اختصاصي آراز آذربايجان//

مومنی که جان برسرعهد الست نهاد

قسمت آخر
زهرا فروتن
گروه ایثاروشهادت: او با عزت زیست و با عزت رفت و آسمانی شد و به لقاء الله پیوست ولی ای دریغا که چنین زود ، گلی این چنین معطر از بوستان ایثار و عدالت و پاکی پر پر شد و همگان را در ماتم خویش چنین عزادار و سوگوار ساخت ؛ چنان چه روز وداع با این نازنین مرد شاهد برگزاری بزرگترین تشییع جنازه تاریخ خوی بودیم .
در تشییع جنازه مطهر این عزیز ، یک سونامی واقعی در خوی به راه افتاد . شهروندان خویی و شهرها و روستاهای اطراف ، یکپارچه عزادار و سیاه پوش ، با حرکتی خودجوش ، با حضور گسترده و معنادار خود در صف های فشرده و با چشمانی گریان و قلبی آکنده از غم و حسرت مویه کنان و سینه زنان و تکبیر گویان ، دادستان خدوم و مظلوم خود را مشایعت کردند .
او به راستی در قلب مردم جای داشت و بر دل_ها حکومت می کرد . بی تردید خدمات ارزنده و خالصانه این شهید همیشه شاهد و مقامات اخلاقی و انسانی این عزیز از دست رفته ، موجب جاودانگی نام و یاد او در زمره بزرگان تاریخ خوی خواهد بود .
حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا سید رضی شکوری ، امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در شهر خوی ، در مراسم بزرگداشت شهید چنین فرمودند : ” شهید حاجی قلیزاده در میان مسئولان ما یک فرد استثنایی بود و شهادت حق او بود . وی به آرزوی خود که لقاءالله بود رسید .
لکن مردم خوی خیلی خسارت دیدند . زمان طولانی لازم است تا جای خالی او پر شود . او صندوق اسرار مردم خوی بود . او غمخوار محرومان و مظلومان بود .
در عین حال که خود نیز مظلوم بود . او مصداق بارز این فرمایش امیر مومنان علیه السلام بود که فرمود : “با مردم چنان معاشرت کنید که اگر بمیرید به شما بگریند و اگر زنده باشید مشتاق دیدار شما باشند “… من در تشییع او کسانی را دیدم که از تهران و سایر شهرستان های دور خود را به مراسم تشییع رسانده بودند که انسان حتی یک در صد احتمال نمی داد که اینها این اندازه علاقه به او داشته باشند .
کسی به من می گفت : من در مرگ پدر و مادرم این اندازه گریه نکرده بودم . این شهید بزرگوار نه تنها در سنگر عدالت ، بلکه در سنگر علم و تحکیم پایه های علمی نیز سرآمد بود”۵ امام جمعه محترم خوی در مصاحبه با خبرنگار فرمودند : ” شهید حاجی قلیزاده از جمله کارگزاران موفق ، خدوم ، ایثارگر و عدالت محور بود که بارها به خاطر عملکرد حق طلبانه اش مورد تهدید قرار گرفته بود ولی هیچکدام از آن ها در روحیه او تاثیر نداشت و او برای اجرای قوانین و ضوابط و مقررات قضایی کاملا مصمم بود .
دادستان فقید خوی ، شخصی بود قانون شناس ، مدیر و مدبر ؛ که بارها مورد تشویق مسئولان استانی وکشوری قرار گرفته بود و با توجه به ویژگی ها و خصوصیات بارز ایشان شهادت در راه دین حق وی بود . ..و دشمنان جمهوری اسلامی ایران به سرکردگی آمریکا ، در طول انقلاب نشان دادند که هر وقت به بن بست می رسند ، به کشتار و ترور روی میآورند. ” ۶
لازم به ذکر است که دادستان شهید خوی در مورد برخورد قاطعانه و شجاعانه با گروهک های ضد انقلاب و نیز پرونده های فساد مالی کلان نیز عملکرد درخشانی داشت و بارها از سوی آن ها تهدید به مرگ شده بود ولی اوهرگز تسلیم فشارها و تهدیدها نشد . برادر محترم این شهید عالی قدر در این رابطه چنین می گوید : ” قبل از شهادت برادرم شنیدم که ممکن است او را ترور کنند . موضوع را به برادرم اطلاع دادم .در جواب سینه اش را سپر کرد و گفت : ” بیایند وهمین الان مرا بزنند ، از مرگ هراسی ندارم ،کاری نکرده ام که از مردن بترسم. بالاخره دیر یا زود از دنیا خواهم رفت “.
بعد از حدود یک هفته از این ماجرا ، اتفاقی که نباید می افتاد ، رخ داد و برادرم شهید شد .” ۷
آری این شهید عزیز پرورش یافته مکتب حسینی آن امام راحلی بود که فرمود : “در قاموس شهادت ، واژه وحشت نیست ” . چرا که خدایش فرمود : ” و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون” ( آل عمران – ۱۶۹ )
بدینسان قاضی و دادستان نمونه کشور ، این نازنین مرد خدا که محبوب دل ها بود ، در اوج تجربه و ایثار و خدمت ، زندگی و امنیت خود را فدای تامین امنیت و آسایش مردمش کرد و با نثار خون پاک خود همچون مقتدایش علی مرتضی (ع) ، با فرقی شکافته و گلویی دریده از جور ستمکاران ، به دیدار معبود شتافت و آسمانی شد و دست ناپاک اشقی الاشقیای زمانه نه تنها شهرستان خوی ، بلکه کل ایران را از داشتن خدومی چنین پاکباخته محروم ساخت ولی چه باک که او با عزت زیست و با عزت رفت و به لقاء معبودش شتافت .
خطاب به این شهید همیشه شاهد باید گفت : ای نازنین مرد خدا ! تو در این پنج روز دنیا راحتی و خوشی را بر خود حرام کردی و برای خدمت در راه خدا و خلق خدا ، هر رنج و زحمتی را بر خود هموار ساختی ، اکنون آسوده باش که خدای شهیدان فرمود :
” یا ایّتها النّفس المطمئنّه ارجعی الی ربّک راضیه مرضیّه فادخلی فی عبادی وادخلی جنّتی “( فجر / ۲۷ تا ۳۰ )
روحش شاد ، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد ! بعد از شهادت جانسوز این یار سفر کرده ، اغلب مسئولان از جمله ریاست محترم جمهوری ، ریاست محترم قوه قضائیه ، ریاست محترم دیوان عدالت اداری ، دادستان محترم کل کشور ، امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در خوی و ارومیه ، روسای کل دادگستری استان های آذربایجان غربی و شرقی ، استاندار محترم و ده ها شخصیت دیگر استانی وکشوری با صدور بیانیه و اعزام نماینده و یا با حضور خود ، این ضایعه دردناک را به خانواده و مردم شهید پرور خوی تسلیت گفتند و یاد و نام آن عزیز از دست رفته را گرامی داشتند که جای تشکر دارد .
لیکن با وجود این قدرشناسی ها و تقدیر ها هنوز این سوال بی جواب در اذهان اعضای محترم خانواده شهید و مردم داغدیده شهر خوی نقش بسته است که چرا با وجود گذشت نزدیک به سه سال از تاریخ شهادت این شهید مظلوم هنوز عوامل این جنایت هولناک دستگیر و به سزای عمل ننگین خود ، نرسیده اند ؟ و آیا اگر این شهید راه عدالت خود زنده می بود ، در برابر چنین ظلمی ، این گونه رفتار می کرد ؟ و… تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ! !

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 2