آذربایجان مهد سومریان بانیان بزرگترین تمدن بشری

آذربایجان مهد سومریان بانیان بزرگترین  تمدن بشری

قسمت آخر
گروه تاریخ:رنه گروسه فرانسوی معتقد هست که سومریان بدون شک تمدن خود را از مردم آذربایجان کسب کرده اند?( با در نظر گرفتن چند صد سال زندگی آنان در آذربایجان)
هروزنی” B. Hrozny” دانشمند چک , کسی که برای اولین بار موفق به قرائت وترجمه لوحه های هیتی شد؛ آذربایجان را اقامتگاه ثانوی سومری ها میداند(جامعه بزرگ شرق, صفحه ۱۶۱)
ساموئل نوح کریمر سومر شناس معروف که خیلی از لوحه های سومری را ترجمه کرده در کتاب “الواح سومری” صفحه ۲۵۸ تایید میکند که سومرها از آسیای میانه واز طریق قفقاز به آذربایجان آمده، و بعد از سکونتی دراز مدت در آنجا ، به بین النهرین مهاجرت کرده ودر آنجا ساکن شدند?وی ادامه میدهد: سومر ها درایجاد تمدن آراتتا درآذربایجان وتمنهای باستانی درغرب ایران نقش بزرگی داشتند.
( آراتتا,۵۰۰۰ ق م) وبعدها از آنجا به بین النهرین کوچ کردند.
چارلز بارنی عالم تاریخ شناس انگلیسی بعد از تحقیق روی آثار پیدا شده از گورتپه و حسنلو در آذربایجان به این نتیجه رسیده که صنعت فلزکاری اولین بار در آذربایجان شکل گرفته است.(مجله میراث فرهنگی,سال۳,شماره۵,ص ۵۳)
باستان شناسان دامنه های جنوبی قفقاز را گهواره صنعت فلزکاری دانسته و تایید میکنند که مواد اصلی در ساخت مفرع یعنی مس و قلع در گنجه استخراج میشده( معادن قلع ۷۰۰۰ ساله این منطقه یادگار ان دوران هست).
ساموئل هوک در کتاب”تاریخ اوسانه در خاورمیانه” ریشه نژادی سومریان را با ساکنین قدیم آذربایجان(قوتتی ها, لولوبی ها,سابیر ها,??) گیلان(کاسپی ها) و غرب ایران(کاسسی ها?ایلامیان) یکی میداند?
هنری فیلد در کتاب “مردم شناسی ایران , صفحه ۱۷۵) سکونت سومر ها در آذربایجان و جنوب خزر را ثابت میکند?
پروفسور ذهتابی( تاریخ قدیم ترکان ایران ,جلد۱) , محمد تقی سیاه پوش (پیدایش تمدن در آذربایجان)نیز با تحقیقات خیلی ارزنده ثابت میکنند که خاستگاه سومریان آذربایجان بوده است?
فریتزهومئل “Hommel, Fritz”در ترجمه لوحه های سومری، بیش از ۳۰۰ کلمه ترکی پیدا کرد ،, کلماتی که اکثرا به همان شکل قدیمی اش در ترکی امروزی هنوز هم به کار برده میشود ، و لذا هومئل با استناد به کشفیات علمی خود از کتیبه ها و لوحه های سومری ، زبان سومری را به عنوان ریشه زبان ترکی و “پروتو ترک” معرفی کرد?
“دل هایمزِ، Dell Hyme ” پژوهشگر و زبانشناس وابسته به دانشگاه شیکاگو در بخش انسان شناسی در رابطه با ارتباط ریاضی بین زبانها تحقیقی انجام داده و ۲۰۰ لغت انگلیسی را در دو زبان “سومری و ترکی ” مقایسه کرده است. او در پژوهش چاپ شدهاش رابطه مشترک این دو زبان را با مشابهت های لغوی موجود اثبات کردهاست.
به این صورت که بعد از ۲۰۰۰سال گسست از یک زبان مرده ریشه لغات در زبان ترکی امروزی زنده است و مورد تکلم واقع میشود. این همه حقایق و شواهد برای آن ذکر میشود که نظریه های رایج در ایران در مورد زبان کنونی مردم آذربایجان مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
