستد به مرزها رونق بخشید. می توان با سرمایه‌گذاری مرزها را آباد کرد و امنیت را ایجاد کرد.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در حوزه مبادلات و تجارت‌های بین‌المللی اقتصادی باید تصمیمات جدی بگیرد،تصریح کرد: استان آذربایجان غربی هزار کیلومتر مرز مشترک با چند کشور همسایه دارد،مسئولان ما همیشه با خط پروازی به مرزها رفته اند و از مرزها کم اطلاع هستند، پیشنهاد می کنم؛مسولان وزارت امور خارجه مرزهای آذربایجان غربی را قدم بزنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 1