نماينده آشوريان اروميه در مجلس:

سکوت مدعیان حقوق بشر دربرابر اسارت ۳۰۰ آشوری

سکوت مدعیان حقوق بشر دربرابر اسارت ۳۰۰ آشوری

گروه خبر:نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جوامع بشری، امروز نهادهای مدعی حقوق بشر در برابر اسارت ۳۰۰ آشوری در چنگ داعش سکوت کرده است.
یوناتن بت کلیا در نطق میان دستور خود در جلسه علنی ضمن تسلیت‌ به مناسبت درگذشت رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری به جامعه جهانی آشوریان، گفت: اکنون یکصد سال است که از فاجعه دردانگیز نسل کشی فجیع آشوریان، ارامنه و یونانیان، به دست حکومت جبار عثمانی، می‌گذرد و هنوز بازماندگان قربانیان آن فاجعه، به حقانیت خود، دست نیافته‌اند و نه حتی پوزشی برای آن نسل کشی وحشیانه، ابراز شده است؛ حالا پس از گذشت یکصد سال گفته می‌شود، تحقیق شود ببینیم آیا این فاجعه انسانی نسل کشی بوده یا خیر؟ زهی فریب کودکانه.
وی ادامه داد: آشوریان، چنان مظلومان تاریخ، چنان یتیمان جهان، نخستین قربانیان نسل کشی بشری بوده‌اند، از تیموریان و چنگیزیان، عثمانیان و صدامیان تا به داعشی‌های امروز. جوامع بشری، نهادهای مدعی حقوق بشر، اگر روزگاری گوشه چشمی به این بربریت انسان نماها داشتند، امروز، شاهد نسل کشی داعشیان، محو تاریخ باستانی، نابودی مانده شهرهای پیش از تاریخ، چون شهر نمرود، نبودیم.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس در ادامه با بیان اینکه هم اکنون بشریت شاهد بیداد کشتار مسلمانان و مسیحیان آشوری و ویرانی آثار تاریخی به دست تکفیری‌ها، داعشی‌ها است، گفت: بیش از سیصد آشوری هنوز در چنگ خفاشان زمانه، داعشی‌هایند و سازمان ملل و همه نهادهای مدعی حقوق بشر، در سکوت مطلق‌اند از این رو به عنوان دبیر کل اتحادیه جهانی آشوریان، از وزارت امور خارجه میهن‌مان عاجزانه خواستار رسیدگی به وضعیت دردناک آشوریان سوریه و عراق هستم.این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: امروز، تنها شاهدیم که پارلمان ارمنستان و همچنین اروپا، از حقانیت آشوریان در قتل عام ۱۹۱۵ می‌گویند، که سپاسگزارم.بت کلیا همچنین با اشاره به اینکه ایران همواره با مساوات و برابری قدم برداشته و حق و حقوق جوامع اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی را رعایت کرده است گفت: نظام ایران از رسیدن به همه خواست‌های آنان، یعنی حفظ و نگهداری زبان، فرهنگ، آیین‌ها، آداب و سنن و آیین‌های دینی و قومی حمایت نموده که جای تشکر و قدردانی دارد. امروز، دل خوش می‌داریم به تلاش خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده میهن‌مان پای مذاکره کشورهای ۱+۵ که ثمره شیرین پیروزی آن را شاهدیم، با تاسف اما هنوز نقطه پایان بر توافقنامه نرفت، صداهای منحوس رژیم صهیونیستی و ساز ناهماهنگ و نامبارک تندروی‌های آمریکا در مخالفت با این توافق در راه به گوش می‌آید، که به هر تقدیر محکوم است.
