گزارش آراز آذربايجان از حضور وزير نيرو و هيئت همراه در آذربايجان غربي

عزم دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه

عزم دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه

رویا سیدولیلو
گروه گزارش: حمید چیت چیان وزیر نیرو معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، علیرضا دائمی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از جمله مسئولان و نمایندگان دولت یازدهم بودند که با حضور خود در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از نزدیک به بررسی وضعیت دریاچه ارومیه پرداختند. حضور در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، نشست خبری با اصحاب رسانه استان و بازدید هوایی از دریاچه ارومیه از جمله برنامه های وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه به آذربایجان غربی بوده است.
***
*راهکارهای احیای دریاچه ارومیه در دولت‌های گذشته را با روش‌های جدید در دولت یازدهم تکمیل می‌کنیم
حمید چیت چیان در بدو ورود به ارومیه در فرودگاه ارومیه با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تمامی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه در دولت‌های گذشته با روش‌های جدید در دولت یازدهم تکمیل می‌شود،‌ اظهار داشت: در دولت سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل و ۲۴ راهکار برای حفظ آن تدوین شد، به طوری که در دولت یازدهم در جلسه اول هیئت دولت کارگروهی با هدف نجات دریاچه تشکیل و تمام این ۲۴ راهکار مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم معتقدیم همه آن راهکارها باید اجرایی شوند افزود: این در حالی است که انتقال بین حوزه ای آب برای دریاچه ارومیه و تامین آب مورد نیاز این زیست بوم بین‌المللی مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد. چیت چیان با صحه گذاشتن بر تمامی راهکارهای دولت گذشته در زمینه احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد:دولت یازدهم همه راهکارهای احیای دریاچه ارومیه را بررسی و با استفاده از روش‌های جدید اجرایی می‌کند. وزیر نیرو مهم‌ترین دلیل عدم اجرایی شدن برخی از راهکارهای نجات دریاچه ارومیه در دولت قبل را اختصاص نیافتن منابع لازم دانست و اعلام کرد: در دولت یازدهم توجه ویژه ای به منابع اعتباری مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه خواهد شد. وی هدف از سفر به آذربایجان غربی را ضمن بازدید از دریاچه ارومیه، برگزاری نشست ویژه با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاونین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو به همراه نمایندگان مردم در مجلس و مدیران استان جهت بررسی وضعیت دریاچه ارومیه از نزدیک و بحث و بررسی با حضور مدیران این منطقه و رسیدن به راهکار روشنی برای نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد. گفتنی است همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، دولت در ۲۷ مرداد ماه سال جاری در اولین جلسه هیئت دولت حل مشکل دریاچه ارومیه را مطرح کرد که طی آن مقرر شد کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شودد. دولت تدبیر و امید تصمیم جدی برای احیای دریاچه ارومیه داردمعصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه هدف از این سفر رسیدن به راهکارهای مشترکی برای احیای دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه برنامه مشترک و میان بخشی است که نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها است. وی افزود: سیاست گذاری لازم طی سال‌های گذشته در این خصوص انجام شده است و دولت تدبیر و امید نیز تصمیم جدی برای احیای دریاچه ارومیه دارد. رئیس سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر لزوم احیای دریاچه ارومیه با توجه به ارزش زیست محیطی و حفظ گونه های جانوری با ارزش در جزایر و آرتمیا اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طی برنامه مطالعه شده ای با همکاری مراجع داخلی و خارجی از سال‌های گذشته تنظیم کرده است که در نظر داریم این برنامه مطالعه شده را در دولت یازدهم به مرحله عملیاتی برسانیم.
* غفلت سه دهه ای در مدیریت منابع آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه
وحید جلال زاده استاندار آذربایجان غربی، با بیان اینکه یک غفلت سه دهه ای در خصوص مدیریت منابع آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد،، افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته بحث خشک شدن دریاچه ارومیه مورد غفلت واقع شده است لذا اکنون باید با یک همت مضاعف و تکیه بر اراده جمعی در جهت رفع این بحران تمام تلاش خود را به کار گیریم. وی ادامه داد: یک غفلت سه دهه ای را در خصوص بحث مدیریت منابع آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه از سر گذرانده ایم که توسعه بی رویه بخش کشاورزی نیز یکی دیگر از غفلت‌های موجود در این بخش است. جلال زاده با بیان اینکه مسئله دریاچه ارومیه یک مسئله ملی و حتی جهانی است، اظهار کرد: از سال گذشته نگرانی‌های ایجاد شده در راستای وضعیت دریاچه ارومیه باعث شده تا سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نیرو و سازمان جهاد کشاورزی در این مورد متمرکز شوند و در جهت رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.وی با اعلام اینکه با استفاده نادرست از منابع آب و سد سازی‌های نادرست و حفر چاه های غیر مجاز در استان به خصوص در شهرستان ارومیه به دریاچه ارومیه آسیب جدی وارد شده است، تصریح کرد: اقلیم و وضعیت آب و هوایی به همراه کاهش بارندگی‌ها از دیگر عواملی است که بر این معضل دامن زده است.
