درياچه اروميه اتفاقي که رخ داد

به فکر جلوگیری از توفان سونامی باشیم

به فکر جلوگیری از توفان سونامی باشیم

گروه خبر: مجری طرح تحقیقاتی پوشش گیاهی دریاچه ارومیه گفت: کاشت گیاهان شور پسند در بستر این دریاچه مانع از بروز گرد و غبار و توفان سونامی در منطقه می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیوه‌های کشاورزی پرمصرف کنونی شود.
دکتر حسن زارع در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عقب نشینی دریاچه ارومیه اتفاقی است که در منطقه رخ داده است اکنون باید با انجام یک سری اقدامات مانع از بروز مشکلات ناشی از خشک شدن آن مانند توفان گرد و غبار و کاهش درامد مردم منطقه شویم.
این متخصص اکولوژی که مجری طرح مطالعاتی?عقب نشینی دریاچه ارومیه و پیشروی گیاهان؛ ضرر یا فرصت? است، افزود: خاک عمده‌ترین فاکتور برای رشد گیاهان است و اکنون که دریاچه ارومیه عقب نشینی کرده است بستر خاکی زیادی برای کاشت گیاه سازگار با شرایط فراهم شده است.
طرح مطالعاتی ?عقب نشینی دریاچه ارومیه و پیشروی گیاهان? با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خوارزمی، استانداری آذربایجان غربی و اداره کل محیط زیست استان در حال اجرا است.
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: ما گیاهان مختلفی داریم که می‌توانند در این اکوسیستم دریاچه ارومیه رشد کنند و به تدریج جایگزین آب موجود دریاچه شوند و بعد از مدتی به بستری همراه با پوشش گیاهی تبدیل شوند.این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون عقب نشینی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است گفت: دریاچه ارزش‌های زیست محیطی خاص خودش را دارد و این با ارزش است ولی اتفاقی است که افتاده و دریاچه عقب نشینی کرده است اکنون باید جلوی خسارات بیشتر گرفته شود.
وی گفت: می‌توان یک سری اقدامات انجام داد تا آب به دریاچه برسد تا دریاچه در مقیاس کوچک‌تر پایدار بماند یا اینکه از بستری که آزاد شده بتوانیم به صورت مدیریت شده از گیاهانی استفاده کنیم که معیشت جایگزینی برای مردم منطقه ایجاد کنند.
وی گفت: آنچه در این مقاله ارایه می‌شود پیشنهادی است برای استفاده از زمین‌های آزاد شده برای نوعی از کشاورزی که جایگزین سیستم کشاورزی پرمصرفی امروزی می‌شود.
وی تاکید کرد: در واقع با این اقدام می‌توان ضرری که به دریاچه وارد شده را به فرصت تبدیل کرد تا بعدها به نفع دریاچه و اهالی منطقه باشد.زارع گفت: حضور گیاهان باعث می‌شود که ریزگردهای دریاچه پخش نشود هم اینکه گیاه به تدریج که رشد می‌کند موجب کیفیت خاک می‌شوند که این تغییر به نفع رشد گیاهان است و خاک ثابت‌تر می‌شود اما آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است مدیریت نوع گیاهانی است که می‌خواهند در این بستر شور رشد کنند.
وی با بیان اینکه باید گیاهانی را انتخاب کنیم که موجب اصلاح خاک شوند اظهار داشت: همچنین باید گیاهانی جایگزین کشت کنونی شوند که دارای ارزش صنعتی و دارویی باشند و به این ترتیب محصولی که تولید می‌شود گران قیمت‌تر باشد تا درآمد افراد منطقه بهتر شود.زارع افزود: اکنون روی ۴ تا ۵ نوع گونه گیاهی غالب در منطقه در حال کار هستیم اما چون هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم که کدام گیاه ارزش صنعتی بیشتری دارد از این رو هنوز نوع گیاه را اعلام نمی‌کنیم.
وی گفت: اما رویش گیاهان طبیعی شور پسند در دریاچه اتفاق می‌افتد و از بین همین گیاهان می‌خواهیم شرایطی فراهم کنیم که رشدشان در منطقه با هزینه کمتر پایدارتر شود.
این استاد دانشگاه درباره نجات دریاچه ارومیه اظهار داشت: به اعتقاد من وضعیت کنونی دریاچه ارومیه بخشی از آن مربوط به مسایل طبیعی و بخشی مربوط به نتیجه کارها و اقدامات انسانی است و اینکه سهم هر کدام چقدر است نیاز به کار کارشناسی دارد.
وی تاکید کرد: اینکه بخواهیم در مدت زمان کوتاه دریاچه را به وضعیت ۵۰ سال گذشته آن برگردانیم غیر ممکن است البته دولت اقداماتی را آغاز کرده که به تدریج نتیجه خواهد داد.
این دانشیار دانشگاه تربیت مدرس رشته زیست شناسی گیاهی اکولوژیک گفت: در مجموع مشکل دریاچه ارومیه تشنگی زمین، از بین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی و تبخیر سطحی است که بخشی از آن به طبیعت بر می‌گردد، اگر بخواهیم به دریاچه آب هم وارد کنیم باید آنقدر وارد کنیم که اول سفره‌های زیر زمینی تغذیه شوند بعد آب به سطح بیاد که نیازمند زمان و هزینه زیادی است.
وی اظهار داشت: به تدریج می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما باید با اجرای یک اصلاحات مانع از تخریب و از بین رفتن بیشتر دریاچه شویم.دریاچه ارومیه چند سالی است که با پدیده خشکسالی مواجه است و تاکنون بیش از ۸۰ درصد آن از بین رفته و به شوره زار تبدیل شده است که به اعتقاد کارشناسان در مدت کوتاهی سونامی نمک در منطقه رخ خواهد داد بنابراین اجرای طرح‌هایی که موجب بهبود پوشش گیاهی بستر دریاچه می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 2 =