دود اتوبوس‌های فرسوده نفس ارومیه را تنگ می‌کند

دود اتوبوس‌های فرسوده نفس ارومیه را تنگ می‌کند

شاهین علفی
گروه گزارش: آلودگی هوا و مشکلاتی که به وجود می‌آورد همواره مورد توجه فعالان زیست محیطی و مسوولان دولتی قرار می‌گیرد ولی باید توجه کرد که در این راستا چه اقداماتی عملی برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا توسط مسوولان امر انجام می‌شود.
گسترش شهر نشینی و به طبع آن افزایش استفاده از وسائط نقلیه، نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا داشته که بیشتر شهرهای کشور از جمله ارومیه از آن رنج می‌برند.
در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که در بحث جلوگیری از افزایش آلودگی هوا، مسوولان مربوطه بیشتر بر روی واحد های صنعتی تمرکز دارند؛ ولی باید توجه کرد که فرسوده بودن وسائط نقلیه نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا دارد که امروزه طی چند سال اخیر مورد غفلت مسوولان کشوری به خصوص شهرستان ارومیه در این راستا قرار گرفته است.
دولت با کمک از رسانه ملی و سایر ابزار های فرهنگی همواره سعی داشته مردم را به استفاده از وسائط نقلیه عمومی دعوت کند ولی چقدر در این راستا موفق شده جای بسی سوال دارد؛ شاید بتوان گفت در دولت دهم بیشتر برنامه ریزی‌هایی که در جهت استقبال مردم از وسائط نقلیه عمومی طراحی شده بود که به علت ناقص و غیر کارشناسی بودن اجرای آن یا نتیجه بخش نبود و یا روی کاغذ ماند؛ که متأسفانه در دولت یازدهم نیز این ماجرا دنباله دار شده است.
گذشته از بحث چگونگی فرهنگ سازی در راستای افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی؛ خود وسائط نقلیه عمومی شهرستان ارومیه که اکثر فرسوده می‌باشند نیز نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا ایفا می‌کند؛ طی این گزارش سعی بر آن شده است تا عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه مورد نقد قرار گیرد.
می‌توان در این راستا اتوبوس‌هایی را مثال زد که به جای نوسازی، چندین بار است که بازسازی می‌شوند. علیرغم رنگ آمیزی تازه، خستگی از چهره اتوبوس‌های شهری ارومیه می‌بارد به طوری که دود خارج شده از اگزوز آن‌ها به تلخی واقعیت شهادت می‌دهد.
گویا مسئولان شهر من به جای حل مسئله خواهان پاک کردن صورت مسئله هستند.
در این راستا مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه گفت: اعتبار لازم برای نوسازی اتوبوس‌های درون شهری ارومیه نداریم.
الماسی با بیان اینکه در سطح شهر ارومیه ۳۲۴ دستگاه اتوبوس در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: متأسفانه از این تعداد در سال گذشته تنها ۷ دستگاه نوسازی شد که این رقمی بسیار پایین است.
وی همچنین از بازسازی ۱۷۰ دستگاه اتوبوس طی سال گذشته خبر داد و گفت: بازسازی اتوبوس‌ها شامل بازسازی در بدنه، رفع دودزدایی، وضعیت پرده‌های اتوبوس‌ها و کف اتوبوس است که به تعداد ۱۷۰ مورد طی سال گذشته انجام شد و امیدواریم تا پایان شش ماه نخست سال جاری نیز مابقی بازسازی شوند.
وی با بیان اینکه، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی سال جدید ۴۰ دستگاه اتوبوس در ارومیه نوسازی می‌شوند، گفت: از این تعداد، نوسازی ۲۰ دستگاه اتوبوس بر عهده شهرداری ارومیه و ۲۰ دستگاه دیگر نیز مطالبه سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه از دولت است که از سال ۸۹ در حال پیگیری است.
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه همچنین با اعلام اینکه طی سال گذشته بودجه این سازمان، یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: برای سال جدید نیز اعتبار یک میلیاردی از شهرداری ارومیه در خواست کرده‌ایم. در همین راستا مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری ارومیه نیز در گفتگو با ایسنا گفت: طی ۳ سال گذشته هیچ گونه نوسازی در ناوگان تاکسیرانی ارومیه انجام نشده است.
ابراهیمی، با اعلام این خبر افزود: متأسفانه به علت کمبود اعتبارات حتی یک تاکسی در ناوگان تاکسیرانی ارومیه نوسازی نشده است.
وی با بیان اینکه، در سطح شهر ارومیه ۶ هزار و ۴۰۰ خودرو تاکسی در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۵ هزار و ۳۵۰ عدد پلاک قرمز هستند.