چرا که عدم امکان دسترسی به اطلاعات و نیز اعمال منافع سیاسی سبب شده اند که یک موضوع مهم علمی در مورد خاستگاه زبان کنونی مردم آذربایجان مخدوش شود و دانش صحیحی به مردم داده نشود.
در کتیبه ای آشوری از سال ?۱۶ق.م. اسم قدیمی کوه”سهند” که در بین اهالی ماد ـ ماننا استفاده میشد، کوه” او آ اوش” و منطقه کوهستانی نزدیک آن ” او ایش دیش” آمده است. این دلیلی دیگر بر همزبانی سومرها و قوتتی ـ لولوبی ها میباشد. در زبان سومری “o, u ، او” به معنی عدد ۱۰میباشد که در ترکی امروزی همان کلمه بصورت”اون،on” استفاده می شود. ”
ایش،ائش” در زبان سومری به معنی عدد۳ که امروزه نیز در ترکی به صورت” اوش” استعمال میشود.
“دیش” در زبان سومری به معنی “دندانه” و در ترکی امروزی به معنی”دندانه؛ دندان” هنوز هم استعمال میشود. لذا معنی” او ایش دیش” ذکر شده در کتیبه آشوری به معنی” سیزده دندانه” میباشد و امروزه بدان محل”بش بارماخ” میگویند.( تاریخ دیرین ترکان ایران،ص۸۷۴، پروفسور زهتابی)
در لوحه ای سومری از ۲۱۰۰ق.م.، شاعره ای سومری ، به نام ” بیدا” ، به معنی یگانه در زبان ترکی باستان، در شعری که بخاطر فراق از پسرش که در “همدان” زندگی میکرد، سروده است؛ به کلمات و اسامی ” کؤر”، ” آراز”، ” همدان” ؛ ” ساز”، “تار”، “غم” ،”ایل” ،” آی”" آد” به همان صورت که امروزه در ترکی آذری رایج است ، در آن شعر بکار برده است. (_پروفسور تاریف آذرتورک).
چارلز بارنی, کوردون چایلد , هنری فرانکفرت معتقد هستند ( پیدایش تمدن در آذربایجان? م.تقی سیاهپوش) که سومرها موقع آمدن به بین النهرین کاملا با علم فلزکاری مجهز بودند و فلزات همراه آنان نه فقط شامل طلا و مس بود، بلکه شامل مفرع حقیقی نیز بود،?اجداد آنان جایی دیگر، که قطعا آذربایجان بود , چونکه آنجا نخستین پایگاه فلزکاری وگهواره این صنعت شناخته شده است, یاد گرفته بودند که مس و قلع را ذوب کنند و مفرع بدست آورند ، چون در سومر چیزی جز گل وجود نداشت?سومریان در طول حکومت شان در سومر ارتباط تنگاتنگی با همنژاد های خود در آذربایجان داشته و سنگهای زینتی و مواد لازم برای صنعت فلزکاریشان را از اذربایجان تهیه میکردند، در حماسه گیل قمیش، در یکی از جنگها، گیل قمیش با کمک دوست و همرزمش “enkidu” به جنگ Huwawa” حاکم در کوهای شمال ، یعنی آذربایجان، میروند، تا با شکست دادن او که مانع رسیدن چوب جنگلی و سنگ های گرانقیمت به سومر میشد، بجنگند.
با مطالعه سیر تکامل خط میخی سومری ، و با توجه به این حقیقت تاریخی که ، سومرها قبل از مهاجرت به بین النهرین، قرنها در آذربایجان زندگی کردند، میتوان با قاطعیت گفت که تمدن سومری ادامه و شکل تکامل یافته تمدن قوبوستان آذربایجان بود.از تمدن قوبوستان، که قدیمی ترین تمدن شناخته شده تاریخ بشریت میباشد هزاران نوشته تصویری باقی مانده و سومرها بعدها این خط تصویری را به خط میخی تکامل دادند. پروسه اختراع خط هزاران سال طول کشیده است و سومرها یکدفعه آنرا اخترا نکردند.
