گزارش//

عدم رغبت مردم ارومیه به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی

عدم رغبت مردم ارومیه  به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی

گروه گزارش: ناوگان حمل ونقل عمومی ارومیه از اتوبوس تا تاکسی به شدت فرسوده هستند که علاوه بر ایجاد آلودگی هوا موجب کاهش رغبت شهروندان به استفاده از این ناوگان شده است.
با رشد شهر نشینی و توسعه شهرها برای تنظیم جریان تردد خودروها در شهر و کاهش ترافیک توجه به استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی افزایش یافت. یکی از راه های حل ترافیک درون شهری نیز استفاده از حمل و نقل عمومی با کیفیت است. تجهیز شهر به سیستم حمل و نقل عمومی موجب می شود رغبت مردم برای استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی افزایش یابد و در نتیجه ترافیک شهری کاهش یابد.با توجه به توسعه شهر ارومیه و افزایش جمعیت شهری در سال های اخیر، مدتی است که در این شهر شاهد ایجاد ترافیک های سنگین هستیم.متاسفانه ناوگان حمل ونقل عمومی ارومیه از اتوبوس تا تاکسی به شدت فرسوده هستند که علاوه بر ایجاد آلودگی هوا موجب کاهش رغبت شهروندان به استفاده از این ناوگان شده است.
حیدری یک شهروند اهل ارومیه افزود: بیشتر برای تردد در شهر و انجام کارهای روزانه از ماشین شخصی استفاده می کنم. علت استفاده از خودروی شخصی نیز به این دلیل است که هم به صرفه است هم زمان کمتری صرف رفت و آمد می شود.حیدری ادامه داد: کرایه اتوبوس یا تاکسی بالاست اگر روزی ۲مسیر با اتوبوس به محل کارم رفت و آمد کنم ۱۲هزار تومان می شود با این میزان پول می توانم یک هفته با ماشین شخصی تردد کنم.
وی افزود: از طرفی تعداد اتوبوس های مسیر خانه ما که در شهرک ولیعصر هستیم کمتر است و زمان زیادی را باید در ایستگاه منتظر اتوبوس بمانیم.ملکی یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای افزود: هرچند از خودرو شخصی استفاده می کنم اما اگر تعداد اتوبوس و تاکسی افزایش یابد و با کیفیت شوند و در کنار آن کرایه ها نیز با توجه به درآمد ها مناسب سازی شود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم.وی گفت: استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی هم موجب کاهش ترافیک می شود و هم دیگر دغدغه پیدا کردن جای پارک را نداریم اما به شرطی که ناوگان افزایش یابد.
ملکی اظهارکرد: در طول هفته با توجه به شرایط کاری از اتوبوس یا تاکسی استفاده می کنم اما در این گرما و در کنار آن فرسودگی بسیاری از اتوبوس ها و تاکسی ها و نداشتن وسایل خنک کننده به شدت کلافه کننده است.
فعالیت ۲۵۰ دستگاه اتوبوس درون شهری خصوصی و ملکی در ارومیه
رییس سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه افزود: ۲۵۰ دستگاه اتوبوس درون شهری خصوصی و ملکی در ارومیه فعالیت دارند که با اجرای طرح نوسازی و همچنین با ورود ۴۰دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده به ناوگان در ماه‌های آینده شاهد افزایش تعداد اتوبوس های درون شهری ارومیه خواهیم بود.ناصر سعید آبادی ادامه داد: در سال جاری ۱۰ اتوبوس نیازمند نوسازی در بخش خصوص ی نوسازی شده و ۲۰ اتوبوس نیز در حال نوسازی هستند.وی در خصوص گلایه شهروندان از نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهری اظهار کرد: نرخ کرایه اتوبوس ها در خطوط شهری در صورت پرداخت از طریق کارت بلیت الکترونیکی ۲۲۵۰ تومان و در صورت پرداخت نقدی ۳هزار تومان بوده و در خصوص بقیه خطوط حومه نیز با توجه به وضعیت خط و مسافت متناسب با نرخ تورم افزایش یافته است.سعیدآبادی خاطرنشان کرد: افزایش سرسام آور هزینه های تعمیرو نگهداری اتوبوس ها و سایر هزینه های مرتبط باعث شده تا هزینه تمام شده هر مسافر برای یک کیلومتر سفر افزایش یابد اما به جهت اینکه قیمت تمام شده کرایه ها برای شهروندان تحمیل نشود همچنین به جهت بهره مندی اقشار متوسط و کم درآمد از خدمات حمل ونقل عمومی وایجاد رغبت برای استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی افزایش پیدا کند مدیریت شهری به منظور جبران مابه التفاوت کرایه مصوب و دریافتی اتوبوس داران بامیزان کرایه تمام شده هر مسافر و عدم ضرر و زیان بهره‌برداران اتوبوس های بخش خصوصی و امکان خدمات دهی بهینه به شهروندان ،ماهانه به ازای هر دستگاه اتوبوس شهری بخش خصوصی مطابق درجه بندی درآمدی خط مورد فعالیت هر اتوبوس مبلغی را پرداخت می کند.
سعید آبادی اظهار کرد: این مبلغ مابین ۹ تا ۱۸ میلیون تومان یارانه حمایتی بلاعوض به هریک از اتوبوس های فعال است که با طی مراحل قانونی و اجرایی از سوی شهرداری ارومیه پرداخت خواهد شد تا شهروندان با پرداخت کرایه بسیارکم نسبت به مسافت مورد سفر خود از خدمات ناوگان اتوبوسرانی بهره مند شوند.رییس سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه با تاکید به اینکه پرداخت یارانه حمایتی بلاعوض به هر دستگاه اتوبوس شهری بخش خصوصی در سال گذشته نیز در جهت رفاه حال شهروندان و به لحاظ ، خدمات دهی مناسب وحمایت از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد در استفاده ازخدمات حمل ونقل عمومی شهری بود، تصریح کرد: در سال گذشته و با تصویب شورای اسلامی شهر ارومیه در مجموع رقمی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان از سوی شهرداری مطابق لیست کارکرد هر اتوبوس به طور مستمر و ماهانه به بهره برداران اتوبوس های بخش خصوصی به صورت بلاعوض پرداخت شد.
فعالیت بیش از ۵ هزار تاکسی در ارومیه
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه تاکسی از نوع گردشی، خطی و تلفنی و فرودگاه در سطح شهر ارومیه فعالیت دارند که ۶۰ درصد آنها فرسوده و نیازمند نوسازی هستند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، توسعه شهری نیازمند توسعه در تمامی بخش ها است و بخش حمل ونقل عمومی درون شهری با کیفیت مطلوب نیز یکی از شاخص های مهم توسعه شهری است.
در شهرهای پرجمعیت همچون ارومیه برای کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، مردم باید به استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی تشویق شوند و برای اینکار نیاز است اقداماتی همچون راه‌اندازی هرچه سریعتر قطار شهری،تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی و اقتصادی کردن استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی برای شهروندان مورد توجه مسئولان شهری قرار گیرد تا ضمن توسعه توسعه حمل ونقل عمومی و ایجاد رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی شاهد کاهش ترافیک در شهر باشیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 15