*توسعه بی رویه کشاورزی در سه استان آذربایجان غربی و شرقی و کردستان نگران_کننده است
وی با اعلام اینکه توسعه بی رویه کشاورزی در سه استان آذربایجان غربی و شرقی و کردستان نگران کننده است،‌اظهار کرد: اگر مردم به خصوص کشاورزان در این زمینه همکاری نکنند کاری از پیش برده نخواهد شد.
* برگزاری همایش علمی و تخصصی بررسی راهکارهای حل بحران دریاچه ارومیه
هفته اول مهر ماه چیت چیان وزیر نیرو نیز در این کارگروه به اهداف برگزاری این نشست خبر داد و اعلام کرد:هدف از برگزاری این جلسه دو موضوع است اول اینکه کارگروه از نزدیک با نظرات مدیران استانی در خصوص دریاچه ارومیه آشنا شوند و دوم اینکه امکان بازدید میدانی از دریاچه ارومیه برای اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه فراهم شود که این امر منجر به تصمیم گیری بهتر و جدی‌تر در خصوص حل بحران دریاچه ارومیه خواهد شد.
,ی بررسی تمام گزارش‌های انجام گرفته در خصوص دریاچه ارومیه ، بازبینی راهبردهای ۲۴ گانه نجات دریاچه ارومیه، تشکیل کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه ،ظعلام فراخوان به دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیست برای ارائه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص حل بحران دریاچه ارومیه و راه اندازی سایت نجات دریاچه ارومیه را از جمله اقدامات انجام شده در راستای رفع بحران دریاچه ارومیه برشمرد.چیت چیان در ادامه از برگزاری همایش علمی و تخصصی بررسی راهکارهای حل بحران دریاچه ارومیه هفته اول مهر ماه خبر داد و افزود: این همایش با حضور اساتید، صاحب‌نظران و متخصصین برگزار خواهد شد تا از تمام ظرفیت کارشناسی کشور در جهت رفع این معضل استفاده شود.
*وجود ساز و کار مستمر در پایش و نظارت بر پیشرفت برنامه های نجات دریاچه ارومیه الزامی است
بعد از سخنان وزیر نیرو ، معصومه ابتکار نیز با اشاره به اهمیت ویژه پارک ملی دریاچه ارومیه بیان کرد: پارک ملی دریاچه ارومیه در کنوانسیون تالاب‌ها دارای اهمیت فراوان است و به عنوان یکی از سایت‌های مهم یونسکو به شمار می‌آید لذا بروز و ظهور هر گونه بحرانی در این دریاچه آثار و تبعات استانی، منطقه ای، ملی و جهانی خواهد داشت.وی وجود یک اراده عالی سیاسی و ملی، انجام مطالعات علمی و تخصصی، برنامه_ریزی بر اساس مطالعات صورت گرفته، تشکیل مستمر و منظم جلسات کارگروه نجات دریاچه ارومیه را از جمله راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد که باید در جهت تحقق آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفت.وی با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه مسلما تهدیداتی در خصوص سلامت مردم، اقتصاد منطقه و کشاورزی منطقه خواهد کرد، تصریح کرد: باید هر چه سریع‌تر با کاربست اقدامات علمی و عملی روند خشک شدن دریاچه را متوقف سازیم.
* اجرای کامل تصمیمات کارگروه احیای دریاچه ارومیه توسط وزارت جهاد کشاورزی
سید رحیم سجادی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی در سال ??، بیش از ?? درصد از تعهدات خود را در حوزه آبریز دریاچه ارومیه عملیاتی کرد و در سال‌های بعد نیز به دلیل وجود برخی مشکلات، نتوانست ادامه دهد، افزود: اولویت بندی ویژه ای را برای اجرا در بین پنج بند انجام داده‌ایم که اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از جمله طرح‌های اولویت دار است.
سجادی اظهار کرد: کشاورزان و بهره برداران این حوزه، بسیار فهیم، مطلع و تلاشگر هستند و نباید در راستای احیای دریاچه ارومیه، حقوق آن‌ها را نادیده بگیریم.
