شگرد نخ‌نمای تحریک احساسات و سوءاستفاده از زبان آذری

شگرد نخ‌نمای تحریک احساسات و سوءاستفاده  از زبان آذری

سکینه اسمی
گروه گزارش:برگزاری دور دوم مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری نشان داد متاسفانه شگرد نخ‌نمای تحریک احساسات و سوءاستفاده از قومیت‌ها، ارائه برنامه‌های کاربردی از سوی آنها را به حاشیه برده است. دوشب پیش در حالی مردم سراسر کشور منتظر ارائه برنامه‌ها و عملکرد از سوی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در دور دوم مناظرات تلویزیونی نامزدها بودند تا با مقایسه این برنامه‌ها گام مهمی در انتخاب فرد اصلح بردارند اما از همان ابتدای ورود به مناظره متأسفانه استفاده ابزاری از زبان آذری، تحریک احساسات و سوءاستفاده از قومیت‌ها از سوی نامزدها نشان داد دست خیلی از آنها خالی از برنامه‌های کاربردی است.
با توجه به اهمیت این دوره از انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری مشارکت حداکثری و انتخاب فرد اصلح دو مؤلفه مهمی است که نه تنها می‌تواند کشور را از مشکلات موجود رهایی دهد بلکه می‌تواند آینده روشن انقلاب و نظام را قوت ببخشد این دو مؤلفه زمانی محقق می‌شود که نامزدها با ارائه راهکار و برنامه‌های کاربردی مردم را در انتخاب آگاهانه یاری دهند.
اما نگاهی به دور مناظره برگزار شده و نظرسنجی افکار عمومی نشان می‌دهد هفت نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به جای پرداختن به راهکار و برنامه‌های خود برای چهار سال ریاست جمهوری تلاش دارند با حرکات نمایشی، استفاده ابرازی از زبان آذری و تحریک احساسات قومیت‌ها قوی سبقت را از دیگری ربوده و مردم را در دوراهی انتخابی دشوار قرار دهند.
بی شک همگان اذعان دارند انقلاب اسلامی حاصل رشادت و جانفشانی تمام اقوام و ادیان ایرانی بوده در ظرفی به نام اتحاد و همدلی شکل گرفته است حال قومی کردن انتخاب مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری، حرکات نمایشی و استفاده‌های ابرازی از آذری زبان‌ها و نیز اقشار خاص جامعه نه تنها هیچ نامزدی را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند بلکه زمینه دلسردی و بی تفاوتی را در وضعیت حساس و کنونی دامن می‌زند.
مطمئناً این دوره از انتخابات با مشارکت حداکثری و پرشور مردم برگزار و تمام می‌شود اما این بداخلاقی‌های سیاسی، حرکات نمایشی، استفاده‌های ابرازی از زبان و تحریک احساسات قومیت‌ها در حافظه تاریخی مردم به جا خواهد ماند، نگاهی به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری دوره‌های گذشته نشان داده این شگردها فقط کاربرد نمایشی و تبلیغاتی در دوره انتخابات داشته و هیچ اراده‌ای توسط دولت‌ها برای استفاده مناسب از تمام اقوام برای اداره کرد کشور تاکنون وجود نداشته است.
به دور از تمام وعده‌های رنگارنگ بداخلاقی‌ها و توهین‌های نامزدهای این دوره از ریاست جمهوری در مناظرات و جای خالی راهکار و ارائه برنامه‌های کاربردی تحریک احساسات یک قوم و آذری زبان‌ها نه تنها خوشایند آنها نبوده بلکه به محل گلایه و اعتراض استان‌های آذری زبان را نیز در پی داشته است.
حال اگر نامزدهای این دوره از ریاست جمهوری عالما یا عامدا بر طبل قوم گرایی استفاده نمایشی و ابرازی از زبان آذری، تحریک احساسات قومیت‌ها می‌کوبند و تلاش دارند از این طریق سبد آرا خود را افزایش دهند بدانند بصیرت و هوشیاری مردم به خصوص استان‌های آذری زبان چندان افزایش یافته که این بداخلاقی‌های سیاسی را بر نمی‌تابند.