وی ادامه داد: از این تعداد نزدیک به ۹۵۰ دستگاه، فرسوده و نیازمند نوسازی هستند.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری ارومیه با بیان اینکه نوسازی تاکسی‌های فرسوده نقش بسزایی در استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی دارد، گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین تاثیر زیادی به حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا دارد.
در همین راستا معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در رابطه با تاثیر ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی در افزایش آلودگی هوا گفت: عدم نوسازی وسائط نقلیه حمل و نقل عمومی ارومیه نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا دارد که در این راستا چندین بار به صورت مکتوب و طی جلساتی به سازمان اتوبوس رانی شهردار ارومیه تذکر دادیم.
سعید پسیان تصریح کرد: به خاطر آلودگی هوا و دخیل بودن آن در سلامت مردم، این موضوع را به مسوولان امنیتی استان نیز انتقال دادیم که طی بررسی‌های صورت گرفته اعلام شد به علت کمبود اعتبارات نمی‌توان ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان ارومیه را نوسازی کرد.
وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در این رابطه، افزود: متأسفانه نمی‌توانیم در این راستا کاری انجام دهیم، چرا که در صورت انجام اقدامات در راستای توقیف اتوبوس‌های فرسوده، باید بیشتر اتوبوس‌های شهرستان ارومیه را توقیف و مانع فعالیت آن‌ها شد؛ که این خود فلج شدن ناوگان حمل و نقل عمومی و هرج و مرج را به دنبال دارد.
طی این گزارش سعی بر آن شد تا نظر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز جویا شویم، که در این راستا عابد فتاحی افزود: نباید در بحث عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری را مقصر دانست.
وی ‌افزود: متأسفانه وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده تا برخی از حوزه‌ها با کمبود اعتبار مواجه باشند که در این راستا نباید در بحث عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری ارومیه را مقصر دانست.
وی در رابطه با اینکه، طی چند سال گذشته نوسازی در ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه انجام نشده است، اظهار کرد: هماهنگی‌هایی در این راستا با اعضای شورای شهر، شهرداری ارومیه و معاونت عمرانی وزارت کشور انجام شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر عملی شود.
وی در پاسخ به اینکه، با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه طی چند سال گذشته نوسازی نشده است، چرا تا کنون طی این چندین سال، هماهنگی‌ها نتیجه بخش نبوده است؟ اظهار کرد: این موضوعی است که به تازگی مطرح شده و در حال بررسی می‌باشد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان شهرستان ارومیه در تعامل با یکدیگر و هماهنگی‌های لازم را دارند، نباید در این راستا مسئولان شهری را مقصر دانست چرا که مشکل اصلی کمبود اعتبارات می‌باشد.
نادر قاضی پور دیگر نماینده مردم ارومیه در خانه ملت اظهار کرد: اگر مدیریت صحیحی بر امور حاکم می‌شد مطمئنا شاهد چنین قضایای تلخی در مدیریت شهری نبودیم.
وی در رابطه با وضعیت فرسوده اتوبوس‌های شهری شهرستان ارومیه اظهار کرد: مسوولان مربوطه در این رابطه تنها با رنگ آمیزی اتوبوس‌ها، خواهان رفع مسوولیت از خود هستند.
وی در رابطه با ادعای مسوولان در رابطه با کمبود اعتبار در این زمینه، گفت: چرا کمبود اعتبار همیشه گریبانگیر مردم این استان و شهرستان می‌شود؟ آقایان کمی چشم‌هایشان را باز کنند و عادلانه به نحوه مدیریت و عملکرد خود قضاوت داشته باشند.وجود اتوبوس‌های فرسوده و یا حتی اتوبوس‌های فوق فرسوده در سطح شهر ارومیه علاوه بر اینکه چهره ناشایستی به شهر بخشیده است، محیط زیست را نیز که میراث گرانقدر گذشتگان بر ما و امانت آیندگان در دست ماست را به طور مستقیم نشانه رفته است. امید است در شهرستان ارومیه نیز همچون سایر کلان شهرها مسئله نوسازی اتوبوس‌های فرسوده جدی گرفته شود، تا شاهد وقوع بحران یا پدیده غیر طبیعی خاص و به تبع آن اقدامات عجولانه و غیرکارشناسی نباشیم چرا که نوشدارو پس از مرگ سهراب فایده ای ندارد!

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + چهار =