*اجرای ?? طرح اولویت دار برای احیای دریاچه ارومیه در سریع‌ترین زمان ممکن
علیرضا دائمی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام اینکه از ?? طرح احیای دریاچه ارومیه، ?? طرح مختص وزارت نیرو، پنج طرح مختص وزارت جهاد کشاورزی و ? طرح مختص سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: ?? طرح یاد شده از بین ?? طرح احیای دریاچه ارومیه احصا شده‌اند که از سوی وزارت نیرو برای اجرا ابلاغ می‌شوند.وی مدیریت نهادهای کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه را شامل شناسایی و مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز با تامین معیشت جایگزین، جلوگیری از توسعه کشت آبی، انتقال آب به جزایر و تالاب‌های حاشیه ای و حفظ تالاب‌ها برشمرد و گفت: توقف کلیه طرح‌های سد سازی در دست مطالعه و اجرا است که در قالب ?? طرح اولویت دار دیده شده‌اند. سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به برگزاری نخستین جلسه کارگروه احیای دریاچه ارومیه در نخستین روزهای کار دولت یازدهم، افزود: پیگیری سریع از جمله خواسته های اعضای این کارگروه بود که در صدد هستیم در سریع‌ترین زمان ممکن و طبق تاکیدات رییس جمهور و هیئت دولت، راهکارهای احیای دریاچه ارومیه را تدوین کنیم.وی با اعلام اینکه باید فناوری‌های نوین و علوم جدید به خدمت دریاچه آیند، افزود:برای گام برداشتن در راستای استفاده از فناوری‌های نوین، فراخوان گسترده‌ای در سطح ملی انجام گرفته که موسسات تحقیقاتی، موسسات علمی و دانشگاه‌ها حتی توده‌های مردم از این فراخوان استقبال کردند.دائمی با اشاره به اینکه در بحرانی بودن دریاچه ارومیه اتفاق نظر وجود دارد، اضافه کرد: مهر ماه سال جاری همایشی در راستای همفکری برای احیای دریاچه برگزار می‌شود.
*لزوم انجام مدیریت کشت در اطراف دریاچه ارومیه
حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران با اعلام اینکه اطراف دریاچه ارومیه کشاورزی انجام می‌گیرد، که باید مدیریت کشت در آن منطقه اعمال شود،اظهار داشت: برنامه مدیریت کشت حول دریاچه ارومیه اعمال شود، تا این ثروت طبیعی کمتر لطمه ببیند.وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌ها باید با برنامه‌های مدون و قابل اجرا وارد عمل شوند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی مدیریت کشت و وزارت نیرو نیز مدیریت آب را بر عهده گیرند.قدمی اضافه کرد: برنامه‌های مختلفی حول نجات این دریاچه در دست اقدام است، که برای موثر واقع شدن این طرح‌ها و پروژه‌ها نظارت جدی باید اعمال کرد.
رئیس سازمان مدیریت بحران به یکی از آسیب‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: وقتی اجرای پروژه‌ای آغاز می‌شود، به جای رصد کردن میزان پیشرفت و تأثیرگذاری پروژه به اجرای پروژه‌های دیگر اقدام می‌شود.
وی اظهار داشت: این تالاب بین‌المللی و ثروت خدادادی به معنای واقعی کلمه در شرایط بحرانی قرار گرفته است، که برای نجات آن همه وزارتخانه‌ها، مسئولان و اقشار مختلف جامعه باید بسیج شوند.معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز متذکر شد: این یک واقعیت است که هم‌اکنون احیای کلی دریاچه امکان نداشته و در جنوب آن اثری از آب وجود ندارد.
محمودی، انتقال آب بین حوزه‌ای را یکی از راهکارهای زودبازده دانست و بیان داشت: مردم به دولت یازدهم برای کسب توفیق در این زمینه امید بسته‌اند، که لازمه موفقیت به کار گیری راهکارهای زودبازده و برنامه‌ریزی برای پروژه‌های سنگین است.
*آگاه‌سازی عمومی گامی در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های مردمی است
حسن عباس‌نژاد مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز با اعلام اینکه آگاه‌سازی عمومی گامی در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های مردمی است، بیان داشت:لازمه تدوین برنامه‌های علمی انجام مطالعات کافی است، که در این راستا توفیق‌هایی داشته‌ایم.
در خاتمه این نشست چندین ساعته،مسئولین کشوری به بازدید هوایی از دریاچه ارومیه پرداختند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = چهار