استفاده ابزاری و نمایشی از آذری‌ها نشان دهنده دست خالی نامزدها از برنامه و راهکار است
بهرام شفیعی از فعالان رسانه‌ای و اساتید دانشگاه ارومیه در خصوص دلایل روی آوردن نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات برای استفاده ابزاری از زبان آذری و تحریک احساسات قومیت‌ها گفت: استان‌های آذری زبان به دلیل نقش مهم و تأثیرگذار در مدیریت و اداره کرد کشور همواره در تمام انتخابات مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری قرار دارند و این حرکات ابزاری و نمایشی منوط به این دوره نمی‌شود.
وی با بیان اینکه این استان‌ها در کنار اهمیت و نقش تأثیرگذار در توسعه و آبادانی کشور بیشتر در نوار مرزی مستقر بوده و با مشکلات و محرومیت بیشتری مواجه هستند افراد ساکن در این استان‌ها به عنوان آرا خاکستری با توجه به پیش بینی مشارکت پایین مردم در این دوره نقش مهمی در راهیابی نامزدها به دور دوم انتخابات یا حتی انتخاب مستقیم برای ریاست جمهوری داند.
شفیعی با بیان اینکه متأسفانه در طول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهد شعار و وعده‌های زیادی برای بکارگیری قومیت‌ها به صورت عادلانه در اداره کرد و استفاده از امکانات برخوردار بودیم حتی دولت روحانی برای اقوام یک منشور ?? ماده‌ای نیز آماده کرد، گفت: اما نگاهی به همه این شعارها و وعده‌ها نشان می‌دهد هیچ اراده‌ای برای تحقق آنها وجود نداشته و این وعده‌ها فقط یه حرکت نمایشی از سوی نامزدها برای جلب آرا بوده و بعد از انتخابات رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آذری زبان‌ها جمعیت قابل توجهی را در کشور تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: طبیعی است در دوره‌ای که بیم مشارکت پایین از سوی مردم وجود دارد تحریک احساسات مردم این استان‌ها تأثیر بالایی در سبد آرای هر نامزدی دارد ولی مردم آذری زبان در این دوره به این شعار، وعده و استفاده ابرازی آگاه بوده و از حرکات نمایشی نامزدها گلایه مند هستند.
دوره شعارهای قومی و وعده‌های ابزاری در کشور گذشته است
شفیعی نبود برنامه و راهکار کاربردی از سوی برخی نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را یکی دیگر از عوامل استفاده ابزاری از تحریک احساسات قومیت‌ها و زبان آذری دانست و عنوان کرد: مناظرات در این دوره حساس و سرنوشت ساز انتخابات محل بسیار مناسبی برای آشنایی بهتر مردم کل کشور با برنامه‌ها و راهکارها نامزدهاست وقتی نامزدی از این فرصت مهم در راستای شعار و حرکات نمایشی برای تحریک یک قوم استفاده می‌کند نشان می‌دهد این فرد دست خالی است و تلاش دارد با بداخلاقی سیاسی یا استفاده ابزاری از آذری زبان یا یک قومیت سبد رأی خود را افزایش دهد.
این فعال رسانه‌ای با اشاره به افزایش آگاهی مردم به دلیل رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی گفت: نه تنها مردم آذری زبان کشور بلکه تمام قوم و طایفه های ساکن در کشور به شعور سیاسی بالایی رسیده و این بار با انتخاب فرد اصلح و دارای برنامه کاربردی خط بطلانی بر این شگردهای نخ نمای ابزاری خواهند کشید.
شفیعی خاطرنشان کرد: تعصب قومی داشتن و افتخار به هویت از سوی هر قوم و طایفه‌ای در کشور به تنهایی محل گلایه و نارضایتی کسی نبوده بلکه مایه مباهات و فخر هم هست اما وقتی یک قوم و طایفه در موضوع ملی و مهمی چون انتخابات تجلی پیدا کند زمینه دلسردی و تفرقه در بین سایر مردم کشور نیز می‌شود نکته‌ای که نباید نامزدهای این دوره آن را به راحتی فراموش کنند.