وابستگی و خویشاوندی زبانی و فرهنگی بین مردم کنونی آذربایجان و سومرها خیلی قوی بوده و مورد تایید اکثر تاریخدانان میباشد و خیلی ها مثل” ف.هومئل” زبان سومری را پروتوترک مینامند ? من فقط بطور خیلی مختصر به بخش کوچکی از اینها اشاره کردم ،و در خاتمه مطلبی را راجع به یک نمونه از صدها مشترکات فرهنگی بین سومریان و ترکان، اشاره کرده و مطلب را تمام میکنم, آن هم صنعت موسیقی میباشد اوزان ها (عاشیق ها) در فرهنگ ترکی جایگاه بخصوصی دارند ودر کل تاریخ هزاران ساله ترکان اوزان ها همیشه حضور فعالی در بین اقوام ترک داشته اند. فرهنگ ، تاریخ، داستانها و حماسه های ترکان را ، این نوازندگان خلقی، سینه به سینه با صدای دلنواز سازشان زنده نگه داشته اند.?
قدیمترین ساز ترکی که تا حال پیدا شده در ترکستان شرقی و منطقه اورومچی پیدا شده که قدمتش به ۴۰۰سال قبل از میلاد میرسد، ولی قدیمترین پیکره یک اوزان با سازش در دست مربوط به سومرها و در بین النهرین پیدا شده است و مربوط به ۲۴۰۰ق م میباشد، چیزی که در نگاه اول، توجه بیننده را به خود جلب میکند، این هست که کلاه ،کمربند وشکل ساز ،و مهمتر از آن طرز گرفتن ساز(ایستاده و ساز را به سینه میفشارد) عینا شبیه اوزان های امروزی آذربایجان و جهان ترک هست? موسیقی اوزانی که شاخصترین و قدیمیترین هنر موسیقی آذربایجان و سایر ملل ترک تبار است، در هزاره های قبل از میلاد در بین سومری ها و ایلامی ها رایج بود و نشانه های بعدی آن در هزاره اول قبل از میلاد در بین ماننا ها کانقا ها و بعد ها در بین اشکانیان(ترکان بارد) دیده میشود? خاستگاه اصلی و اولیه موسیقی اوزانی حوزه دریای خزر بوده و هنوز هم در آن حوزه رایج می باشد?کتیبه های زیادی از سومر و ایلام به موسیقی اوزانی اشاره میکنند, مثلا : در سال ۲۲۵۰ ق م “کوتیک ایشوسپناک” پادشاه عیلام به اوزان ها حقوق میداد تا شب و روز در جلوی معبد خدای ایشوسپناک بنوازند(دنیای گم شده عیلام صفحه ۶۸).
در سال ۲۱۵۰ ق م , زمانیکه قوتتی های آذربایجان در بابل حکومت میکردند” گوده” شاه سومری “لاقاش” ،که زیر دست آنها بود، به سرپرست اوزان های شهر دستور میدهد که پرستشگاه اینانا( نه نه ،الهه سومری) را با نواختن ساز پر از نوای شادی کنند(تاریخ پیشرفت علمی و فرهنگی بشر, جلد ۱,صفحه ۵۵۸). آلات موسیقی زیادی , همچون کمانچه، نی، دهل،چنگ، قووال از سومرها پیدا شده است.
پس میبینیم که علاوه بر زبان موسیقی سومری نیز در بین ترکان امروزی زنده هست
با توجه و تکیه بر آثار باقی مانده از سومر و تحقیقات وسع سومر شناسان بطور قطعی ثابت میشود که سومر ها شاخه ای از ترکان باستانی بودند که درحوالی ۵۵۰۰سال ق م همراه با دیگر اقوام باستانی ترک(هوری ها, قوتتی ها, سابیر ها, لولوبی ها,کاسسی هاو,,,) از آسیای میانه به آذربایجان کوچ کردند و سومر ها بعد از زندگی طولانی و تشکیل دولت در آذربایجان به بین النهرین کوچ کرده و با علم و دانشی که از آذربایجان به همراه داشتند توانستند اولین تمدن بشری را بنا کرده وبزرگترین خدمات را به بشریت انجام دهند?
ترکان دنیا , به خصوص ترکان آذربایجان , به عنوان وارثین حقیقی سومرها به آنان افتخار کرده و همچون فرزندان راستین آنها در راه صلح و خدمت به بشریت هیچ وقت کوتاهی نکرده اند? همچون اجداد سومریشان ، آذر بایجانی ها نیز همیشه مقدم مهمانان و تازه واردین به سرزمینشان را ، گرامی داشته اند ، هرچند که بعضی از اینها نمک را خورده و نمکدان را شکسته اند. پایان

