گزارش ديدار صميمي اصحاب رسانه با فرمانده سپاه شهداء آذربايجان غربي

مطالبه گری حق رسانه هاست

مطالبه گری حق رسانه هاست

مصطفی قلیزاده علیار

گروه فرهنگی: اشاره: تعدادی از صاحبان رسانه استان آذربایجان غربی، روز یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ همزمان آغاز چهل و سومین دهه فجر انقلاب اسلامی، به همت و دعوت روابط عمومی سپاه شهداء با سردار حبیب شهسواری فرمانده محترم سپاه شهداء استان در ارومیه دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش آراز آذربایجان، در این دیدار مسایل، مشکلات، موانع، اقتضائات، انتظارات، هنجارها، ناهنجاریها، بایدها و نبایدها، وظایف و رسالت رسانه ها در استان مورد گفتگوی صمیمی، بی تکلف و بی تعارف بین میزبان و مهمانان مدعو قرار گرفت. اصحاب رسانه مسایل مورد نظر خود را مطرح و فرمانده سپاه شهدا هم نقطه نظرات و پیشنهادهای خویش را ارائه کردند.
سردار شهسواری پس از شنیدن مطالب و پیشنهادهای حاضران، نقطه نظرات خود را بیان کرد. خلاصه بیانات سردار شهسواری:
انقلاب اسلامی انفجار نور بود
چهل و دو سال تمام از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت و در دهه فجر ۴۳ و سالروز میلاد پرمیمنت حضرت فاطمه زهرا (س) قرار گرفته ایم که تقارن این دو عید برای ما پیامهای مهم و مبارک معنوی و اجتماعی دارد.
انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری در هیچ جای دنیا بی نام امام خمینی شناخته شده نیست و انقلاب اسلامی ایران هم به تعبیر شگفت انگیز امام خمینی (ره) “انفجار نور بود”، نور ایمان و بصیرت و اندیشه و استقلال و نگاه توحیدی، آن هم در اواخر قرن ۲۰ که قرن غلبه مادیگری بر معنویت بود و همه مکتبهای شرق و غرب سعی می کردند دل و دیده انسانها را از توجه به آسمان قطع کنند و به خاک بدوزند، در چنین قرن مادیگری، انقلاب اسلامی برای انسانها پیام توحید و خدامحوری را به ارمغان آورد و در دلها امید به زندگی را احیا کرد.
از این دیدگاه است که انقلاب اسلامی بحق انفجار نور بود و این همه توسعه فناوری و پیشرفت های علمی که ایران در عرصه های گوناگون داشته و امروز یکی چند کشور انگشت شمار در زمینه هسته ای و سایر موارد علمی است و در عرصه توان دفاعی و بسیاری از عرصه ها به استقلال کامل رسیده و در جریانات سیاسی، اجتماعی و علمی منطقه و جهان تاثیرگذار است، اینها همه در پرتو همان حقیقت انفجار نور حاصل شده است.
دستاوردهای انقلاب اسلامی چه در داخل ایران در مقایسه با قبل از انقلاب و چه در مقیاس جهانی بسیار شکوهمند و بی شمار است. دشمنان ایران و نظام اسلامی دائما در رسانه های گسترده و تاثیرگذار خود مخصوصا در فضای مجازی به ترفندهای مختلف در تلاشند تا اهمیت تاریخی و علمی و اجتماعی و سیاسی انقلاب را بی رونق جلوه دهند!
بنابر این امروز یکی از وظایف و رسالتهای رسانه های متعهد و ملی ما این است که به ماهیت نورانی و الهی — انسانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن توجه علمی و فرهنگی و تاریخی و واقع بینانه کنند و نسل امروزی را با آن آشنا سازند.
آذربایجان غربی تجلیگاه اقوام ایرانی
استان آذربایجان غربی رنگین کمان اقوام و ادیان ایرانی و الگوی همزیستی برادرانه یک ملت بزرگ است، حضور هموطنان از قومهای مختلف ایرانی در ارومیه و استان مرزی طولانی و بزرگ آذربایجان غربی برای کشور ما یک فرصت بنیادین ملی در راستای توسعه و حفظ امنیت است استانی که با سه کشور خارجی آذربایجان، ترکیه و آمریکا همجوار است! گفتم همجوار با آمریکا نه عراق؛ بله استان ما امروز نه با عراق بلکه با آمریکا هم مرز است چون که آمریکا در اقلیم کردستان و شهر اربیل بزرگترین کنسولگری با ابعاد چند کیلومتر مربع دارد که نقش سفارت پادگانی بسیار وسیع را ایفا می کند زیرا این کنسولگری مجهز به همه امکانات دفاعی و فرورگاه نظامی است، درست مثل سفارت آمریکا در بغداد که در داخل آن فرودگاهی بزرگ هست!! هواپیماهای آمریکایی هر وقت خودشان خواستند می نشینند، هر وقت خواستند پرواز می_کنند!
دشمنان عملا و مدام سعی دارند امنیت قوی ما تبدیل به نا امنی و فرصت را به تهدید تبدیل کنند که نمونه های بارز تبلیغاتی آن را در فضای مجازی و برخی رسانه ها می بینیم. از رسانه های متعهد و وفادار به آرمانهای ملی و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، انتظار می رود در این عرصه ایفای وظیفه کنند و با روشنگری و شفافیت، فرصتها را تبیین نمایند و اقوام عزیز مخصوصا نسل جوان و نیز مسئولان را به همبستگی یبیشتر و هوشیاری بیش از پیش فرا خوانند و نگذارند نعمت اقوام به تهدید بدل شود؛ همه اقوام از حقوق شهروندی برابر در چارچوب قوانین نظام اسلامی برخوردارند، این حق قانونی اقوام ایرانی است.
