عقبه عظیم عواید برای خواص خط قرمز حذف کنکور
گروه اجتماعی: کنکور پدیده ای است که مسوولان آموزشی می گویند کمر به حذف آن بسته اند اما اگر به امتداد آن بنگریم کوه یخی را می بینیم که بخش اعظم آن زیر پهنه ای از چالش های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی نهفته است.
اوایل ماه جاری بود که وزیر آموزش و پرورش از سرعت گرفتن فرایند حذف کنکور خبر داد. »سیدمحمد بطحایی« در حاشیه همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز در مشهد اعلام کرد نزدیک به نود درصد کرسی های دانشگاهی که بر اساس سوابق تحصیلی امکان پذیرش داشته اند از گردونه کنکور حذف شده اند. به رغم امیدواری هایی که در این زمینه به وجود آمده این پرسش برای بسیاری مطرح است که آیا کنکور پدیدهای صرفا آموزشی است و با مداخله وزارت آموزش و پرورش می توان آن را مدیریت کرد؟ نگاهی به ریشههای اجتماعی و اقتصادی کنکور تردیدهایی را در این زمینه به وجود آورده است.»عاقبت فرار از مدرسه«، جمله معروف پشت ماشینهای باربری، پیامی است که کلیت جامعه برای فرزندان خود دارد: »کسی که خوب درس نخواند، شغل خوبی گیر نخواهد آورد!« این ایده سالها است که جهت گیری کلی خانوادهها، مدارس و نظام آموزشی را تشکیل میدهد. به طوری که کمّ و کیف تحصیل فرزندان به یکی از مسائل اصلی خانوادهها تبدیل شدهاست. بسیاری از خانوادهها صرف هزینههای مادی و معنوی را برای تحصیل فرزندانشان به عنوان »سرمایهگذاری برای آینده« با وسواس و دقت پیگیری می کنند. تحقیق و بررسی برای یافتن بهترین مدرسه، صرف هزینههای هنگفت مالی برای آن و در نهایت اختصاص زمان خانواده برای »رسیدگی به درس بچهها« به وظایف روزمره خانوادهها بدل شدهاست. مدارس نیز روز به روز کنکوری تر میشوند. به عبارتی مدرسه موفق مدرسهای است که بیشترین قبولی کنکور را داشته باشد. کلاسهای تستزنی، برنامههای کمک آموزشی و مانند آن، برنامه درسی مدارس را متحول کردهاست. مراجع فرهنگی و جامعهپذیری نیز با این داستان همراهی می کند. همان قدر که بزرگ ترها کودکان و نوجوانان را به درس خواندن تشویق میکنند، فضای روشنفکری، هنر، سینما، داستانها، برنامههای کودک و … نیز بر این موضوع صحه میگذارند. گویی بین خانوادهها، مدارس، هنرمندان، روشنفکران و سایر مراجع هویتی، اجماعی بر سر این موضوع شکل گرفتهاست. بهمرور نه خودِ درسخواندن و نه حتی خوب درسخواندن و خوب یادگرفتن، بلکه خوب نمره گرفتن است که مورد تاکید قرار میگیرد. در واقع، ارزشهای اجتماعی از »تحصیل« به سمت »موفقیت تحصیلی« حرکت کرده است. این روند، زندگی نوجوانان و جوانان را به کل دگرگون کرده و »خوب درسخواندن« به هدف مرکزی و فلسفه زندگی خیلی از آنها بدل شدهاست. طول سال تحصیلی صرف تلاش شبانهروزی برای گرفتن بهترین نمرهها می شود و تابستان صرف کلاس زبان و سایر کلاسهای کمک آموزشی. در واقع جریان اجتماعی وسیع و پردامنهای شکل گرفته که افراد را به سمت تمایل افراطی به موفقیت تحصیلی سوق میدهد. برای فهم بهتر این جریان می توان به کنکور توجه کرد. انبوهی از افراد در رقابت طاقت فرسا در پی ورود به بهترین رشتههای دانشگاههای برترند. کنکور برای کنترل این جریان عظیم اجتماعی، همچون یک سد مقاوم عمل می کند. هرچه جریان اجتماعی پرفشارتر عمل می کند، کنکور هم سخت تر و پیچیده تر میشود. اگر در یک کلاس پایه نهم در یک مدرسه معمولی از دانشآموزان بپرسید که می خواهند در آینده چه شغلی داشته باشند، احتمال دارد ۱۵ نفر از ۲۰ نفر به شما بگیوند که میخواهند پزشک شوند، ۵ نفر باقی مانده هم بین گرایشهای مهندسی تردید دارند. همه با شتاب و بی وقفه درس میخوانند تا از سد کنکور با موفقیت عبور کنند. به نظر می رسد قانون حذف کنکور که بیش از ده سال از تصویب آن میگذرد در پاسخ به این بحران و برای حل این مساله تصویب شدهاست اما به نظر می رسد سیاستگذاران چندان به این موضوع توجه نکردهاند که کنکور فقط نوک کوه یخ است؛ کوهی عظیم با دامنهای گسترده که در باغِ سبزِ موفقیت تحصیلی را به همگان نشان می دهد. بی سبب نیست که طی ده سال این قانون نتوانسته آن طور که باید اجرا شود. با این حال آیا می توان سیل افراد پشت سد کنکور را نادیده گرفت ودیوار سد را کوتاهتر کرد؟ آیا می توان بدون توجه به رقابت شدید بین هزاران دانشآموز جهت قبولی در دانشگاههای برتر برای حذف کنکور اقدام کرد؟ پیش از اقدام برای حذف کنکور، لازم است گامی به عقب برویم و بپرسیم چرا چنین شدهاست؟ چرا دانشآموزان و خانوادههایشان بی امان برای موفقیت تحصیلی در تلاشند؟ پاسخ این پرسش نه در مدرسه و نظام آموزشی، بلکه در نظام اجتماعی و اقتصادی ما است. آیا فرد برای ارتقای اجتماعی، برای یافتن شغل خوب، برای داشتن موقعیت و منزلت اجتماعی هیچ فرصتی جز قبولی در دانشگاه دارد؟ آیا برای هنردوستان فضای کافی برای پرداختن به کار مورد علاقهشان وجود دارد؟ آیا مشاغل مهارتی از منزلت، درآمد و امنیت اقتصادی کافی برخوردار هستند؟ آیا فرد برای تحرک طبقاتی راهی در بازار پیدا میکند؟ آیا به روی علاقهمندان به فعالیتهای اجتماعی و سیاسی دری جز دانشگاه گشودهاست؟ آیا نظام اقتصادی فرصت کافی به کارآفرینان دیپلم میدهد؟ به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، در شرایطی که کشور از طرفی با بیکاری و از طرف دیگر با چالش هایی جدی در عرصههای اجتماعی و سیاسی روبرو است، قبولی در دانشگاه تنها گزینه پیش روی اکثر جوانانی است که میخواهند آینده بهتری برای خود رقم بزنند و البته گزینهای که به دلیل بیکاری فزاینده فارغ التحصیلان روز به روز بیشتر زیر سوال میرود. آیا در چنین بستری امکان حذف کنکور وجود دارد؟ ***
این در حالیست که اخیرا عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درآمد مافیای کنکور را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زد.
محمدمهدی زاهدی با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده ۸۹ درصد کنکوریها در سال جاری با سوابق تحصیلی در دانشگاهها پذیرفته شدند، درباره علت التهاب در این زمینه گفت: مافیای کنکور با تحریک دانشآموزان و اولیای آنها و ارائه اطلاعات نادرست به دنبال مقابله با اجرای قانون حذف کنکور و تصمیم شورای سنجش و پذیرش مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است.
قطعی شدن اثر سوابق تحصیلی، لازمه حذف کنکور
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حذف کنکور آزمونی استرسزا از زندگی دانشآموزان حذف میشود، افزود: مادامی که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور مثبت باشد اقدام جدی برای حذف کنکور صورت نمیگیرد؛ تاثیر قطعی سوابق تحصیلی لازمه حذف کنکور است.
با برگزاری امتحانات استاندارد زمینه حذف کنکور فراهم شود
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش باید با برگزاری امتحانات استاندارد زمینه حذف کنکور را فراهم کند؛ شورای سنجش و پذیر نیز باید با عزم جدی در راستای حذف کنکور گام بردارد و در این مسیر به اقدامات و بهانههای سودجویان توجهی نکند.
درآمد مافیای کنکور بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال است
زاهدی با اشاره به درآمد مافیای کنکور، اظهار کرد: با توجه به گستردگی دانشآموزان متوسطه دوم، تعداد دروس و هزینههای موردنیاز برای شرکت در کلاسها میتوان درآمدهای حاصله را محاسبه کرد؛ با حساب سرانگشتی مشخص میشود رقم مذکور بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال است.
مافیای کنکور در تدوین کتابهای آموزشی شرکت فعال هستند
عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه مافیای کنکور در تدوین کتابهای آموزشی نیز فعال هستند، خاطرنشان کرد: تهیه کتب تستی سودهای هنگفتی ایجاد میکند و به نوعی تجارت تبدیل شده است.
وی با انتقاد از تبلیغاتی که از موسات آموزشی در حوزه کنکور در رسانه ملی پخش میشود، اضافه کرد: در برخی از تبلیغات با پرداخت پول به تعدادی از نفرات برتر کنکور از آنها خواسته میشود که از مزایای موسسات آموزشی خاصی صحبت کنند در حالیکه این فرد حتی یکبار نیز در کلاسهای موسسه مذکور شرکت نکرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پخش تبلیغات در راستای ترغیب داوطلبان ورود به کنکور برای شرکت در کلاسهای آموزشی از رسانه ملی به سوءاستفادهگران کمک کرده و به برگزاری آزمون کنکور و جار و جنجال آن دامن میزند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com
نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۰ ق.ظ