شهربازی های غیراستاندارد تفریح با چاشنی خطر

شهربازی های غیراستاندارد تفریح با چاشنی خطر

صابر چهرگانی
گروه اجتماعی: فصل بازی کودکان و نوجوانان همزمان با فصل تابستان شروع شده و شهربازی ها، پارک ها و زمین های بازی به گزینه هایی مهم خانواده ها برای وقت گذرانی تبدیل شده که غیراستاندارد بودن تعدادی از وسایل و تجهیزات نصب شده در آنها، تفریح کودکان را با چاشنی خطر آمیخته است.
با پایان یافتن ایام امتحانات دانش آموزان و آغاز اوقات فراغت این قشر، گزینه های متعددی برای پرکردن این اوقات در پیش روی خانواده ها قرار دارد که استفاده از کلاس های تقویتی درسی، کلاس های زبان آموزی، دوره های ورزشی، آموزشگاه های مهارتی و هنری و حضور در مکان های تفریحی از جمله شهربازی ها، زمین های بازی و پارک ها در کنار مسافرت های خانوادگی از جمله این موارد به شمار می رود.
بخش زیادی از کودکان و نوجوانان با استفاده از ظرفیت های شهربازی ها و زمین های بازی به ویژه در ساعت های بعد از ظهر تا پاسی از شب، وقت خود را در این مکان های تفریحی می_گذرانند که این امر می تواند زمینه ساز آزادی بخشی از انرژی های این قشر پرانرژی را فراهم کند و در این میان در صورت استاندارد نبودن و بی کیفیت بودن ملزومات بازی، احتمال صدمه دیدن کودکان و نوجوانان دور از ذهن نیست و در کنار مزیت های موجود، مشکلاتی را به ویژه در حوزه ایمنی برای کودکان به همراه دارد.
کودکان و نوجوانان در آذربایجان غربی هم نظیر دیگر استان های کشور در ایام تابستان، از شهربازی ها و زمین ها و پارک های بازی استفاده می کنند که تعدادی از آنها با شکستگی ها، ضرب دیدگی ها و صدمات جسمی به خانه بر می گردند.
طبق آمار ارائه شده، در تابستان سال گذشته نیز تعدادی مصدومیت کودکان و نوجوانان به ویژه در ابزاری نظیر ترامبولین و سرسره بادی به وجود آمد که این امر امسال نیز خانواده ها را در استفاده از این ابزار در زمین ها و پارک های بازی نگران کرده است. طبق اعلام مراجع رسمی، همه شهربازی های آذربایجان غربی در شهرستان های مختلف ایمن هستند و شهربازی های با ابزار غیرایمن از جمله دنیای بازی ارومیه پلمب شده اند.
*شهربازی ها، همه استاندارد و زمین های بازی همه غیراستاندارد
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی گفت: هیچ یک از زمین های بازی در سطح شهر ارومیه ایمن نیستند ولی زمین های بازی استاندارد در دیگر شهرستان های استان به ویژه خوی و میاندوآب وجود دارد. منصور جلایر افزود: با توجه به اینکه نزدیک به یک سوم جمعیت آذربایجان غربی در شهر ارومیه ساکن هستند و بیشترین تعداد شهربازی، پارک و زمین بازی نیز در این شهر واقع شده، ایمنی این مراکز تفریحی در مرکز استان مورد توجه جدی ما قرار دارد. وی اضافه کرد: در شهر ارومیه ۶۵ پارک وجود دارد که از این تعداد، ۵۰ پارک به زمین بازی مجهز است. وی با اشاره به اینکه تعلل شهرداری ارومیه در اجرای مزایده و تحویل زمین به برندگان از جمله عوامل مهم بی کیفیت بودن زمین های بازی شهر است، اظهار کرد: علاوه بر آن، قراردادهای کوتاه مدت و هفت ماهه که بخشی از آن صرف تحویل زمین می شود، از علت های مهم ایمن نبودن ابزارهای نصب شده در زمین های بازی است
. مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی زمان تعیین شده از سوی وزارت کشور برای بهره برداری برندگان مزایده زمین های بازی را دو سال عنوان کرد و ادامه داد: این امر در شهرداری های استان به ویژه ارومیه رعایت نمی شود و تنها یک فصل به این امر اختصاص می یابد. جلایر گفت: نخستین و مهمترین گام برای ایمن کردن ابزار زمین های بازی در استان، اجرای ابلاغیه وزارت کشور در اعطای زمان دو ساله بهره برداری به بهره برداران و اجرای مزایده ها در فصل زمستان است که امیدواریم رعایت شود. وی افزود: در کنار این امر، بهره برداران نیز باید با همکاری شهرداری ارومیه از ابزار استاندارد تولید داخل و وارداتی استفاده کنند تا نگرانی خانواده ها برطرف شود. وی اضافه کرد: بازرسان اداره کل استاندارد نیز همواره از این زمین ها بازرسی و موارد لازم را به بهره برداران و مدیران شهری گوشزد می کنند.