مساله قومیت و زندگی اقوام ایرانی در کشور با حوزه مسائل تامین امنیت ملی، فرهنگی و اجتماعی کلان ملی پیوند می خورد؛ امنیت برای کشور و ملت ما بسیار مهم و بلکه از نان شب واجب تر است.
شهداء الگوی عملی و دست یافتنی شهداء
الگو و اسوه ی عملی و واقعی و دست یافتنی انسانها هستند، انسانهای عادی و زمینی با نگاه آسمانی و اندیشه توحیدی و ایمان خدایی. بنا بر این در شناخت و توصیف شهداء باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم، شهدا افسانه و اسطوره نیستند که دست نایافتنی و تکرارناپذیر باشند بلکه واقعیت دارند. گاه در لسان رسانه ها و برخی بیانات فاخر و صحنه سازی های هنری و فیلم و سریال و متون ادبی، شهداء را در ماورای واقعیت و به گونه افسانه و دست نایافتنی معرفی می کنند که درست نیست، شهدا هم زنده اند و هم الگوی دست یافتنی. رسانه ها رسالت دارند در این زمینه روشنگری و افکار جامعه را روشن نمایند، به جای مقدس پردازی خیالی، قداست هدف و پاکی نیت و عمل صالح و اقدام جهادی شهدا را برای جامعه معرفی کنند تا مسئولان و مدیران و همه افراد جامعه از شهدا به ویژه شهید سلیمانی و شهید مهدی باکری و سایر شهدای شاخص الگو بگیرند.
رسانه ها چشم بیدار و مدافع حقوق مردمند
امروز جریانات مختلف و دستهای خائن پیدا و پنهان در تلاشند تا جامعه ما را درگیر انواع مشکلات مادی و معنوی و فکری و فرهنگی کنند و تا حدی هم مخصوصا در بُعد فرهنگی و معیشتی متاسفانه موفق شده اند! به عنوان مثال گرانیهای حبابی و تورم در محصولات تولید داخل از جمله میوه جات مثل سیب در استان آذربایجان غربی که مرکز تولید سیب است، به دلایل مختلف همچون عدم نظارت جدی مسئولان مربوطه، بسیار بسیار گران شده و تا سه برابر قیمت تمام شده، به دست مردم می رسد! در مورد افزایش سنگین عوارض بزرگ راه ارومیه _ تبریز هم به نظر میرسد مسئولان این افزایش را بی_رویه انجام می دهند و متاسفانه کسی هم نیست سوال و از حق مردم دفاع کند و به چون و چرا با متصدیان این امر نامطلوب بپردازد! از نمایندگان و مسئولان و همه تریبونداران استانی انتظار میرود در این موارد ورود کنند و از تریبونهای همگانی مخصوصا رسانه ها مساله را به چالش بکشند، چرا که رسانه ها هم چشم بیدار جامعه و هم مدافع حقوق مردمند.
همچنین فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه با این طول و عرض و هزینه های کلان جاری، متاسفانه روزانه سه پرواز بیشتر ندارد! که مایه تاسف و شرمساری است!
در حالی که در فرودگاههای مشابه شهرهای مرکزی برخی استانهای همجوار روزانه تا ۳۰ پرواز انجام میگیرد!… خب، مسئولان اجرایی و دولتی استان، نمایندگان محترم مردم، شوراها، ائمه محترم جمعه و جماعات و دیگر صاحبان تریبون و جایگاه هر کدام در قبال این معضلات استانی، مسئولیت و وظایفی دارند اما به نظر من اصحاب رسانه های متعهد و نویسندگان مردمی و مطبوعات مستقل در این عرصه ها باید پیشگام و جریانساز و چالش آفرین باشند و این مشکلات را که بازدارنده و فلج کننده توسعه اقتصادی استان هستند، برجسته تر نشان دهند و فریاد بزنند و مسئولان را به تکافو و جنب و جوش و پاسخگویی وادارند.من بارها گفته ام و تحلیلم بی تعارف این است که راه آهن فعلی ارومیه سرمایه سوز است! و هیچ کمکی به توسعه و رشد اقتصادی استان نمی کند. بهتر است راه آهن ارومیه – تبریز احداث گردد که خوشبختانه مسیرش آماده است. شما اصحاب رسانه در این باره بهتر می توانید پژوهش و تحقیق کنید و حقیقت را به مسئولان برسانید.
مطالبه گری حق رسانه هاست
بر اساس مقررات جمهوری اسلامی و بیانات رهبری، مطالبه گری در چارچوب قانون حق مردم و مخصوصا رسانه هاست مطالبه گری در احقاق حقوق قانونی مردم، انتقاد از سهل انگاریها، سوال از انجام مسئولیتها و شفاف سازی وظایف مسئولان و مدیران و نمایندگان و دولت مردان.
البته مطالبه گری باید در چارچوب اخلاق و قانون و با حفظ شئون افراد و رعایت آبرو و جایگاه مسئولان باشد. مطالبه گری هم در راستای رشد و توسعه و حفظ استقلال و هم با هدف محرومیت زدایی و کمک به مردم و پیشرفت کشور بسیار ضروری است.بنده به عنوان یک خادم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سرباز ولایت، مطالبه گری و داشتن امنیت را حق همه اصحاب رسانه میدانم و معتقدم که مسئولان نظام در هر پست و مقام و مسئولیتی باید توان انتقادپذیری خود را در مقابل مطالبه گری قانونی اهل رسانه و نیز عموم مردم بالا ببرند و با اهل مطالبه و منتقدان با صبوری و بردباری رفتار کنند و پاسگو باشند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


− یک = 8