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۵ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. -2

    *روزنامه ی پان ترکها جالبه تمام تاریخت مثل تاریخ باکویی هاست چطور ادعا می کنی پان ترک نیستی؟؟

    *دانشمندان آذربایجانی مثل صدیق کمونیست وزهتابی نوکر صدام که دکترای افتخاری کسب کرده در دانشگاه بغدادوحسن راشدی،مهندس!!!پورپیراربیسواد که یه کلاس سواد دانشگاهی نداره .باید بهشون احترام گذاشت!!خیلی قابل احترامن ،

    *توهین نکردم عین واقعیت را گفتم افکار دروغین تحویل مردم میدید اسنادومدارک شما کدومه همونایی که توی متن اومده وهیچ بنی بشری نشنیده؟؟؟؟پان فارس روتوخلق کردی؟؟اگه پان فارسی وجود داشت که توی آذربایجانی جرات نمیکردی ازشهرودیارت بری تهران زندگی کنی وطلب کار هم باشی؟؟؟

    1. +1

      خواننده محترمه!بالاخره مانفهمیدیم وابسته به آنکارا هستیم یا باکو و یا تهران!!پان تورک هستیم یاپان فارس ؟ ولی ماهیچ کدام نیستیم ما به تمامیت ارضی ایران اعتقاد راسخ داریم لطفا بجای اینکه توهین بکنی اجازه بدهید روزنامه و خوانندگان آن مطالب دلخواه خود را در چارچوب قانون مطبوعات بنویسند قرار نیست روزنامه فقط مطالبی که خوشایند شما باشد را منتشر کند بجای اتهام زنی نقد کنید و تحلیل؛تامطالبتان به نام خودتان منتشر شود اگر به کامنت هایی که تایید کردیم و ای کاش وضعیت ایجاب می کرد به خیل کامنت ها می توانستید نظری بیندازید متوجه می شدید در خصوص مطالب نوشته شده مخالف نظر شما بیشتر وجود دارد

    2. 0

      مگه ترک فقط تو آنکارا و باکو هس که شما هرکی از ترک چیزی میگه میبندین به آنکارا و باکو !!!!!!!!
      درباره سواد دیگران هم شما نمیتونین اینطوری اظهارنظر کنین !!!!
      کسی که واقعن اهل مطالعه و دنبال واقعیت باشه میره همه جور کتاب میخونه و بعد براساس اسناد میاد تحلیل میکنه
      عجیبه که شما تمام کسانی رو که نوشته هاشون واقعا معتبر و با تکیه براسناد هس ، بیسواد خوندین !!!!!!!!! کتاب تاریخ کسروی رو هم خوندیم زهتابی رو هم خوندیم و…… کسی که یه کم قدرت تحلیل و تفکر داشته باشه خودش میتونه تشخیص بده چی به چیه !!!!!
      بهتره برین افکارتونو اصلاح کنین ! اینقدر کوتاه بین و سطحی نگر نباشین و منصفانه قضاوت کنین!
      یه حرف انداختین تو دهنتون همش تکرار میکنین ” پانترک ” “پانترک” و این هیچ مفهومی نداره !!!! هرکی ترکی خوب حرف میزنه :‌” پانترکه ” هرکی تاریخ ترکها رو بررسی و تحلیل میکنه ” پانترکه ” هرکی از ترک حرفی میگه ” پانترکه “‌ ………..
      بسه دیگه

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


پنج − = 2