معافیت مالیاتی پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی در استان

معافیت مالیاتی پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی  در استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : اگر شرکت‌های خارجی با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی در ایران نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام کنند در صورتی ‌که حداقل ۲۰ درصد از محصولات تولیدی را صادر کنند مشمول معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی می‌شوند.
ایران بزرگترین بازار کالاهای واسطه‌ای در خاورمیانه است و با توجه به دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه به ویژه منطقه اوراسیا، وضعیت خوبی برای گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از ایران به عنوان هاب صادراتی خود استفاده کنند.
اگر شرکت‌های خارجی با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی در ایران نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام کنند در صورتی ‌که حداقل ۲۰ درصد از محصولات تولیدی را صادر کنند مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند و با اتمام دوره مذکور، از ۵۰ درصد تخفیف مالیاتی برخوردار خواهند شد.یکی از عوامل اصلی که در دو دهه اخیر موجب رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه خصوصاً در جنوب شرق آسیا شده، استفاده از مزایای سرمایه‌گذاری خارجی است. طی سالیان اخیر در ایران اسلامی، با اتخاذ تدابیر اصلاحی در حوزه اقتصاد ملی از جمله واگذاری تصدی گری های دولتی به بخش خصوصی، توسعه صادرات غیرنفتی، حمایت، تشویق و جذب سرمایه گذاری خارجی به کشور از یکسو و از سوی دیگر، نگرش توسعه منطقه ا ی دولت، نقش مراکز خدمات سرمایه گذاری در پیش برد اهداف نظام اقتصادی کشور در برش استانی، اهمیتی بخصوص یافته و با اتفاقات اخیر در حوزه روابط بین الملل کشور، از قبیل حذف تحریم ها و فرجام برجام، مسیر اقتصادی کشور و به تبع آن، استان تغییر خواهد کرد. استان آذربایجان غربی با وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان، بخش خصوصی توانمند، بازارهای گسترده داخلی و منطقه ای، عوامل تولید و منابع طبیعی فراوان، از همه مهم تر، همسایگی با سه کشــور عراق، تـرکیه و آذربـایجان به طول مرزی ۹۶۷ کیلومتر و همجواری با ارمنستان، قرارگرفتن در کریدور تجاری کشور با اروپا و در اختیار داشتن مبادی ورود و خـروج مرزی متعدد، بهره مندی از ۷ بازارچه مرزی و ۹ گمرک غالباً در مرز مشترک با ۳ کشور و وجود منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو، از نظر رشد و توسعه اقتصادی به جایگاه متناسب با توانمندی ها و پتانسیل های خود نرسیده است.یکی از فرصت هایی که انتظار می_رود در دوران پسا تحریم در اقتصاد استان پدیدار گردد، افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است.
جلب سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف اقتصادی بخصوص در بهبود زیرساخت های استان در شرایطی که کشور، علی الخصوص استان از کمبود منابع مالی داخلی در مضیقه است، می تواند به عنوان راهی برای تسریع حرکت اقتصادی به سوی توسعه و رشد به کار گرفته شود.چنانچه جذب سرمایه خارجی به شیوه‌ای سنجیده انجام شود، موجب تحولات صنعتی، انتقال فناوری به صنایع سنگین، واسطه_ای و دانش بنیان و ایجاد مزیت رقابتی بر پایه نوآوری می گردد.
امیدواریم استان آذربایجان غربی با همت مسئولان دولتی و تلاش بخش خصوصی در افق ایران ۱۴۰۴، به جایگاه مناسب اقتصادی، مبتنی بر علم و فناوری، رشد سریع و پایدار و متکی بر امنیت اقتصادی و اکولوژیکی برسد.
بسیاری از کشورها در حال حاضر به دلیل نبود سرمایه های داخلی، علاقمندی زیادی به جذب سرمایه‌های خارجی دارند، به طوریکه به نظر میرسد از دست دادن فرصت زمانی، به معنای تقویت سرمایه گذاری کشورهای دیگر و سخت تر شدن موفقیت در جذب سرمایه گذاری خارجی برای سایر کشورها خواهد بود. در سال_های اخیر، کشورمان با تحریم های ظالمانه بسیاری روبه رو بوده و به همین دلیل، سرمایه_گذاران خارجی نتوانستند با حضور در بازارهای مختلف کشور به فعالیت پرداخته و بنابراین ایران اسلامی از پتانسیل های خود در جذب سرمایه گذاری خارجی بهره کافی نبرده است.
یکی از فرصت هایی که انتظار می رود در دوران پساتحریم در اقتصاد کشور و به تبع آن در اقتصاد استان پدیدار گردد، ورود سرمایه گذاران خارجی است.
تجربه کشورهای در حال توسعه نشان می دهد آزادسازی بازار و رفع محدودیت_های سرمایه گذاری به خصوص رفع موانع و مشکلات حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف اقتصادی، می تواند عامل افزایش نقدینگی و تولید در کشورهای سرمایه پذیر می شود.
اینکه سرمایه گذاران خارجی چه مواردی را به عنوان فاکتورهای تصمیم گیری مورد نظر قرار می دهند، به میزان تناسب ریسک و بازده و ظرفیت ریسک پذیری آنها باز می گردد، اما به طور کلی، همه عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر تصمیم سرمایه گذار برای انتخاب مقصد سرمایه گذاری، تأثیر بسزایی دارد و همچنین در کنار اینها، می توان به بازده سرمایه_گذاری، ریسک ها، سیاست های مالیاتی، انحصار در بازارها، قوانین و مقررات، وجود ساختارهای قابل انطباق با ساختارهای بین المللی و در نهایت، تسهیل نقل و انتقال وجوه نقد و همچنین کالا نیز اشاره کرد.
اصولاً این فاکتورها در شرایط ثبات اقتصادی، می توانند عامل جذب سرمایه گذاران جدید باشد و بروز هر نوع بی ثباتی در وضع هر یک از فاکتورها می تواند به سرعت به یک ضد تبلیغ تبدیل شود. یکی دیگر از عواملی که در جذب سرمایه گذار خارجی مؤثر است، میزان رضایت و موفقیت سرمایه گذارهای موجود در کشور چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی است.
موفقیت سرمایه گذاران موجود، خود تبلیغی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی جدید است، بنابراین در بحث نگه داشت سرمایه گذاری های موجود و حل مشکلات پیش روی آنها، باید اهتمام کافی دولت و دستگاه های اجرائی ذیربط و با اتخاذ سیاست پنجره واحد سرمایه گذاری، صورت گیرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


1 + سه =