لزوم برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول ساختاری در صنعت استان

لزوم برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول ساختاری در صنعت استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: در برخی از گروه‌های تولیدی در آذربایجان غربی واحدهای صنعتی زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند که بخشی از مشکلات آن‌ها سرمایه در گردش است که در این راستا بانک‌های عامل باید فعالانه وارد عرصه شوند.
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد آذربایجان غربی در منطقه، وجود مرزها، گمرک‌ها و بازارچه‌ها فرصتی برای توسعه سرمایه گذاری و تسریع حرکت اقتصاد استان به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است.
رفع مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی، فعال سازی واحدهای راکد با حجم سرمایه گذاری بالا و توجیه پذیر، تکمیل طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد باید از اولویت‌های سازمان‌های متولی راستای رونق تولید و رشد اقتصادی استان قرار گیرد.
نیم نگاهی به گفته‌های مسئولان نشان می‌دهد که در حال حاضر کلیه واحدهای غیر فعال و راکد صنعتی و معدنی استان بررسی و مشکلات آن‌ها شناسایی شده است و آماده معرفی به شرکت‌ها و بنیادهای سرمایه گذاری برای تامین منابع مالی و خروج از وضعیت رکود است.
این در حالی است که رکود اقتصادی با اتخاذ تدابیر علمی برای ایجاد رونق تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی از میان می‌رود و این مهم نیاز به همت و یاری سیستم بانکی دارد.
در چنین شرایطی مدیران اجرایی استان باید به دنبال ایجاد پروژه‌های تولیدی و صنایع در مقیاس بزرگ با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان باشند و در حال حاضر چند پروژه بزرگ مراحل جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی و یا سازمان‌ها و بنیادهای وابسته به دولت و بخش عمومی غیردولتی خود را سپری می‌کنند که با شروع عملیات اجرایی و همچنین بهره برداری از آن‌ها میزان اشتغالزایی در استان افزایش می‌یابد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تورم و نرخ بیکاری بالا سبب شده است تا اولویت اول امور کشور برای دولت، رونق اقتصادی باشد و تمام فعالان حوزه اقتصادی، صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی و بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری را پای کار بیاورد و با مشارکت و هماهنگی با آن‌ها کشور را به سوی رشد اقتصادی هدایت کند.برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی باید دست اندرکاران امور اداری، مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین مدیران بانک‌های دولتی و غیردولتی و فعالان اقتصادی خیرخواهانه وارد عرصه شوند و مشکلات اقتصادی تبعات منفی اجتماعی زیادی را به بار می‌آورد که باید با ایجاد رونق اقتصادی و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال این تبعات را کاهش داد.
این در شرایطی است که باید موانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی در آذربایجان غربی با تدبیر مدیران برداشته شود و برای همین منظور باید با برگزاری جلسات تخصصی به دنبال کاهش مدت زمان صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری با ایجاد پنجره واحد در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان بود .
در این راستا سیستم بانکی استان نیز نقش مهمی را با تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات به طرح‌های سرمایه گذاری برای کاهش روند دوران مشارکت طرح‌ها و بهره برداری رسیدن آن‌ها ایفا می‌کند.نگاهی به آمارهای رسمی نشان می‌دهد که با بررسی‌های انجام شده در برخی از گروه‌های تولیدی در استان واحدهای صنعتی زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند که بخشی از مشکلات آن‌ها سرمایه در گردش است که در این راستا بانک‌های عامل باید فعالانه وارد عرصه شوند.امسال برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل، نوسازی واحد، تکمیل واحدهای تولیدی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و توسعه واحدهای نیازمند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که طبق ضوابط ارائه می‌شود.
در چنین شرایطی بهره گیری از توان و ظرفیت اعتباری صندوق توسعه ملی مورد تاکید همگان باید قرار گیرد و در سال گذشته نزدیک به سهم تعیین شده برای استان با طرح‌های معرفی شده قرارداد عقد شده که امسال باید با عقد قرارداد بیشتر از دو برابر میزان سال گذشته عملکرد انجام شود.با عنایت به ظرفیت‌های فوق‌العاده آذربایجان غربی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی از دولت یازدهم انتظار می‌رود تا صنعت این استان را رونق دهد و این خواسته در چارچوب نظام و قانون است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کارخانه‌های فعلی استان آذربایجان غربی بی شک کفایت نمی‌کند و با این حجم فارغ‌التحصیل دانشگاهی و کارگران فصلی و ساختمانی؛ آذربایجان غربی نمی‌تواند با تولید آب میوه و کنسانتره و نوشابه به جایی برسد. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری‌های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه‌ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه‌های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
راه اندازی راه آهن و اتصال به مسیر ترانزیت بین‌المللی، ایجاد منطقه‌های آزاد تجاری بیشتر در استان، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توجه ویژه در بخش توریسم نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی شتاب بخشد.این در حالی است که رفع موانع و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ مقیاس استان مورد تاکید جدی است و برخی از واحدهای صنعتی استان به تامین نقدینگی نیاز دارند که با برطرف کردن این مشکل می‌توانیم آن‌ها را فعال‌تر کرده و دوباره به چرخه تولید بازگردانیم. با همکاری و همدلی همه دستگاه‌های اجرایی استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمایتی می‌توان شاهد رفع مشکلات صنایع، موانع سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار در استان بود.وجود ظرفیت‌های و پتانسیل‌های بی نظیر استان در زمینه پتروشیمی، فولاد، سیمان و صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست و توسعه چشمگیر این ظرفیت‌ها در استان نیازمند جلب مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری است.در چنین شرایطی هماهنگی و تعامل تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در راستای جذب سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی باید محقق شود و انسجام همه دستگاه‌های متولی امر در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان و مشارکت هرچه بهتر بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات بانکی به فعالان این حوزه و جلب مشارکت شرکت‌های سرمایه گذاری از جمله اولویت‌هایی است که باید همواره مورد نظر قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


× هشت = 72