لزوم شتاببخشی به امور شرکتهای دانشبنیان استان
مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: یکی از مباحث جدی در کشور پرداختن به مباحث صنایع دانشبنیان و صنایع مبتنی بر آن است و در این زمینه واحدهای فعال جدیدی شناسایی شده است و باید به مسایل و مشکلات شرکت های دانش بنیان بیشتر توجه شود.
اخیرا گزارشی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و وزیر اقتصاد درباره ارتقای شاخصهای فضای و کسب و کار منتشر شده است که در این گزارش اعلام شده شاخصهای فضای کسب و کار کشور از رتبه ۱۵۷ به رتبه ۱۱۸ بهبود یافته است و کشورمان در برخی از شاخصها رتبه بهتری داشته است.
در بعضی از حوزهها تاثیر مطلوب و کارایی در فضای اقتصادی وجود ندارد و نحوه ارزیابی این شاخصها براساس الگوها و نظرسنجیهای صورت گرفته است.
با وجود این شرایط، این موضوعات نتوانسته تاثیر مطلوبی در روند فعالیتهای اقتصادی جامعه داشته باشد.
از سوی دیگر؛ بحث مجوزها برای دایر کردن یک فعالیت اقتصادی در حال شکل گیری است و یک سرمایهگذار و فعال بخش خصوصی بهتر از هر کسی میتواند در این زمینه برنامهریزی کند.
این در حالی است که یکی از مباحث جدی در کشور پرداختن به مباحث صنایع دانشبنیان و صنایع مبتنی بر آن است و در این زمینه واحدهای فعال جدیدی شناسایی شده است و باید به مسایل و مشکلات شرکت های دانش بنیان بیشتر توجه شود.
وجود صنایع دانش بنیان دیگر ارکان تصمیمگیری اقتصادی کشور را توسعه میدهد و در چنین شرایطی لزوم شتاببخشی به اقدامات شرکتهای دانشبنیان استان آذربایجان غربی باید مورد تاکید باشد و شرکتهای دانشبنیان از ظرفیت قابل توجهی در حوزههای مختلف برخوردار است.
این در شرایطی است که برند و برند سازی در راستای حمایت از توسعه تجاری سازی محصولات دانش بنیان و کمک به شرکت های تولید کننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان آذربایجان غربی برای حضور موثر در بازارهای هدف یک ضرورت و اولویت اساسی برای واحدهای صنعتی است.در حوزه برند سازی باید شرکت های تولیدکننده محصولات با ارزش افزوده بالا در استان با مبانی نظری و مفاهیم برند و برندسازی و مدیریت برند با کاربرد الگوها و فنون مربوط به آن آشنا شوند.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازاریابی، جایگاه و ارزش محصول، تعریف برند، اهمیت برند، برندسازی، ساختن نام برند برندهای برتر، ارزش ویژه برند، ارزیابی برند و نحوه ثبت برند از دیگر موضوعاتی است که در دنیای امروز برای رشد و توسعه اقتصادی نیاز است.
به نظر می رسد باید دستگاههای متولی و مسئول از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی و شرکت شهرک های صنعتی استان با هدف آشنا سازی واحدهای تولیدکننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان با مباحث تخصصی بازاریابی مجموعه کارگاه های آموزشی را نظیر روش های نفوذ به بازارهای هدف، اصول بازاریابی بین المللی، اصول و روش های نوین تبلیغات، اصول و فنون مذاکره و تکنیک های فروش برگزار کنند.
این در حالی است که برخی واحدهای تولیدی با وجود کیفیت بالای محصولات و توانایی در صادرات، به دلیل ناآگاهی از نحوه ورود به بازارهای جهانی و بیاطلاعی از قوانین و مقررات صادرات از ورود به عرصه تجارت بینالملل باز میمانند.
علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز به دلایل مختلف از جمله رقابتهای ناسالم، موفق به ایجاد شرکتهای صادراتی نشده است.
شرکتهای توانمند در امر صادرات در صورتی که آماده به همکاری و در اختیار قرار دادن تجربیات صادراتی خود برای سایر واحدها باشند، زمینه برای صادرات واحدهای ضعیفتر نیز مهیا میشود.
شرکت های دانش بنیان استان نیز در مقوله برند سازی باید سریع وارد عمل شوند شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، در واقع شرکت یا موسسه خصوصی و یا تعاونی هستند که به منظور همافزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوریهای برتر و باارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرمافزارهای مربوط تشکیل میشود.عدم استفاده اکثر شرکت های دانش بنیان و همچنین بنگاههای موجود در واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، مانعی برای رشد صادرات این بنگاههاست. نبود سرمایه در گردش برای تکمیل زیرساخت های برق و گاز، معوقات بانکی و برند سازی از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی است که برای حل این مشکلات باید تصمیمات لازم توسط مسئولان مربوطه اتخاذ و پیگیری شود.
به نظر می رسد بخش صنعت از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه صنعت نشود نمی توان در این حوزه به پایداری رسید.
در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند که در بحث صنعت استان نیز علاوه بر نبود سرمایه در گردش برای تکمیل زیرساخت های برق و گاز و معوقات بانکی که جزء مشکلات واحدهای صنعتی است ولی برند سازی و تجاری سازی محصولات نیز از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی است و باید بازار فروش این محصولات را زمینه سازی کند.
خودداری از خرید محصولات واحدهای صنعتی خارجی در شرایط کنونی می تواند یکی از راه حل های اقتصادی باشد و این در حالی است تبلیغ و ترویج تولیدات داخلی و بومی استان آذربایجان غربی باید بیش از پیش رونق یابد.
برند سازی و تجاری سازی محصولات واحدهای صنعتی استان علاوه بر اینکه ماندگاری آنها را افزایش می دهد سبب ایجاد جذب نقدینگی در این بخش می شود
این در حالی است که برندسازی و تجاری سازی محصولات شاخص بخش صنعت استان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد.
کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش صنعتی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش صنعت مورد نیاز است تا به سوی تجاری سازی حرکت شود.
نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۱ ق.ظ