معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور در ارومیه:

دبیرخانه دوسالانه ملی نگاره‌های چوبی در ارومیه راه اندازی می‌شود

دبیرخانه دوسالانه ملی نگاره‌های چوبی در ارومیه  راه اندازی می‌شود

گروه گزارش:معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از راه اندازی دبیرخانه دوسالانه ملی نگاره‌های چوبی در شهر ارومیه خبر داد. بهمن نامور مطلق در آیین تجلیل از برگزیدگان دوسالانه ملی نگاره‌های چوبی در ارومیه با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت‌های بالا و سابقه درخشانی در زمینه صنایع چوبی دارد افزود: با توجه به مستنداتی که مدیرکل استان ارائه کرد، در میان چندین داوطلب دیگر، میزبانی دوازدهمین دوسالانه نگاره‌های چوبی کشوربه این استان داده شد.
وی ضمن تقدیر از مقامات و مسئولان استانی و اداره کل استان در برپایی این دوسالانه افزود: قصد ما این است که دبیرخانه دائمی این دوسالانه را در این استان مستقر سازیم و ارومیه را بعنوان شهر تخصصی رشته چوب در کشور معرفی شود.
نامور مطلق با بیان این نکته که کار کردن بر روی چوب و ساخت آثار چوبی دلنشین و روح نواز است گفت: آثار و محصولات چوبی گرما بخش زندگیست و ما باید در زندگی روزمره مان از دکوراسیون و نمادهای چوبی، بیشتر استفاده کنیم و شهر ارومیه باید در این زمینه پیشرو باشد.
*مرکز تحقیقات فنی و تخصصی رشته چوب ایجاد شود
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با مثبت ارزیابی کردن این دوسالانه گفت: پیشنهاد ما این است که مدیرکل استان و همکارانشان رایزنی‌های لازم را برای ایجاد یک مرکز تحقیقات فنی و تخصصی در رشته چوب انجام دهند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار داشت: کارهای فاخری در نمایشگاه ارائه شده بود ولی در طراحی ضعف‌هایی وجود داشت که نیازمند ایجاد یک مرکز تحقیقات چوب است و باید مسوولان آذربایجان غربی برای ایجاد این مرکز نیز اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه علت موفقیت کشورهای آسیای شرقی در صادرات صنایع دستی و خلق آثار چوبی منحصر به فرد، بهره گیری هوشمندانه از عنصر چوب است گفت: این درحالی است که فرهنگ کشور ایران، در گذشته فرهنگی خلاق تر از فرهنگ کشورهای آسیای شرقی داشته ولی هم اکنون این فرهنگ را از دست داده‌ایم.
*۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه صنایع دستی کشور پیش بینی شده است
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز در این همایش گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و ترویج رشته‌های مختلف صنایع دستی در سطح کشور پیش بینی شده است.
سمیع الله حسینی مکارم افزود: در قالب اعتبارات بودجه سال آینده ۲۰۰ میلیارد ریال در ردیف اعتبارات جاری و ۳۰۰ میلیارد ریال هم در بخش زیر ساخت‌ها و تملک دارایی در بودجه ملی برای صنایع دستی لحاظ شده است.
وی ادامه داد: در بودجه‌های سنواتی ما بارقه‌های امیدی می‌بینیم و آرام آرام برنامه ریزان ما به موضوع صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری توجه جدی دارند به طوری که در سال آینده در قالب بودجه سنواتی، پنج طرح مهم در حوزه صنایع دستی به اجرا در می‌آید و با این اعتبارات، تولید، ترویج و صادرات صنایع دستی رونق می‌گیرد.معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در امر آموزش، ترویج، صادرات و تولید صنایع دستی نیز در بودجه‌های جاری اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که جهت گیری مطلوبی در برنامه ششم توسعه نسبت به گسترش و حمایت از صنایع دستی کشور وجود دارد، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط با صنایع دستی در برنامه ششم توسعه هم توجه ویژه ای کرده که در قالب بودجه‌های سنواتی این برنامه‌ها پیش بینی و اجرا می‌شود.
*بازار صنایع دستی باید متناسب با تقاضا باشد
حسینی مکارم صنایع دستی کشور را یکی از عینی‌ترین مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: دو موضوع برای اولین بار در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب آمده است که یکی موضوع توجه به میراث فرهنگی و گردشگری است به گونه ای که برای آن کمیت تعیین شده و دومی توجه به صنایع دستی است.وی اظهارداشت: سبد صنایع دستی باید توسط هنرمندان عرضه کننده تنظیم شود و اگر می‌خواهیم برای بازار صنایع دستی تولید کنیم، باید متناسب با تقاضا باشد.معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت: سیاست گزاران هم باید ترتیبی اتخاذ کنند که تقاضا کننده نیز تحریک شود چرا که اگر با سلیقه مصرف کننده تولید انجام شود، می‌توان به تولید انبوه نیز دست زد.
حسینی مکارم گفت: این بخش به علت هنری بودن نمی‌تواند تولید کنندگان بسیار داشته باشد و تقاضا کننده‌های آن نیز خاص هستند.
وی با انتقاد از این که آثار ارائه شده در دوازدهمین نمایشگاه دوسالانه نگاره‌های چوبی به رغم وجود آثار فاخر در آن، نمایشگاهی بازاری نبود گفت: نمایشگاه‌های تدارک دیده شده باید به گونه ای باشد که گرایش به تولید انبوه در آن شکل یافته و تولید با سلیقه بازار مطابق باشد تا بتوان افراد بیشتری را در این حوزه مشغول به کار کرد.
حسینی مکارم با بیان اینکه این بخش علاوه بر مزایایی که برای کشور دارد، می‌تواند برای طبقات مختلف جامعه منافع بسیاری داشته باشد گفت: تنوع و تعدد رشته‌های مختلف هنرهای دستی می‌طلبد تا در ترویج و آموزش و بازاری کردن آن سرمایه گذاری بیشتری شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: بحث عرضه و تولید را نیز می‌توان به نحوی شکل داد که مردم نیازهای خانواده خود را از محصولات صنایع دستی تهیه کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


3 − دو =