مرزدارمرزبان قاچاق انسان

مرزدارمرزبان قاچاق انسان

یونس روحی
گروه گزارش:نگاه کوتاهی به گذشته ی مرزداری و مرزبانی استان ، قصه ای هر چند غم آلود اما مثنوی چند منی است که نه شمس دارد و نه مولانا ؛ اما تا دلت بخواهد سهراب ها در کنار سیم خاردار ها در خون غلتیده اند و چه بسیار قهرمانان رویاهایی که پشت میله های محبس به حبس آرزوها محکوم مانده اند . قصه ی تلخی است ویرانی قصر آرزوهایی که ساخته ای و تعویض گردن آویز نقره ای با دست آویزی آهنی……
از سالهای بسیار دور تا حالا خیلی از آدمهایی که در محیط زندگی یا پیرامون شغلی شان به بن بستی غیر قابل تصور می رسیدند ، گاهی چاره ای جز فرار از صحنه ی واقعیت ها نداشته اند . برخی در سالهی دور مرزهای جنوبی را به علت قابل دسترس بودن و شاید امن تر بودن برای فرار گزینه ای صحیح تر می دانستند ؛ هر جند با افزایش اختلاف واحد های پولی بین کشور های جنوبی و برخورد شدید تر کشور پذیرنده با اتباع بیگانه ، این موضوع کم رنگ تر شد و آرام آرام این حکایت به مرزهای غربی کشیده شد .
هر چند استان آذربایجان غربی از سالهای پیش‌تر از انقلاب اسلامی هم معبری برای عبور مسافران بود اما….متاسفانه یا خوشبختانه برای مرزدار و مرزبان قانون یکی است و بدون رعایت مقررات نه چندان پیچیده خروج از مرز ها به این سادگی ها نخواهد بود . کم نبودند جوانان رشیدی که اگر سر به راه وفا خم می کردند امروز برگی از اوراق تقویم را به نام خود رقم می زدند اما متاسفانه در هنگام فرار پشت یا پس میله ی مرزی بعد از چند بار خواهش برای ایست ، پذیرای گلوله ای سربی می شدند که پایان بخش زندگی شان می شد .
این موضوع البته تنها در مقوله ی استان خلاصه نمی شود ، قاچاق انسان در تمام جهان رسم دیر آشنایی است و بدتر و زشت تر و حیوانی تراز آن معامله سنگینی است که این بار به جای آدمها ؛ اعضایشان قاچاق می شود . چه بسیار آدمهای سر سختی که در آبهای اقیانوسیه و در آرزوی رسیدن به سیدنی تن خود را به آب‌های شور اقیانوس سپردند و خوراک ماهی ها شدند و چه بسیار دختران فریب خورده ای که برای قدم زدن در خیابانهای ملبورن اکنون کارگر رستورانهای کشور هندوستان می باشند…بررسی جنبه‌های قاچاق انسان در محور‌های چهارگانه قاچاق زنان و دختران، قاچاق کودکان، قاچاق اعضای بدن و سرانجام بهره‌کشی از نیروی کار و از طرف دیگر علل و انگیزه قاچاق انسان در ایران و پیامد‌های ناشی از آن و بررسی جغرافیایی قاچاق انسان، مواردی هستند که در پژوهش حاضر مورد کنکاش قرار گرفته‌اند . نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که زنان و دختران تقریبا قربانیان همیشگی و به دنبال آن مردان و پسران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
نکته مهم اینکه حجم کمی از قاچاق انسان، شناسایی و قابل پیگیری است. قربانیان قاچاق که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند، به‌زور، فریب یا ارعاب ناچار می‌شوند به شرایط غیرانسانی تن بدهند و بدون توجه به شکل بی‌رحمانه بردگی، در ترس و درماندگی زندگی کنند