*نیمی از شهربازی های آذربایجان غربی تعطیل است
سعید دولتشاهی کارشناس مسئول اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد آذربایجان غربی نیز گفت: در حال حاضر ۳۰ شهربازی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ شهربازی فعال بوده و نیم دیگر تعطیل است. وی اضافه کرد: همه این شهربازی ها هم فصلی بوده و در فصول پربازدید، ارائه خدمت می کنند.
وی اظهار کرد: از این تعداد دو شهربازی در پارک های جنگلی و تخم مرغی ارومیه فعال بوده و ۱۳ شهربازی دیگر نیز در ۱۳ شهر شمالی و جنوبی استان دایر است. کارشناس مسئول اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد آذربایجان غربی ادامه داد: صرف نظر از کمبود شهربازی ها به عنوان نقطه ضعف، ایمنی ابزار موجود در آنها قابل قبول است و همه این ابزار گواهی های استاندارد را دارند. دولتشاهی بر لزوم رعایت استاندارد نصب در کنار استاندارد تولید تاکید کرد و افزود: ممکن است وسایل بازی استاندارد تولید داشته باشد ولی به صورت استاندارد نصب نشود که این امر باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد.
*شهربازی مدرن ارومیه در آستانه نصب تجهیزات است
حسین پناهی عضو شورای شهر ارومیه و نایب رییس کمیسیون خدمات شهری این شورا نیز گفت: محل ایجاد شهربازی ارومیه یکی از مناطق چی چست یا جانوسلوی ارومیه است که در حال آخرین برنامه ریزی ها برای انتخاب یکی از این دو محل هستیم. وی اضافه کرد: تجهیزات مدرن این شهربازی نیز از کشورهای مبدا خریداری شده و تعدادی از آنها در گمرک بوده و تعدادی دیگر وارد ارومیه شده است. وی اظهار کرد: با راه اندازی این شهربازی، یکی از مهمترین خواسته های شهروندان در خصوص ایجاد مکان تفریحی به ویژه برای کودکان و نوجوانان جامه عمل می پوشد. عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به وجود دو مینی شهربازی در پارک های جنگلی و ایثار این شهر ادامه داد: نظارت های لازم در این خصوص اعمال می شود و امیدواریم روز به روز شاهد بهبود کیفی خدمات این مینی شهربازی ها باشیم. پناهی افزود: برخی مشکلات در زمین ها و پارک های بازی شهر ارومیه وجود دارد که همه این موارد در آخرین جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر به مدیرعامل سازمان زیباسازی گوشزد شده و متعهد کرده ایم که این نواقص و مشکلات در سریع ترین زمان ممکن حل شود تا مردم نگران استفاده فرزندان خود از این وسایل نباشند.
انتظار می رود که با توجه به لزوم ایمن سازی وسایل و تجهیزات تفریحی، روز به روز شاهد بهبود وضعیت شهرهای بازی، زمین ها و پارک_های بازی در شهر ارومیه و دیگر شهرهای استان باشیم. راه اندازی شهربازی مدرن در ارومیه موجب افزایش حضور مردم در این محل تفریحی و رقابت دیگر شهربازی های شهرهای مختلف استان در ارائه خدمات تفریحی شده و خود به خود، ایمنی وسایل بازی در سطح استان افزایش می یابد که امید می رود این امر مهم در سریع ترین زمان ممکن محقق شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 20