علماي اهل سنت آذربايجان غربي:

فاجعه منا بی تدبیری آل سعود را نشان می دهد

فاجعه منا بی تدبیری آل سعود را نشان می دهد

گروه خبر: علمای اهل سنت آذربایجان غربی با تسلیت شهادت حجاج بیت الله الحرام به مسلمانان جهان، جان باختن حجاج خانه خدا درفاجعه منا را بی تدبیری حکام عربستان عنوان کردند.حادثه غمناک منا صبح روز پنجشنبه همزمان با عید سعید قربان در صحرای منا رخ داد و در آن صدها تن ازحجاج احرام بسته بیت الله الحرام ازجمله ۱۶۷ ایرانی جان خود را از دست دادند و صدها تن دیگر به شدت زخمی شدند. در این حادثه که پازل بی کفایتی و بی تدبیری آل سعود را در ایام حج امسال تکمیل کرد، عوامل متعددی زمینه ساز بودند که مهمترین آنها عدم برنامه ریزی مناسب و بستن دو خیابان اصلی به دلیل ورود یکی از مقامات سعودی به آیین حج امسال بود. با وجود این بی تدبیری، حکام آل سعود فرافکنی را از همان دقایق نخست در دستور کار خود قرار دادند و با مقصر جلوه دادن حجاج به ویژه حجاج آفریقایی و یا انداختن بار مساله به روی قضا و قدر، سعی کردند بار را از روی دوش خود بردارند که البته افکار عمومی در جهان به ویژه در بین ملل اسلامی حقیقت ماجرا را به خوبی درک کرده است.
* حادثه منا فاجعه ای بزرگ و بی سابقه برای جهان اسلام است
ملاعبدالقادربیضاوی امام جمعه اهل سنت ارومیه افزود: حرمین شریفین متعلق به جهان اسلام است و اداره آنها باید به دست دولت های اسلامی صورت بگیرد. وی ادامه داد: دولت عربستان لیاقت اداره حج را ندارد بنابراین دولت‌های اسلامی باید وارد عمل شوند. امام جمعه اهل سنت ارومیه با بیان اینکه هنوز مفقودین و مجروحان زیادی شناسایی و پیدا نشده اند، گفت: مسلمانان می توانند با برنامه ای منطقی هدایت مراسم حج را به عهده بگیرند و اجازه ندهند به کرات حجاج قربانی عدم مدیریت و کینه توزی دولت عربستان شوند.
* آل سعود عدم بی تدبیری خود را به پای قضا و قدر می نویسد
ماموستا مصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر نیز در این خصوص گفت: جای بسی تاسف است که دولت عربستان و حتی مفتی های این کشور حادثه منا را پای تقدیر می نویسند و خود را تبرئه می کنند. وی افزود: مقصر نشان دادن قضا و قدر اوج سفاهت آل سعود را آشکار می سازد و حقیقت آن است که آل سعود به عمد و با کینه توزی درهای خروج اضطراری را بسته و زمینه را برای جان باختن هزاران انسان بی گناه فراهم کرده است. وی ادامه داد: عربستان تمام فکر و ذکر خود را معطوف به حمله به یمن و قتل و غارت این سرزمین کرده است و همین عامل نیز او را از پرداختن به وظایف خود در قبال حج امسال غافل کرده است. ماموستا محمودی افزود: اگر تدابیر لازم در اجرای مراسم حج و حرکت حجاج به رمی جمرات اتخاذ می شد و اگر خیابانها بسته نمی شدند، هرگز چنین اتفاقی نمی افتاد. وی افزود: اداره حج باید از آل سعود گرفته شود چرا که عربستان سال هاست خود را به دروغ خادم حرمین شریفین عنوان می کند در حالی که در عمل هیچ خدمتی از او به زائران و حرمین شریفین صورت نمی گیرد. ماموستا محمودی ادامه داد: سران دولت های اسلامی موظف به اتخاذ تدابیر ویژه در این خصوص هستند.
* آل سعود چهره پلیدی از خود به تصویر کشید
امام جمعه بوکان نیز، با بیان اینکه این حادثه چهره پلید آل سعود را به تصویر کشید، افزود: آل سعود خادم کفار به ویژه اسرائیل و وابستگان اوست. ماموستا عبدالرحمن خلیفه زاده افزود: به رغم اینکه سال هاست درآمدهای هنگفتی از حجاج نصیب عربستان می شود اما در مقابل کسب این درآمد تاکنون نتوانسته اند و نخواسته‌اند مراسم حج را به خوبی اداره کنند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا وی ادامه داد: همراهی با تروریست ها و گروه های تکفیری و حمایت از آنها آل سعود را هر روز شقی تر می‌کند و این کشور برای خوشایند استکبار قدم برمی‌دارد و قتل عام زائران نیز یکی از برنامه های آنهاست.
ماموستا خلیفه زاده با بیان اینکه حوادث تلخ حج امسال، بی لیاقتی آل سعود را ثابت کرد گفت: وقت آن رسیده تا ملت های مسلمان با اتحاد و یکپارچگی اداره حج را عهده دار شوند. وی تاکید کرد: آل سعود نماد بارز کفر و الحاد است و نباید مدیریت حج به دست کفار باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 6