شعارهای قومی در انتخاب ملی راه چاره برون رفت از مشکلات کشور نیست
احمد اسدی فعال فرهنگی و اجتماعی ارومیه نیز در خصوص استفاده ابزاری از زبان آذری توسط نامزدهای ریاست جمهوری گفت: آذری زبان‌ها به دلیل جمعیت بالا و نقش مهم همیشه در دوره‌های مختلف مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری بوده و هستند ولی نگاهی به گذشته دولت‌ها نشان می‌دهد استفاده ابرازی از آذری زبان‌ها دیگر نخ نما شده و تأثیری در سبد رأی نامزدهایی که به این شیوه متوسل شده‌اند ندارد.
وی ادامه داد: دوره‌های گذشته تبلیغات و انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد هر نامزدی به بحث قومی گرایی و شعارهای قومی بیشتر توجه کرده توسط همان مردم طرد شده است این دوره نیز مردم آذری زبان کشور تمام رفتارهای نامزدها را زیر نظر دارند و به خوبی به شگردهای ابزاری آشنایی دارند.اسدی مهمترین دلیل استفاده نمایشی و ابزاری از آذری زبان را ترس از مشارکت پایین مردم کشور و تحریک احساسات و عواطف قومی برای کسب بیشترین آرا از سوی نامزدها دانست و گفت: امروز در حالی که کشور بیش از هر زمان به وفاق ملی و همدلی تمام اقوام و ادیان نیاز دارد این حرکات غیر اخلاقی از سوی نامزدها موجب نفاق در کشور می‌شود که دود آن به چشم همه خواهد رفت.
این فعال فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه مردم در پای تلویزیون و مناظرات منتظر ارائه برنامه و راهکار از سوی نامزدها هستند افزود: مردم بعد از ۴۲ سال پیروزی انقلاب اسلامی در روزهایی که کشور با مشکلات زیادی به خصوص تحریم‌های دشمنان مواجه هستند می‌دانند تنها راه نجات کشور انتخاب فرد اصلح و همدلی است موضوعی که توسط نامزدها گویا به دست فراموشی سپرده شده یا منافع شخصی و کسب رأی به هر قیمتی را جایگزین وفاق ملی کرده‌اند.
اسدی با بیان اینکه این حرکات نمایشی و وعده‌های توخالی جز نارضایتی مردم و سایر اقوام از سوی نامزدهای این دوره نه تنها نتیجه بخش نیست گفت: مردم آذری زبان در طول تاریخ نشان داده‌اند هر نامزدی استفاده از ابزاری از آنها کرده در مرحله نهایی پاسخ محکمی از آنها دریافت کرده است.
وی القای تفکیک قومی، بداخلاقی‌های سیاسی، استفاده ابزاری از آذری زبان را بزرگترین مانع برای مشارکت حداکثری دانست و گفت: تنها راه نجات کشور از مشکلات کنونی ارائه برنامه‌های کاربردی و وفاق ملی تمام مردم است.
در آخر بیان این حکایت از سوی مردم آذری زبان خطاب به نامزدهای این دوره از ریاست جمهوری شاید خالی از لطف نباشد، »گویند در زمستانی درویشی خوش‌بیان در محفلی که ارباب روستا هم حضور داشت، سخن نغزی گفت که همه حضار ازجمله جناب ارباب خوشش آمد و در جمع رو به درویش کرد و گفت به‌یادم بیاوری تابستان هنگام برداشت محصول به پاس این سخن شیرینت با تغاری گندم شما را مشعوف نمایم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،تابستان و هنگام برداشت محصول فرارسید درویش به‌حضور ارباب رسید و عرض کرد الوعده الوفا آمده‌ام تغار گندم را وصول کنم.
ارباب با کمی تغافل نهایتاً به‌یاد آورد و گفت شما در آن زمان چیزی گفتی ما خوش‌مان آمد و من هم چیزی گفتم شما را خوش بیاید وگرنه قرار نبود چیزی رد و بدل شود.«
. Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۴:۰۰ ب.ظ

دیدگاه


− 9 = هیچ