جزئيات حذف يکباره 200 هزارشاغل از بازار کار

تعداد شاغلان ناقص ۲ میلیون نفر شد

تعداد شاغلان ناقص ۲ میلیون نفر شد

گروه اقتصادی: نرخ رشد منفی اقتصادی عدم انجام سرمایه گذاری های موثر و جذب ناچیز سرمایه های خارجی در سال های اخیر، اجرای فازاول هدفمندی یارانه ها و افزایش یکباره قیمت انرژی، وجود مشکلات تامین نقدینگی در بنگاه ها به ویژه واحدهای خُرد و ناتوانی دولت در کمک به این بخش؛ از دلایل عمده رکود در بازار کار طی ۹ سال گذشته عنوان می شود. تنها در فاصله سال ۹۲ تا بهار امسال از تعداد شاغلان کشور ۲۰۰ هزارنفر کاسته شده و بر تعداد افراد دارای اشتغال ناقص نیز ۱۰۰ هزارنفر زیاد شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، طبق تعریف مرکز آمار ایران افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده، به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و … کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.
بر اساس این تعریف، در پایان سال ۹۲ از مجموع ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۱ نفر جمعیت فعال کشور، ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر بیکار مطلق و یک میلیون و ۹۰۰ هزارنفر نیز دارای اشتغال ناقص بوده اند.
بنابراین تا پایان سال گذشته، تعداد افراد دارای مسائل کاری جدی در کشور طبق آمارهای رسمی، ۴ میلیون و ۳۸۸ هزارنفر بوده است.
طبق تعریفی که از اشتغال ناقص وجود دارد افراد دارای اشتغال ناقص کسانی هستند که درآمد آنها کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد و آنها به دنبال انجام کار بیشتر به منظور دریافت حقوق بالاتر در مشاغل خود هستند.این مسئله در دستکم یک دهه اخیر به پدیده دوشغله شدن و چندشغله بودن افراد دامن زده و باعث شده تا افرادی که توان تامین هزینه های زندگی خود از طریق درآمد شغل اول را ندارند، بعضا به انجام مشاغل دیگر و حتی فعالیت در بازارهای سوداگری و غیررسمی رو بیاورند.
بررسی گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بازار کار در بهار امسال نشان می دهد، استان گلستان با ۲۰٫۸ درصد بالاترین سهم اشتغال ناقص جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر را به خود اختصاص داده است. این رقم در استان یزد با ۲ درصد، کمتر از سایر استان های کشور بوده است.آمارهای ۹ سال اخیر بازار کار ایران نیز نشان می دهد که تعداد افراد دارای اشتغال ناقص کشور از یک میلیون و ۵۰۰ هزارنفر در سال ۸۴ به یک میلیون و ۹۰۰ هزارنفر در پایان سال گذشته افزایش یافته است.
در عین حال، تعداد کل شاغلان کشور نیز از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزارنفر سال ۸۴ به ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزارنفر در سال ۹۲ رسید که نشان دهنده شاغل شدن تنها ۷۰۰ هزارنفر در طول ۹ سال است. آمارهای رسمی در حالی این میزان اشتغال را نشان می دهد که معاون وزیر کار می گوید اگر بخواهیم از سد بیکاری تا سال ۱۴۰۰ رد شویم باید سالیانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود.بنابراین در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲ باید ۹ میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد می شد که متاسفانه منفی شدن رشد اقتصادی کشور و رکود شدید در جذب سرمایه ها و سرمایه گذاری خارجی در دوره مورد بررسی باعث ایجاد وضعیت بحرانی در بنگاه ها، افت شدید ظرفیت تولید در بسیاری از واحدها و در نتیجه کاهش سطح اشتغال زایی و به نوعی توقف ایجاد فرصت های شغلی در کشور شد.
مقامات دولت تدبیر و امید عنوان می کنند با متوقف شدن نرخ رشد منفی اقتصادی و مشخص شدن روزنه های امید در بهبود شرایط اقتصادی کشور و همچنین اجرایی کردن بسته خروج از رکود؛ وضعیت بازار کار کشور نیز بهبود یابد.
در فصل بهار امسال، علاوه بر اینکه بر تعداد افراد دارای اشتغال ناقص کشور افزوده شد اندکی نیز تعداد کل بیکاران مطلق بالا رفت و در مجموع ۱۰۰ هزارنفر نیز به تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در فصل بهار امسال نسبت به سال ۹۲ افزوده شده است.
مجموع جمعیت فعال کشور در فصل بهار امسال ۲۳ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۰۹ نفر بوده که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر بیکار مطلق و ۲ میلیون نفر نیز دارای اشتغال ناقص بوده اند.
بنابراین تعداد افراد شاغل کشور در بهار سال جاری ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر بوده که نسبت به سال ۹۲ تعداد ۲۰۰ هزارنفر کاهش نشان می دهد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 11