باغات آذربایجان غربی از برف و سرما تا ۹۰ درصد خسارت دیده است

باغات آذربایجان غربی از برف و سرما تا ۹۰ درصد خسارت دیده است

گروه خبر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی ها بیانگر وارد شدن خسارت ۹۰ درصدی به باغ های میوه های هسته دار و ۶۰ درصدی به باغ های انگور و سیب استان است.
به گزارش آرازآذربایجان ، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به میزان خسارت پیش بینی شده، یادآور شد: با توجه به این بارندگی ها و افت دما پیش بینی می شود میوه های هسته دار ۹۰ درصد و میوه های دانه دار ۶۰ درصد خسارت ببینند.
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی بر اطلاع رسانی و آگاهسازی کشاورزان نسبت به اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات ناشی از بارش برف و افت دما تاکید کرد.
رضا حسینی در جلسه اضطراری مدیریت بحران و مدیریت کاهش خسارات محصولات کشاورزی به بارش نزولات آسمانی که کاهش دما را در پی خواهد داشت، اشاره کرد و اظهار داشت: باید به طرق مختلف نسبت به اطلاع رسانی و آگاهسازی کشاورزان برای انجام اقدامات پیشگیرانه نسبت به کاهش خسارات صورت گیرد.وی با تاکید بر اینکه اقتصاد استان و گردش پول و ثروت در آذربایجان غربی بستگی زیادی به کشاورزی دارد ، تصریح کرد: باید برای کم کردن خسارات ناشی از این بارش برف و افت فشار با تمام توان تلاش کنیم و برای اقدامات بعد از خسارات وارده نیز برنامه ریزی های لازم انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی ابراز داشت: مسوولان تا پایان بارندگی ها گزارش لحظه ای دما را به کشاورزان اطلاع رسانی کنند تا اقدامات پیشگیرانه از سرمازدگی انجام گیرد و دهیاران و شوراها بهترین ابزار اطلاع رسانی و رابط برای کشاورزان هستند و باید در این مدت بارندگی آماده باش باشند.
وی ادامه داد: روشن کردن آتش در کنار زمین زراعی و پوشاندن شکوفه های درختان با نایلون و عواملی از این قبیل می تواند سرمازدگی را کنترل کند.حسینی اظهار داشت: در این موقعیت باید اطلاع رسانی صریح، دقیق و به موقع صورت گیرد و این امر در اولویت مسئولان باشد.
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی باید با کارشناسان خبره خود در اسرع وقت میزان خسارت باغات را ارزیابی کند و برای جبران بخشی از خسارت کشاورزان کشت جایگزین از جمله کشت علوفه ور باغات را برای کشاورز مشخص کند.
حسینی با انتقاد از اینکه پژوهشکده تحقیقات کشاورزی باید یکی از مهمترین کارهایش یافتن راهی برای این مشکل که چندین سال است دامن گیر کشاورزان استان می شود باشد ، افزود : در مرحله بعد باید ستاد بیمه کشاورزی باید برای بررسی میزان خسارت اکیپ های خود را اعزام نماید.وی با اشاره به اقدامات کنترل سرمازدگی باغات ادامه داد: کشاورزان دقت کنند که اوج کاهش دما در اراضی از ساعت ۱۲نیمه شب تا ۴بامداد است و در این ساعت اقدام به روش کردن آتش کنند.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: تاکنون دمای هوابه زیر صفر نرسیده است و پیش بینی می شود تا ۲ روز آینده کاهش ۳ الی ۵ درجه ای دمای هوا را شاهد باشیم.
حبیب عبدلی افزود: متوسط بارش در استان ۴۲۸٫۴ میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸درصد افزایش دارد.
در این جلسه مقرر شد تا مسوولان دستگاه ها با اطلاع رسانی مناسب برای کشاورزان و باغداران بخشی از خسارت سرمازدگی را کاهش دهند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۵ ب.ظ

دیدگاه


6 × = بیست چهار