قطره هایی که بی محابا هدر می‌روند!

قطره هایی که بی محابا هدر می‌روند!

آرازآذربایجان، آب را همه مایه حیات میشناسیم؛ مایعی که تقریبا بدون آن زندگی ممکن نیست؛ از مزیت سیراب کردن گرفته تا سرسبزی اطرافمان را همه مدیون وجود این نعمت الهی هستیم.
چند سالی از زمان شروع هشدارها در خصوص کمبود آب و تاکیدها بر مصرف بهینه آن می گذرد اما چیزی که مورد توجه نیست همین هشدارها و حیف و میل شدن این منبع حیات است.
تصور کنید یک روز آب ساختمانتان قطع شود و هیچ آمادگی برای ذخیره آب در خانه نداشته باشید، کمتر کسی است که نتواند عمق فاجعه را درک کند، حال چگونه است که حتما انسان باید به آن مرحله سختی دچار شود تا قدر نعمت را بداند!
خیره به آینه، در حالی که آب روشویی به حال خود رها مانده، مسواک میزند یا برای شستن چند تکه ظرف، شیرآب را باز می‌گذارد و به اندازه چند خانوار آب هدر میرود در حالیکه چند محل بالاتر از افت فشار آب و یا قطعی آن شهروندی در مضیقه مانده..
از کوچه ای می گذرم، آب زیادی در نهر وسط کوچه جاری است، کمی که جلوتر می‌روم شهروندی با خیالی آسوده مشغول شستن خودرو است و شلنگ آب روانی که در کوچه رها شده و نهر را پر می کند…
یا همگی لااقل چندباری در عمر خود شاهد بودیم که خانم به اصطلاح با سلیقه‌ای، شلنگی دست گرفته؛ از آب به عنوان جارو استفاده می‌کند و علاوه بر جلوی درب خانه خود، چند منزل آنطرف تر را هم می‌شوید…!
نمی دانم واقعا این افراد، خوابند یا دلشان به حال این نعمت نمی‌سوزد..
چند سالی است که کارشناسان هواشناسی نیز از کاهش نزولات جوی و گسترش خشکی خبر می‌دهند و این در حالیست که هنوز عده ای از خواب غفلت بیدار نشده اند و همچنان آب شرب را بی خود و بی‌جهت هدر می‌دهند در حالیکه کارشناسان چند صباحی است که از به صدا در آمدن ناقوس کم آبی خبر می‌دهند اما کو گوش شنوا!!
مصرف بهینه آب فرهنگسازی شود
امام جمعه ارومیه نیز در خطبه های نماز جمعه با تاکید بر اهمیت صرفه جویی در منابع آبی افزود: شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند بلکه با مصرف صحیح این فرهنگ درست را به آیندگان بیاموزند.
حجت الاسلام والمسلین سیدمهدی قریشی تاکید کرد: فرهنگ مصرف بهینه آب و منابع دیگر انرژی باید در جامعه جاری شود.
کاهش ۳۶ درصدی بارشها در آذربایجان غربی در دراز مدت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای سال آبی جاری ۳۵.۵ میلیمتر بارش در استان ثبت شده است.
مجید رستگاری با اشاره به درصد تغییرات بارشها نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته افزود: بارشها در استان نسبت به سال آبی گذشته تنها ۸ درصد رشد داشته است و نسبت به دراز مدت ۳۶ درصد کاهش را شاهدیم.
وی ادامه داد: نسبت به دراز مدت بارشها در حوضه دریاچه ارومیه، نزدیک به ۵۲ درصد و در زاب ۴۴ درصد کاهش ثبت شده است.
الگوی مصرف آب در آذربایجان غربی ماهانه ۱۶ مترمکعب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با بیان اینکه ماهانه الگوی مصرف آب هر خانوار در استان، ۱۶ مترمکعب است، اظهار کرد: ۶۱ درصد مشترک شهری و ۴۹ درصد در روستاها زیر الگوی مصرف، آب استفاده می کنند.
محمد اشرفی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در استان از خدمات بهداشتی آبفا بهره مندند، گفت: مطلوبیت میکروبی آب شرب در استان نزدیک به صد درصد است همچنین مطلوبیت کلر باقی مانده نیز در شهرها ۹۹.۵ درصد و در روستاها نیز ۹۷ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری است.
مدیرعامل آبفای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۱۵ تصفیه خانه آب در ۱۴ شهر و یک روستای استان در حال ارائه خدمات است، اظهار کرد: ظرفیت ماکسیمم توزیع آب توسط شرکت آبفای استان، ۱۹ هزار لیتر در ثانیه است که به فراخور نیاز در فصول مختلف تغییر می‌کند و با توجه به اینکه طی ماههای تیر تا شهریور نیاز آب بیشتر می‌شود، باید به ماکسیمم توزیع برسیم.
برای هر مترمکعب آب ۵ هزار تومان هزینه می‌شود
اشرفی گفت: در بخش تصفیه و توزیع آب، ۵ هزار تومان برای هر مترمکعب آب در استان هزینه می‌شود که از مشترکین فقط هزار تومان دریافت می‌شود.
وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا، ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از کشور ما آب، مصرف می‌کنند، بر مصرف بهینه آب تاکید کرد و افزود: ضروری است مصرف آب توسط شهروندان بهینه شود تا با مدیریت مصرف، همه بتوانند از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.
اصلاح الگوی مصرف آب، امری است که به نظر می رسد باید پیشترها مورد توجه قرار می‌گرفت و با توجه به شرایط کم آبی، می‌طلبد دستگاههای فرهنگی و رسانه‌ها با تولید محتوا بر ضرورت توجه به مصرف بهینه آب تاکید کنند تا اصلاح الکوی مصرف آب فرهنگسازی شود و بروز تبعات آتی کم آبی تا حدودی به تاخیر بیفتد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = دوازده