سکوت، قاتل خاموش زندگی مشترک

سکوت، قاتل خاموش زندگی مشترک

گروه خانواده و سلامت: یک روانشناس گفت: زوجین زمانی که در روابطشان به مشکل بر می خورند روش سکوت را انتخاب می کنند که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به طرفین وارد کند. شبنم مقتدری عضو سازمان روانشناسی کشور اظهار کرد: زوجین در ارتباطات خود می‌توانند از سه سبک ارتباطی استفاده کنند؛ سبک ارتباطی پرخاشگرانه که مطرح کردن نیاز با رفتار پرخاشگرانه که به صورت کلامی و غیر کلامی صورت می‌گیرد وآسیب زا و‌نا مناسب است، اثرات مخربی را هم می‌تواند بر سلامت جسم وروان هر دو فرد به دنبال داشته باشد.
او در ادامه تصریح کرد: سبک ارتباطی منفعلانه که در این سبک زوجین نیاز‌های خود را مطرح نمی‌کنند یا در مقابل خشم طرف مقابل سکوت را بر می‌گزینند که عدم بیان نیاز گاهی می‌تواند در آینده خشم را برای فرد به دنبال داشته باشد پس این سبک نیز آسیب زا است.مقتدری گفت:سبک سوم جرات مندانه است که فرد نیاز‌های اولیه و ثانویه را به شکل صحیح، با استفاده از کلمات مناسب بیان کند که این سبک، مناسب‌ترین سبک است.او ادامه داد: پیشنهاد می‌شود، زوجین آموزش مهارت‌های ارتباطی و استفاده موثر از این سبک ذکر شده را زیر نظر زوج درمانگر آموزش ببینند.
این روانشناس در مورد نقش و اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی تصریح کرد:در مدیریت و کاهش بحران‌های زندگی و حل چالش‌های زندگی مشترک می‌تواند مفید واقع شود.مهارت‌های زندگی به ویژه مهارت خود آگاهی، توانایی حل مسأله، مهارت همدلی ومهارت‌های ارتباطی و.. که همگی مهارت‌ها اکتسابی بوده و ذاتی نمی‌باشد.
آسیب‌های مخرب سکوت چیست؟
او گفت:در بسیاری از زوجین زمانی که مسأله یا مشکلی در روابط بین فردی آن‌ها پیش می‌آید یکی از آن‌ها سکوت را بر می‌گزیند که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.
مقتدری بیان کرد:از آنجا که ما انسان‌ها برای سلامت روان خود نیاز به ارتباط و‌حمایت اجتماعی داریم، سکوت زمانی که برای تنبیه یا قهر استفاده شود و زمان زیادی به طول انجامد، می‌تواند در فرد مقابل استرس یا احساس طرد شدگی و عدم پذیرش وموارد نا مناسب دیگری را به دنبال داشته باشد.او گفت:به خصوص زمانی که اگر فرد مقابل پیش زمینه مبتلا شدن به اختلالات روانی را داشته باشد می‌تواند افسردگی، اختلال‌های اضطرابی، وسواس وکاهش عزت نفس و.. را به دنبال داشته باشد و یا در موارد آسیب زا‌تر فرد به فکر آسیب زدن به خود بیفتد.
آیا فردی که خود سکوت را برگزیده هم با آسیب مواجه می‌شود؟
عضو‌ سازمان روانشناسی کشور بیان کرد:اگر زمانی که فرد بخواهد رفتار خود را توجیه کند ممکن است در ذهن خود از خطا‌های شناختی، باور‌های نا معقول (غیر منطقی) استفاده کند و یا قطع ارتباط کلامی گاهی می‌تواند به دلیل‌های نادرست مانند برداشت نا مناسب از آن رویداد، عدم همدلی، عدم استفاده از مهارت‌های ارتباطی، الگوبرداری از اطرافیان و .. باشد و‌خشم خود را نسبت به آن عامل یا فردی که محرکی برای سکوت او بوده افزایش دهد.او بیان کرد:آسیب دیگر این است گاهی در بعضی افراد پایان سکوت مشکل است و به نوعی اعتیاد به آن به وقوع می‌پیوندد و فرد گاهی باتعارض بین پایان دادن و پایان ندادن سکوت نمی‌تواند تصمیم گیری کند و ماندن در تعارض متناسب به زمان ماندن در آن شرایط ابهام و سردرگمی می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی را به دنبال داشته باشد.
سکوت چه زمانی می‌تواند مفید باشد؟
این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: در خشم، سکوت مهارت به حساب می‌آید و مانند نواختن یک ساز یا ورزش کردن به شکل حرفه‌ای نیاز به مهارت و تمرین زیاد دارد.در زمانی که فرد خشم بسیاری دارد و فاصله گرفتن و‌متناسب با هیجانات تصمیم نگرفتن می‌تواند فرصت فکر را هم به طرفین اعطا کند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران،او در پایان تصریح کرد :در مواردی اگر یکی از زوجین مطرح کند که نیاز به آرامش و سکوت کوتاهی دارد، در این شرایط فرد مقابل می‌تواند این زمان را در اختیار او قرار دهد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


2 × = شش