معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی:

فرم و شکل بافت‌های تاریخی هنگام مرمت باید حفظ شود

فرم و شکل بافت‌های تاریخی هنگام مرمت باید حفظ شود

آرازآذربایجان،معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: فرم و شکل بافت‌های تاریخی این استان هنگام مرمت باید حفظ شود و هیچ گونه تغییری در آنها صورت نگیرد.
داوود فرازی افزود: همچنین رعایت عرض معابر در بافت‌های تاریخی مورد توجه قرار گرفته و هرگونه خیابان گشایی یا تعریض خیابان در ابن فضاها ممنوع است و هر اقدامی که در مناطق صورت می‌گیرد حتما براساس ضوابط بافت تاریخی باشد.
وی اظهار کرد: هرگونه درخواست ساخت و ساز در بافت‌های قدیمی باید با استعلام شهرداری از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت گیرد.
فرازی ادامه داد: هنگام مرمت و بازسازی بناهایی همانند مغازه و خانه در بافت قدیم شهر باید کارها براساس معماری سنتی و طبق همان فرم و شکل انجام شود.
معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در شهرهای ارومیه، ماکو، سلماس و تکاب بافت تاریخی وجود دارد که این بافت‌ها شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.
فرازی به ادامه مرمت بافت‌های قدیمی اشاره کرد و یادآور شد: در ارومیه مرمت بافت‌های قدیمی با محوریت خیابان امام (ره) و پس از آن خیابان‌های منتظری و مطهری که دارای بناهایی از دوره پهلوی اول هستند، در دست انجام است.
وی تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز در حریم بناهای تاریخی ممنوع است و نباید ساخت و سازها طوری باشد که منظر بنای تاریخی دیده نشود.
آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که دارای بافت‌های تاریخی ارزشمندی است که این بافت‌ها نیازمند صیانت، حفاظت و رعایت ضوابط و مقررات تعیین شده هستند تا از آسیب در امان بمانند.
این استان علاوه بر بافت تاریخی شهری صاحب بافت تاریخی روستایی نیز است که ماندگاری آنها نیازمند توجه و صیانت است.
بافت‌های تاریخی هر شهر هویت آن محسوب می‌شوند و هر کدام از آنها روایتگر تاریخ منطقه هستند که نباید به فراموشی سپرده شوند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 2 =