علت بدخطی چیست
گروه سلامت:یک روانشناس گفت: اختلال در فهم و استفاده از زبان گفتاری، نوشتاری و حساب کردن را اختلالات یادگیری مینامند که آسیبها و کژکاریهای خفیف مغزی و زبانپریشی رشدی در بروز آن موثر است.
بدرالسادات همایونیان افزود: آمارهای جهانی نشان میدهد که میلیونها کودک و بزرگسال به اختلالات یادگیری مبتلا هستند.
وی اظهار داشت: تنها ۲۵ درصد کودکانی که وارد مدرسه میشوند و اختلالات یادگیری دارند شناسایی میشوند. متأسفانه عدم شناخت کافی معلمان و برچسبهایی مانند»تنبل« و »کودن« موجب احساس حقارت، طردشدگی و دلسردی دانشآموزان میشود.
وی افزود: در برخی موارد این رفتارها در نهایت افت و ترک تحصیل مبتلایان به اختلالات یادگیری را در پی دارد.
این متخصص حوزه بهداشت روان، اختلال در فهم و استفاده از زبان گفتاری، نوشتاری و حساب کردن را تعریف اختلالات یادگیری برشمرد و ادامه داد: آسیبها و کژکاریهای خفیف مغزی زبانپریشی رشدی در یادگیری مشکل ایجاد میکند و گاهی نیز ممکن است محدودیتهای کم بینایی و شنوایی، اختلالات عاطفی محدودیتهای محیطی، فرهنگی و اقتصادی علت اختلالات یادگیری باشد.
این روانشناس کودک تصریح کرد: برای پیشگیری از اختلالات یادگیری لازم است خانوادهها هوشیار بوده و مراقب باشند تا در سن ۲ سالگی کودک دیر زبان باز نکند.وی با بیان حرکت به عنوان اولین قدم یادگیری اظهار داشت: در صورتی که والدین فرزند خود را به مهدکودک میفرستند باید با مربیان هماهنگ باشند تا چنانچه متوجه کندذهنی یا توجه کم این کودکان در گفتار و خواندن شدند به والدین آنها اطلاع داده و برای درمان به روانشناسان کودکان استثنایی یا نوروسایکولوژیستها ارجاع دهند.
این متخصص حوزه بهداشت روان با تأکید بر تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در سنین پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی گفت: گاهی دانشآموز دچار مشکلات دیداری و شنوایی است و قرار گرفتن او در انتهای کلاس باعث میشود تا نتواند دیکته بنویسد. و این موضوع به اشتباه کمهوشی یا ناتوانی یادگیری تلقی شود.
وی با تأکید بر لزوم روان صحبت کردن معلمان به زبان رسمی کشور گفت: مسئله بومی بودن اهمیت زیادی دارد. لهجه معلم میتواند موجب عدم فهم دانشآموزان شود. این مسئله به ویژه در دیکته و ریاضی بیشتر به چشم میخورد.
همایونیان گفت: گاهی مشکلات ساختاری نیست و مربوط به کارکردهای مغز است. در اختلالات یادگیری کارکرد مغز مشکل دارد بنابراین درمان را از پایه شروع میکنیم که حرکت است.
وی افزود: دست خط بد گاهی ناشی از اختلالات یادگیری و گاهی نیز ناشی از هوش زیاد است. کودکانی که سریع فکر میکنند و مینویسند خط بدی دارند.این متخصص حوزه بهداشت روان ارجاع به پزشک را گام اول در اختلالات یادگیری گفتاری دانست و ادامه داد: لازم است پزشک لوزه، زبان کوچک، گوشههای دندان و لپ کودک را بررسی کند و در صورتی که مشکلی در اعصاب گلو و راه تنفس وجود نداشته باشد برای درمان به نوروسایکولوژیستها یا روانشناسان کودکان استثنایی ارجاع دهد.
وی افزود: معمولاً برای درمان این کودکان از مادران میخواهیم تا زیر گلو، لاله گوش روی گوش، انتهای آن و انتهای غبغب را ماساژ دهند. متأسفانه گاهی حرف زدن نادرست کودک بانمک بودن او تلقی میشود و این موضوع منجر به ادامه یافتن مشکل میشود.
پس از ارجاع به پزشک و تمرین بر کارکردهای مغزی کار میکنیم.
همایونیان ادامه داد: معمولاً کودکانی که دچار اختلالات یادگیری نوشتاری هستند در مدرسه بیشتر حروف اضافه و فعل را جا میاندازند و دیکتههای آنها پر از غلط است.
آنها حروف اضافه و افعال را نمیشوند و نمیتوانند جملات را به یکدیگر وصل کنند همچنین در ریاضی و محاسبات مشکل دارند و یادگیری اعداد ۱ تا ۹ را خیلی دیرتر از سایر دانشآموزان فرا میگیرند چنانچه معلم پیش از یادگیری این اعداد دهگان را آموزش دهد این کودکان دچار مشکلات عدیدهای میشوند.
وی خاطر نشان کرد: برای اصلاح اختلالات یادگیری باید ریشه را حل کنیم، تشخیص به موقع این اختلالات تأثیر بسزایی در آینده کودک مبتلا دارد.
نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۱ ب.ظ