صف ۲۸ کیلومتری کامیون‌های ترانزیتی در مرز بازرگان

صف ۲۸ کیلومتری کامیون‌های ترانزیتی در مرز بازرگان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی –: پس از پذیرش پیشنهاد مسئولان ترکیه‌ به ایران مبنی بر پلمب مخازن سوخت کامیون‌های ترانزیتی این کشور اکنون به دلیل نداشتن شرایط پلمب و استاندارد نبودن باک‌ها صف طولانی در مرز ایجاد شده و همچنین شرط جدیدی برای کامیون‌های ایرانی در نظر گرفته شده است.
پس از بروز مشکلات ورود و خروج کامیون‌های ترکیه‌ای برای صادرات، واردات و ترانزیت که اختلافی در زمینه پرداخت عوارض و استفاده از سوخت یارانه‌‌ای ارزان قیمت ایران مطرح بود به پیشنهاد مسئولان ترکیه‌ای طرف‌های ایرانی با پلمب مخزن سوخت کامیون‌های ترک موافقت کردند و قرار شد این موضوع از اواسط آذرماه اجرایی شود.در حال حاضر این طرح با مشکلات و چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده و همچنان امکان پلمب به دلیل استاندارد نبودن مخازن سوخت کامیون‌ها وجود ندارد.
به دلیل اینکه مخزن سوخت کامیون‌های ترک دارای چند در باک بوده و امکان پلمب آن وجود ندارد، در حال حاضر تعداد معدودی از کامیون‌هایی که شرایط پلمب را دارند، می‌توانند از گمرک بازرگان تردد کنند.
همچنین گفته می‌شود که صف ۲۸ کیلومتری کامیون‌ها در مرز بازرگان از سمت کشور ترکیه ایجاد شده است که حتی برای کامیون‌های ایرانی که قصد ورود به کشور را دارند با معضل روبرو شده و نمی‌توانند به داخل مراجعه کنند.این در حالی است که مسئولان گمرک و راهداری پیش از این عنوان کرده بودند امکان پلمب مخازن و شرایط انجام این کار وجود ندارد و به دلیل اینکه استاندارد لازم را رعایت نکرده مجاز به ترانزیت از مرزهای ایرانی نشده است.
همچنین در حال حاضر طرف‌های ترک عنوان کرد‌ه‌اند کامیون‌های ایرانی برای ورود به خاک ترکیه نباید بیش از ۵۰ لیتر سوخت داشته باشند. گفته شده مسئولان راهداری در حال رایزنی برای حل مشکلات ترانزیتی میان دو کشور هستند.پیش از این علیرضا مقدسی، معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران اقدامات ترکیه برای اخذ عوارض بیش از حد و اتخاذ این گونه سیاست‌ها را غیر منطقی خوانده بود که موجب افزایش هزینه‌های ترانزیت‌ و کاهش صادرات دو طرف می‌شود.مقدسی همچنین پلمب مخازن سوختی کامیون‌ها را امری غیر اصولی و سخت توصیف کرده بود که با مشکلات عدیده همراه است.
همچنین وزیر اقتصاد با رئیس جمهور ترکیه طی روزهای گذشته در حاشیه نشست کمیته دائمی همکاری اقتصادی سازمان‌ همکاری اسلامی در خصوص تعمیق رابطه دو جانبه در حوزه‌های اقتصادی تاکید کردند، در حال حاضر به گفته مسئولان حجم تجارت خارجی ایران و ترکیه ۱۷ میلیارد دلار است.این در حالی است که دولت ترکیه نرخ عوارض عبور کامیون های ایرانی از مرز این کشور را افزایش داده و این موضوع با اعتراض ایرانی ها مواجه شده است. از سوی دیگر توقف فروش سوخت در ترکیه به کامیون های ایرانی مشکلات زیادی را برای کامیون های ایرانی بوجود آورده است.
این در حالی است که حجم تجارت ایران و ترکیه حدود ۱۶ میلیارد دلار است که اغلب آنها گاز است و بخشی از آن سایر کالاها است که به ترکیه می‌رود ضمن آنکه از سمت ترکیه هم بیشتر کالاهای وارداتی ترک است که به ایران می‌‌آید.در حال حاضر ایران بابت عبور کامیون‌‌های ترکیه‌ای ۱۶۰ سنت یورو دریافت می‌کند، کشور ترکیه هم بابت عبور کامیون‌های ایرانی ۱۶۰ سنت یورو دریافت می‌کند، با این تفاوت که ایران به کامیون‌های ترکیه‌ای سوخت ارائه می‌دهد و مابه‌التفاوت نرخ سوخت در ایران با دیگر کشورها را از آنها دریافت می‌کند اما کشور ترکیه گازوئیل به کامیون‌های ایرانی در ترکیه ارائه نمی‌دهد و مخازن سوخت کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه پلمپ می‌شود.به دنبال مشکل بوجود آمده ایران به دنبال مسیرهای جایگزین است تا از طریق کشورهای دیگر کامیون‌های ایران به مقاصد خود سفر کنند.
البته به گفته کارشناسان اقتصادی این مسیر مد نظر ترکیه‌ برای کامیون‌‌های آنها بسیار پرهزینه است و ‌کشور آذربایجان از کامیون‌‌های ترکیه‌ای عوارض عبور دریافت می‌کند ضمن آنکه فقط بابت عبور کامیون‌ها از دریای خزر و از بندر ترکمن‌باشی به باکو با کشتی‌‌های رو-رو ‌۱۸۰۰ دلار دریافت می‌شود و این موجب افزایش سرسام‌آور تعرفه عبور برای کامیون‌ها خواهد شد.
از سوی دیگر، مسیر ترکمنستان قطعاً برای کامیون‌های ترک به صرفه نخواهد بود و در همین راستا ما هم استقبال می‌کنیم که آنها از این مسیر عبور کنند زیرا مسیر ارزان‌تر ایران را از دست می‌دهند.
کشور ترکیه و اتحادیه‌های حمل و نقل آنها قصد دارند با رسانه‌ای کردن این اخبار به ایران فشار بیاورند تا مخزن سوخت کامیون‌های آنها در ایران پلمپ نشود و سوخت ‌ارزان‌ قیمت دریافت کنند در حالی که مطمئن باشند ما حتماً مخازن سوخت آنها را پلمپ می‌کنیم و قوانین قاچاق کالا و ارز را سختگیرانه پیاده می‌کنیم و اگر پلمپی مخدوش شد، طبق قوانین کشور با متخلف برخورد می‌شود.
در حالی که مسئولین ایرانی مشکل اخذ مابه التفاوت قیمت سوخت از کامیون های ترکیه ای را رفع کرده اند؛ مسئولین ترکیه هنوز مبلغ عوارض دریافتی خود در مرز بازرگان را به حالت قبل بازنگردانده اند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 8 =