ظرفیت‌های آذربایجان غربی برای توسعه صادرات

ظرفیت‌های آذربایجان غربی  برای توسعه صادرات

گروه اقتصادی: آذربایجان غربی با داشتن حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و مزیت‌های کشاورزی، صنعت و معادن غنی، ظرفیت و توانمندی بالایی در حوزه توسعه تجارت خارجی و صادرات دارد.
این استان با داشتن ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی، این موقعیت ممتاز را دارد که مسیر اتصال ایران به اروپا باشد، زیرا تنها مرز زمینی و نزدیک‌ترین جاده ارتباطی که راه ورود به بازارهای اروپا را میسر می‌کند، از طریق این استان امکان پذیر است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که در کنار این مزیت بزرگ، سرمایه گذاری برای توسعه خطوط آهن و اتصال راه آهن مراغه به ارومیه و گسترش آن تا راه آهن رازی فضای بهره گیری از ظرفیت ریلی ایران با ترکیه و به تبع آن اروپا را بهبود می‌بخشد و زمینه را برای رشد تجارت مرزی فراهم می‌کند.
وجود ۲ فرودگاه در شهرهای ارومیه و خوی نیز از ظرفیت‌های مهم برای توسعه صادرات مرزی محسوب می‌شود.
در این میان با اجرایی شدن سیاست‌های مرتبط با ارتقای صادرات کالاهای غیر نفتی در سال‌های اخیر، ارزش کل صادرات از مبادی مرزی استان همواره روند صعودی داشته به طوری که به گفته مسئولان، صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی آذربایجان غربی ۳۹ درصد افزایش یافته است.
با توجه به کیفیت کالاهای تولیدی استان در حوزه خشکبار، فرش، سیب و سنگ‌های تزیینی، آذربایجان غربی می‌تواند با کشورهای مختلف دنیا رقابت کند و در این میان، توجه بیشتر به بسته بندی و تولید محصولات ارگانیک، زمینه جذب بازارهای خارجی را برای استان بیشتر فراهم می‌کند.
اما تجارت خارجی و حوزه صادرات استان با برخی موانع روبروست که برطرف کردن آن‌ها در توسعه صادرات موثر است. عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان می‌گوید: کم بودن میزان مشوق‌های صادراتی در مقایسه با کشورهای هم‌جوار و طولانی بودن مراحل پرداخت آن از مشکلات پیش روی صادر کنندگان آذربایجان غربی است.آقای احمدی زاده می‌افزاید: پایین بودن کیفیت بسته بندی و نبودن آن در حد و اندازه بازارهای جهانی و همچنین نبود نوآوری در این زمینه بر مشکلات صادرکنندگان آذربایجان غربی افزوده است.
وی اضافه می‌کند: یکی از راهکارهای ایجاد بازارهای جدید برای کالاهای تولیدی استان برند سازی است که تولیدات استان در این زمینه رشد قابل ملاحظه ای نداشته است.
عبادی کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه می‌گوید: حضور در بازارهای داخلی و جهانی نیازمند داشتن کیفیت و قیمت مناسب است اما تداوم حضور در این بازارها مستلزم داشتن برندی ممتاز است. مجتهدی دیگر کارشناس اقتصادی در ارومیه می‌گوید: برای برند سازی و معرفی کالاهای مهم تولیدی استان که امکان رقابت در بازارهای جهانی را دارند، در استان میز کارشناسی تشکیل شده است و با برند سازی این محصولات تولیدی، میزان صادرات و به تبع آن سود حاصل برای صادرکنندگان افزایش خواهد یافت.
وی معتقد است یکی از مهم‌ترین راه‌های گسترش تجارت خارجی و قوام بخشیدن به روابط اقتصادی فرامرزی، برپایی نمایشگاه های بین‌المللی است.
به گفته کارشناسان، آذربایجان غربی به علت برخورداری از مزیت‌های طبیعی و جغرافیایی، این توانمندی را دارد که به کانون نمایشگاه های تجاری منطقه آسیای میانه، عراق، ترکیه و کشورهای اروپایی و عربی تبدیل شود به طوری که این استان در حال حاضر دارای یک مکان دائمی برای نمایشگاه های بین‌المللی است که در پارک جنگلی ارومیه قرار دارد.
کهوریان معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی می‌گوید: معرفی محصولات و شناساندن توانمندی‌های استان و ایجاد فضایی برای گفتگو در خصوص افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی از مهم‌ترین مزیت‌های برگزاری نمایشگاه‌های خارجی عرضه محصولات تولیدی استان است.
کارشناسان معتقدند که یکی از برنامه های استان برای تحقق سیاست‌های تجاری برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در خارج از کشور و دعوت از تجار و بازرگانان کشورهای مختلف دنیا به استان است زیرا برگزاری نمایشگاه‌ها فرصتی است که می‌توان از آن برای تحقق اهداف صادرات غیرنفتی کشور و استان استفاده کرد.
محمدی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید: ازجمله اقدامات در گسترش فضای تجاری با کشورهای هم‌جوار به ویژه عراق، برپایی نمایشگاه های اقتصادی بوده که در معرفی توانمندی‌های کشور و ارائه جدیدترین یافته های تولیدی و معرفی فناوری، نوع بسته بندی و کیفیت کالاهای صادراتی تاثیر بسزایی داشته است.
وی می‌افزاید: برگزاری این نمایشگاه‌ها در انعقاد قراردادهای تجاری با بازرگانان ایرانی، ایجاد دفاتر تجاری و رشد درخواست صدور کالا از آذربایجان غربی به عراق هم بسیار موثر بوده است.
یکی از صادرکنندگان در ارومیه می‌گوید: تجربیات بسیار خوبی از حضور در نمایشگاه های تجاری و اقتصادی کسب کرده‌ام به طوری که با حضور در نمایشگاه و در معرض دید قرار دادن تولیدات، در زمان محدودی مشتریان زیادی فراهم می‌شود.
عسگری می‌افزاید: در برخی مواقع در همان مکان نمایشگاه مذاکرات اولیه برای فروش کالا یا خدمت انجام می‌شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 3 =