وی ادامه داد: جدای از آن، تقاضای رسیدگی به درخواست‌های دیرین جامعه آشوریان ایران را دارم. با تاسف در برابر خواست‌های اساسی جامعه آشوریان رئیس جمهوری متعهد میهن‌مان تا به امروز هیچ پاسخی نداده‌اند که این سبب دل نگرانی جامعه کوشا و پایبند نظام میهن‌مان، آشوریان شده است.بت کلیا یادآور شد: مؤکدا اعلام می‌کنم عدم استخدام آشوریان و سایر اقلیت های دینی متخصص در نهادها و سازمان‌های دولتی و برخورد سلیقه‌ای مسئولین اجرایی همچون گذشته علاوه بر ایجاد تنگدستی و فشار مالی بر جامعه باعث مهاجرت آنان به خارج شده است لذا استخدام این اقشار مورد تقاضاست.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: با تاسف از بودجه تخصیصی دو میلیارد و پانصد میلیون تومانی خاص اقلیت‌های دینی، تنها یک سوم آن مورد تصویب قرار گرفت که آن هم تا به امروز، پرداخت نشده است، دستورات لازم جهت تسریع در پرداخت ۱۰۰ درصدی آن مورد تقاضاست.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس خاطرنشان کرد: غصب زمین کلیسای کاتولیک آشوری کلدانی، از سوی یک هیات مذهبی و عدم استرداد آن با وجود درخواست از مقام ریاست جمهوری، نشانگر نادیده انگاری و بی‌توجهی به این حقانیت جامعه روحانی کلیسای کاتولیک آشوری است، احقاق حق کلیسا مورد تقاضاست. مصادره و غصب گورستان‌های تاریخی توسط ستاد اجرایی فرمان امام در تبریز حادثه‌ای باورنکردنی است که دستورات مقتضی مورد استدعاست.
بت کلیا در ادامه با بیان اینکه با وجود تلاش‌های مستمر و پی‌گیرانه هنوز محدودیت‌ها و تنگناهای قانونی در رابطه با قصاص، ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی در دادگاه‌ها حاکم است، گفت: عدم تحقق این خواست‌ها، آسیب‌های جبران ناپذیری را موجب شده که بار دیگر خواستار تحقق این خواسته بر حق و دیرپای جامعه اقلیت های دینی هستم.حضور نمایندگان اقلیت های دینی، نه چون دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۱۸۰ تبصره ۲۲ ردیف اعتبارات بودجه، امکان بهره‌جویی جوامع اقلیت‌های دینی از این اعتبار، را ناممکن می‌سازد. خواستار استفاده از حقوق حقه خود چنان سایر نمایندگان هستم. اقدام‌های اولیه برای احداث مجموعه فرهنگی ورزشی آشوریان، در ارومیه و کرج انجام گرفته که نیاز به تکمیل و شکل گیری دارد لذا خواستار تسریع و اقدام مقتضی در این باره هستم.
این عضو کمیسیون عمران در ادامه ضمن سپاس از وزارت جهاد کشاورزی تقاضای تسریع تحقق طرح طوبی در روستاهای آشوری نشین ارومیه را کرد.
وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فرهنگی ورزشی تموز آشوریان مردادماه هر سال به صورت المپیک در ارومیه برگزار می‌شود که خواستار تخصیص بودجه‌ای دائمی برای آن و همچنین منظور نمودن این جشنواره در تقویم المپیک کشور هستم.
بت کلیا همچنین تصریح کرد: علیرغم درخواست و پیگیری‌های مکرر جهت تعطیلی شیفت بعدازظهر مدارس آشوریان در ارومیه متاسفانه هیچ اقدام موثری مشاهده نشده از وزیر آموزش و پرورش درخواست اقدام عاجل را دارم.وی در پایان با اشاره به سپاس‌های جامعه آشوریان یادآور شد: از مدیران جمعیت هلال احمر برای کمک‌های بی‌دریغ‌شان به آشوریان عراق، آواره از ظلم داعشی ها در اردوگاه‌های عراق و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری همایش زبان مادری در ارومیه با حضور بیش از ۳۰ تن از کشورهای خارجی و ایرانی سپاس دارم و همچنین فاجعه اسفناک درگذشت نابهنگام همکار ارجمندمان مرحوم مهندس آقایی را از سوی جامعه آشوری علی الخصوص آشوریان خطه سلماس به خانواده محترم آن مرحوم و کلیه نمایندگان گرانقدر مجلس و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۹ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. +1

    این آقا از قتل عام مسلمانان غرب آذربایجان توسط جیلوهای جنایتکار خبر دارد؟!

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


− دو = 3