ما اهل کشت و کشتار نیستیم اگر رسانه ملی بگذارد!

ما اهل کشت و کشتار نیستیم اگر رسانه ملی بگذارد!

سهیلا شهبازی
گروه فرهنگی :یک تهیه‌کننده با انتقاد از عملکرد صداوسیما بخاطر نظارت بر فیلمنامه‌ها اظهار کرد: ذائقه مخاطب ما به گونه‌ای نیست که با این میزان عنصرخشونت ارتباط برقرار کند. هرچه فضای فیلمنامه‌ها بومی‌تر باشد مخاطب ارتباط قوی‌تری می‌تواند برقرار کند. ما خیلی اهل کشت و کشتار و اهل انفجار نیستیم. نمی‌گویم وجود ندارد اما فضای غالب در کشور ما نیست.
بهروز مفید درباره‌ علت گرایش مخاطب به سریال‌های خشونت‌بار اظهار کرد: واقعیت این است که خیلی قبول ندارم اینکه تلویزیون به سمت خشونت رفته است. ممکن است در مقطع زمانی همزمانی چند سریال با موضوع درام در این فضا بیشتر خودش را نشان دهد اما به طور طبیعی سیاست صدا و سیما این نیست و فکر می‌کنم بعد از محرم و صفر باز هم برنامه‌های طنز تلویزیون رو خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه تلویزیون محدودیت‌های موضوعی ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: نکته‌ای که هست این است که برخی از مواقع بخش پررنگ فیلم بیشتر به نظر بیاید که خشونت هم شامل آن است، ولی سیاست سازمان صداوسیما این نیست که ترویج خشونت کند. تجربه‌ای در سایر کشورها مبنی بر ساخت کارهای بلند وجود دارد، که در ایران هم تلاش می‌شود به این تجربه نزدیک شوند، اما به دلیل اینکه فضای صنعت فیلم‌نامه‌نویسی نداریم و عمدتا فیلمنامه‌ها از ذهنیت یک یا دو نویسنده برخوردار است، این خود به خود باعث می‌شود مقداری محدودیت‌هایی ایجاد شود و فیلم‌نامه‌ها آن غنایی که باید را نداشته باشند. به نظرم سازمان نسبت به این مساله باید آگاه باشد که اگر قرار است کاری با تعداد قسمت‌های بالا ساخته شود، از غنای لازم برخوردار باشد.
تهیه‌کننده سریال»محکومین« در ادامه درباره‌ی سریال‌های درام تلویزیون و اینکه خطوط قرمز پرداختن به عنصر خشونت در آن تا کجاست، اظهار کرد: به نظرم وقتی می‌خواهیم تعداد سریالی را افزایش دهیم، باید از نظر موضوعی این ظرفیت را داشته باشد؛ وقتی عنصر خشونت در آن بیشتر از عناصر دیگر دیده می‌شود، یک نوع کاستی در فضای فرهنگی رسانه‌ای است.
وی با بیان اینکه سازندگان درام خوب است که از خشونت مستقیم فاصله بگیرند، گفت: درست است که این عنصر جزئی از درام‌هاست اما این به مهارت سازندگان برمی‌گردد که چگونه آن را تزریق کنند.
تهیه‌کننده سریال »بیگانه‌ای با من است« در ادامه گفت: هرچه درام‌های ما بتواند به فضای خانوادگی نزدیک‌تر باشد، موفق‌تر است. الگوبرداری از سریال‌های خارجی خیلی برای ما ضرورت ندارد، حداقل در شبکه‌هایی که مخاطب عمومی دارد. اگر می‌خواهیم از عنصر درام استفاده کنیم این عنصر باید متناسب با فضای فرهنگی‌مان باشد، حتی جنس خشونت هم باید متناسب با فضای فرهنگی‌مان باشد. ما خیلی اهل کشت و کشتار نیستیم، اهل انفجار نیستیم. نمی‌گویم وجود ندارد اما فضای غالب در کشور ما نیست و ذائقه مخاطب به گونه‌ای نیست که با این عنصر ارتباط برقرار کند. هر چه فضاهای فیلمنامه بومی‌تر باشد مخاطب ارتباط قوی‌تری می‌تواند برقرار کند.
مفید درباره‌ی اینکه تا چه میزان بر روی فیلمنامه‌ها نظارت وجود دارد، اظهار کرد: نقدی به مجموعه خود صدا و سیما از نظر فیلمنامه وجود دارد و آن اینکه صدا و سیما بیشترین انرژی خود را در بحث فیلم‌نامه بر روی طرح‌ها می‌گذارد و موقعی که یک طرح به تصویب می رسد و وارد فیلم‌نامه می‌شود، این نظارت به حداقل می‌رسد.
به نظرم این وجه باید بیشتر شود. وقتی یک طرح در چهار الی پنج صفحه است، در یکی دو جلسه بررسی می شود، درباره زوایای مختلف آن صحبت می شود، ولی واقیت این است که طرح یک فیلمنامه بیشتر نقشه‌ی یک راه است. این جزئیات است که می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و بعضی مواقع آزاردهنده باشد. در این بخش سازمان صداوسیما حضوری که باید داشته باشد را ندارد و کار بیشتر توسط خود نویسنده بررسی می‌شود؛ حتی تهیه‌کنندگان هم وارد بحت فیلمنامه نمی‌شوند و بیشتر وارد کار تولید می‌شوند و کار فقط در اختیار کارگردان است و این به کار لطمه می زند.
وی با بیان اینکه تهیه‌کننده یک ناظر عمومی است و باید پاسخگوی همه‌ی قسمت‌های یک سریال باشد، گفت: نمی‌گویم صداوسیما در بخش فیلمنامه نظارت ندارد اما اگر بخواهم درجه‌بندی کنم، انرژی سازمان در فیلم‌نامه ۷۰ الی ۸۰ درصد در طرح فیلمنامه و ۲۰ الی ۳۰ درصد آن در زمان نگارش فیلمنامه پیاده می‌شود؛ در حالی که بیشترین نظارت باید بر روی خود فیلمنامه باشد و نه طرح آن.
این تهیه‌کننده باسابقه سپس گفت: توجه به فضای بومی کشورمان که متناسب با فضای فرهنگی خودمان است، مطلوبیت بیشتری دارد و در بخش نظارت بهتر است که صداوسیما صرفا بر طرح فیلنامه‌ها نظارت نداشته باشد و به عناصر دیگر هم بپردازد.
بهروز مفید در پایان این گفت‌وگو از پخش سریال »محکومین« در مهر ماه خبر داد و درباره روند ساخت سریال »بیگانه‌ای با من است« به کارگردانی احمد امینی، گفت: این سریال یک درام خانوادگی و یک جابه‌جایی موقعیت است. قصه‌ی این سریال مربوط به خدمتکاری است که خودش را جای عروس خانواده جا می‌زند. تصویربرداری این سریال این روزها در تهران و منطقه شمس‌آباد ادامه دارد و چیزی حدود ۲۰ درصد از تصویربرداری آن به سرانجام رسیده است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، به گفته این تهیه‌کننده سریال «بیگانه‌ای با من است» قرار است در دو فاز ساخته شود که فاز اول آن در ۳۰ قسمت تولید می‌شود و اگر موفق باشد، در فاز دوم به ۶۰ قسمت می‌رسد.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = ده