فروش آزاد انسولین و خطر شکل_گیری بازار سیاه در آذربایجان غربی

فروش آزاد انسولین و خطر شکل_گیری بازار سیاه در آذربایجان غربی

گروه گزارش : وعده مدیر کل امور دارو در خصوص تامین نیاز کشور به انسولین قلمی تا چندین ماه، به یک هفته نکشید و اکنون کمبود این دارو در استان های مختلف کشور مشکل ساز شده است.
در هفته های اخیر کمبود انسولین قلمی در بازار که جزو داروهای وارداتی است، موجب نگرانی بیماران دیابتی در کشور شده است. کمبود این دارو را شاید بتوان به اوایل آبان ماه یا اواخر مهر در بازار نسبت داد چرا که زمان کمبود آن در استان های مختلف کشور متفاوت بوده است.
مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو کشور(۱۲آبان) اعلام کرد؛»نحوه عرضه انسولین بر اساس سیاست‌گذاری جدید تغییراتی یافته است«.
غلامحسین مهرعلیان با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در زمینه تأمین انسولین وجود ندارد، افزود: »محموله‌های انسولین های قلمی به اندازه نیاز چندین ماه کشور در انبارها و گمرک موجود است و تدابیر لازم برای رفع هرگونه کمبود اندیشیده شده است بنابراین بیماران نگران تامین داروی خود نباشند«.
او ادامه داد: »طی روزهای اخیر در برخی از استان‌ها مشکلاتی در زمینه توزیع انسولین وجود داشت که این مشکل رفع شده و ظرف یکی دو روز آینده انسولین‌های جدید توزیع خواهد شد«.
اما با گذشت زمان مشکل کمبود انسولین قلمی همچنان برای بیماران دیابتی وجود دارد و وعده های مدیر کل امور دارویی کشور در خصوص وجود این دارو به اندازه نیاز چندین ماه کشور به یک هفته نکشید و بازار سهیمه ایی این دارو هم شکل گرفت.
فروش آزاد انسولین و خطر شکل گیری بازار سیاه این دارو
در آذربایجان غربی نیز این مشکل وجود دارد و بیماران دیابتی نزدیک به یک ماه است که نمی توانند این دارو را به راحتی تهیه کنند. بیماران می گویند انسولین های جایگزین هم عوارض دارویی دارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در هفته اخیرا اعلام کرد؛ »انسولین کافی برای بیماران دیابتی در استان فراهم است و بیماران نگران تامین این ماده مهم و حیاتی نباشند«.
اما به گفته برخی از این بیماران، داروخانه ها هیچ‌کدام به صورت دفترچه ای این نوع از انسولین را ارائه نمی دهند و دارو به صورت آزاد به فروش می رسد و باز هم مشکل کمبود این دارو ادامه داد.
‎داروی انسولین در آذربایجان غربی سهمیه_ایی شد
در این خصوص مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در برنامه زنده خبری استان اظهار داشت: »کمبود داروی انسولین قلمی در سطح کشور وجود دارد که به تبع آذربایجان غربی را نیز تحت تاثیر قرار داده است«.
او ادامه داد: »از اواخر هفته گذشته و از اوایل هفته جاری به جهت کنترل و نظارت بر نحوه توزیع، این دارو در تعداد محدودی از داروخانه های استان انجام گرفت«.
آقازاده افزود: »بخشی از مشکلات کمبود داروی انسولین قلمی در کشور رفع شده و از هفته آینده نیز سهمیه دیگری از این دارو در میان تعداد محدودی از داروخانه‌ها دوباره توزیع خواهد شد«.
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: »متاضیان می‌توانند در تماس با سامانه۱۹۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر در تمامی سطح استان از لیست داروخانه هایی که انسولین به صورت محدود در آنها توزیع می شود، اطلاع حاصل کنند«.
او با اشاره به وجود برندهای دیگری از داروی انسولین در بازار بیان کرد: »این برندها نیز قابل استفاده و مورد تایید وزارت بهداشت هستند و عزیزان می توانند این دارو را به کار بگیرند اما بهتر است که تحت نظر پزشک متخصص خود از این داروهای جدید استفاده کنند«.
با تغییر سیاست‌گذاری نحوه عرضه انسولین کشور بر اساس اعلام مدیر کل امور دارو؛ اکنون کمبود این دارو نگرانی ها را افزایش داده است و توزیع محدود انسولین قلمی در برخی از داروخانه های استان آذربایجان غربی نیزدر حال حاضر مشکل ساز شده و برخی از شهرستان ها اعلام کرده اند که هیچ سهمیه ایی تا کنون دریافت نکرده اند.
ادامه این روند می تواند بازار سیاه این داروی حساس و حیاتی را شکل دهد و جان ۲۰۵ هزار نفر بیمار دیابتی استان را تهدید کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از کردپرس، گفتنی است؛ انسولین از جمله داروهای مهم موجود در بین اقلام دارویی هر داروخانه است که به دلیل نقش حیاتی برای بیماران دیابتی از اهمیت بالایی در سبد دارویی این گروه از بیماران برخوردار است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


پنج + 3 =