بردگی داخلی و کار اجباری از جمله شکل‌های بهره‌کشی از انسان است اما اکثریت قربانیان به بردگی جنسی کشانده می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد کشور جمهوری اسلامی ایران، به دلیل موقعیت ویژه و قرار‌گیری در یک منطقه خاص جغرافیایی درگیر مسائل ناشی از قاچاق انسان بوده است این وضع همواره امنیت روانی، فردی و امنیت اجتماعی جامعه را با چالش روبرو می‌سازد. حال پرسش این است که: وضع قاچاق انسان در ایران چگونه است؟ پیامد‌های ناشی از آن چه تاثیری بر ساختارهای اجتماعی جامعه خواهد گذاشت؟ مهم‌ترین معضلات و پیامد‌های ناشی از قاچاق انسان در ایران در چه سطوحی بروز می‌یابد و راهکار اصلی در جهت کنترل آن کدام است؟
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان آذربایجان غربی، توکل حیدری در دومین همایش ملی با عنوان تحلیل و بررسی جرائم و آسیب های اجتماعی با محوریت پیشگیری از قاچاق کالا، انسان، ارز و مشروبات الکلی که در سالن ولایت دادگستری کل استان در سیزدهمین روز خرداد ۹۴ برگزار تصریح کرد: استان های مرزی کشور خصوصا استان های واقع در شمال‌غرب، غرب، جنوب و شرق کشور همیشه با پدیده قاچاق مواجه بودند و حتی این موضوع به استان های همجوار مرزها نیز سرایت کرده بود و تبعات مخرب آن حتی در استان های مرکزی کشور هم دیده می شد.
وی افزود: آذربایجان غربی با وسعت ۹۶۶ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان دارد و به همین دلیل نیز ار نظر جغرافیایی در منطقه بسیار ویژه ای قرار گرفته است.حیدری با اشاره به بلاتکلیفی قانونی در بخش اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: بسیاری از گروه های معاند با ارزش های انقلاب اسلامی و منافق با استفاده از قاچاق در مناطق مختلف مرزها تامین مالی شده و فعالیت های خود را گسترش می دهند، در نتیجه همیشه در بحث قاچاق پای یک عنصر خارجی در میان است.
وی تصریح کرد: هر ساله هزینه های زیادی برای مقابله با پدیده قاچاق در کشور توسط ارگان‌های درگیر با این امر هزینه می شود ولی فرهنگ سازی مناسب می تواند راهکاری مناسب برای پیشگیری از این پدیده شوم باشد. حیدری بیان کرد: مهمترین آسیبی که قاچاق برای کشور به همراه خواهد داشت، تحت الشعاع قرار دادن تولیدات داخلی و ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور است؛ بسیاری از کسانی که در زمینه قاچاق در چنگال قانون اسیر می شوند، علت روی آوردن خود به این شغل کاذب را نداشتن فرصت‌های کاری می دانند ولی این نکته قابل تامل است که جوانان و اشخاص درگیر با موضوع قاچاق باید بدانند که این پدیده شوم نه تنها شغل محسوب نشده بلکه جزء معضلات اجتماعی به شمار می آید.
انتظار طولانی‌مدت برای دریافت عضوی از اعضای بدن از طرف بیماران ثروتمندی که نیازمند پیوند عضوی سالم بودند، یکی از مهم‌ترین دلایل رونق تجارت اعضای بدن انسان شد. از آنجا که اغلب قوانین کشورهای مختلف جهان، خرید و فروش اعضای بدن انسان را ممنوع اعلام کرده است، این بازار بطور غیرقانونی شکل گرفت و قاچاقچیان اعضای بدن، آن را سازماندهی کردندکار گاهی به جای بد تری هم کشیده می‌شود ، کم نیستند بیماران خاصی که گاهی برای پیدا کردن چند عدد قرص ناقابل چند صد هزار تومانی در این وانفسای بازاری که نه حسابش دست آنهاست و نه کتابش به هر دری میزنند و جز قفل های بسته چیزی نمی یابند و این طلایی‌ترین فرصت برای قاچاق چیان داروست.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


1 × چهار =