لزوم تقویت زیرساخت‌های صنعتی و صادراتی آذربایجان غربی

لزوم تقویت زیرساخت‌های صنعتی و صادراتی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: در بودجه ?? باید حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صادراتی همه استانها از جمله استان آذربایجان غربی مورد توجه ویژه قرار گیرد. چرا که حمایت از تولید برای تحقق حماسه اقتصادی در سال جاری ضروری است.
آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از مزیت بالای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی بهره می برد که در این بین توجه به زمینه های تولید کالاها و محصولات کشاورزی استان از جایگاه خاصی در توسعه صادرات آذربایجان غربی برخوردار است.
بر اساس آمار موجود، در سه ماهه اول امسال نیز مجموعا ۱۵۵ میلیون دلار صادرات از آذربایجان غربی به خارج از کشور صادر شده که ۵/۷۸ درصد این صادرات به عراق صورت گرفته است.
محصولات کشاورزی، انواع میوه، کنسانتره، انواع مصنوعات، مصالح ساختمانی، مواد پلاستیکی، لبنیات و سایر اقلام کالاهای مهم صادراتی از آذربایچان غربی را شامل می شوند.
کارشناسان اقتصادی ایجاد زمینه های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی را از اولویت های استان عنوان می کنند و معتقدند که دستگاه های اجرایی نیز باید برای حل مسائل و مشکلات موجود در گمرک های استان باید همکاری لازم را داشته باشند.
زیرساخت ها فیزیکی دیگر نظیر راه، تجهیزات و وسایل حمل و نقل، تاسیسات گمرکی در کنار قوانین و مقررات سهل و آسان برای صادرات از زمینه هایی هستند که به اعتقاد فعالان اقتصادی می توانند در گسترش فضای تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوار تاثیر داشته باشند.
این در حالی است که تخلیه و بارگیری مجدد کالا مهم ترین مشکل صادرات است که این امر سبب پایین آمدن کیفیت کالا و بالا رفتن هزینه تمام شده کالاهای صادراتی می شود. البته در صورتی که صادرات کالا به صورت مستقیم از مبداء به مقصد انجام شود در کیفیت کالا تاثیر می گذارد و از ضایعات جلوگیری می کند.
طبق آمار رسمی، طی سال گذشته یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۲۵۷ تن کالا از آذربایجان غربی صادر شد. ارزش ریالی کالاهای صادراتی استان آذربایجان غربی در ده ماهه سال گذشته نیز ۵۲۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۸۱۳ دلار بود که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.
مسئولان اقتصادی استان بر این باورند که میزان صادرات از آذربایجان غربی در مدت زمان مشابه سال قبل آن ۹۱۳ هزار و ۳۳۰ تن به ارزش ۳۸۰ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۰۴۸ دلار بود و سال گذشته نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از نظر وزنی صادرات کالا افزایش ۲۵ درصدی و از نظر ارزش دلاری افزایش ۳۷ درصدی داشت.
در بودجه ?? باید حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صادراتی همه استانها از جمله استان آذربایجان غربی مورد توجه ویژه قرار گیرد. چرا که حمایت از تولید برای تحقق حماسه اقتصادی در سال جاری ضروری است و انتظار می رود دولت بودجه سال آینده را با رویکرد تولید محور و و برای حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صنایع فناورانه تدوین کند.
کارشناسان اقتصادی در خصوص مهمترین مشخصه بودجه سال آینده معتقدند که در بودجه ۹۳ باید بخش معادن به ویژه مطالعات معادن، اکتشافات این بخش و ایجاد زیرساخت های صنعتی و صادراتی مورد توجه قرار گیرد و این می تواند مشخصه بودجه سال آینده باشد و آذربایجان غربی نیز در این حوزه به توجه ویژه نیاز دارد و اگر این مهم در بودجه استانی مد نظر قرار گیرد توسعه استان محقق خواهد شد.
باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدتها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
کارشناسان معتقدند که ظرفیت های ایران اسلامی در بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه فعالات اقتصادی و علاقمندان به عرصه تولید قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی بود.
این در حالی است که ارتباط دانشگاه و صنعت برای تحول و توسعه این حوزه بسیار تاثیر گذار ات و سهم تولید از صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی از دیگر مواردی است که باید در بودجه سال آینده لحاظ شود چرا که سهم صنعت از صندوق و تسهیلات در سال های گذشته، چندان که باید و شاید تحقق پیدا نکرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


+ پنج = 12