سینماها تعطیل نیست؛ می‌دانستید

سینماها تعطیل نیست؛ می‌دانستید

گروه فرهنگی: چراغ سینماهای کشور پس از فروکش کردن تب و تاب جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، همچنان روشن مانده و فیلم‌هایی هم در حال اکران است؛ تصور غالب اما این است که سینماها در تعطیلات به سر می‌برند!
این برای پیش از کرونا بود که فقط اسفندماه باب طبع تهیه‌کنندگان برای اکران فیلم‌های‌شان نبود و همه در تکاپو برای سهم‌خواهی از ترکیب اکران نوروز بودند، حالا به لطف این ویروس، این چرخ چرخیده و آن‌ها نه فقط اسفند که بلکه تمام ماه‌ها و فصل‌ها را مناسب نمی‌بینند! هیجان و اصراری هم برای ورود به جدول اکران نوروزی ندارند. حالا هرچند جریان اکران کم رمق و بی رمق است اما روند تولید همچنان ادامه دارد و مجوزهای ساخت اعطا می‌شود تا آثار سینمایی ساخته و یکی پس از دیگری روی هم انباشته شوند.
این روزها نزدیک به سیصد فیلم در صف اکران هستند و سرنوشتی نامعلوم را در کشوی میز تهیه‌کنندگان به انتظار نشسته‌اند! هرچند این روند انبوه‌سازان به این گزاره که در ایران سود فیلمسازی در همان مرحله تولید است، قوت می‌بخشد اما واکاوی این موضوع که سال‌هاست از سوژه‌های خبرنگاران است، در این روزهایی که مشکلات ریز و درشت در مسیر سینما کم نیست، از مدار خارج است. در این گزارش هم قصد ندارم از این سوژه پرتکرار اما پرنکته و همیشه‌تازه بگویم، بلکه مساله‌ام همان بحث »اکران« است.
سال گذشته وقتی جشنواره سی و هشتم برگزار شد، در همان روزهایی که کوران کرونا در ووهان بیداد می‌کرد و ما از دیدن ویدیوهای بیماران و نقش بر زمین شدن یک‌باره آنها در معابر و ایستگاه‌های مترو متعجب می‌شدیم، هیچکس تصور نمی‌کرد که این ویروس به سرعت همه جای جهان را تسخیر کند. در همان روزهای پر ابهام، سازندگان فیلم سینمایی»خوب، بد، جلف« تصمیم گرفتند برخلاف سنت سینما و سینماگران در اسفندماه، این فیلم را به بلافاصله بعد از جشنواره به نمایش بگذارند تا تصورات رایج درباره ضررده بودن این بازه زمانی را دستخوش تغییر کنند، همین هم شد؛»خوب، بد، جلف« به فاصله یک هفته به فروش بالغ بر یک میلیارد تومان دست یافت تا از آن به عنوان یکی از پدیده‌های اکران یاد شود اما عمر این پدیده همان یک هفته بود.
با انتشار خبر ورود کرونا به ایران، سینماها از نخستین مراکزی بودند که طرح تعطیلی آنها کلید خورد. به تبع آن، این فروش طوفانی هم فروکش کرد. در گام بعدی هم فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی از طلایی‌ترین فصل سال پا پس کشیدند تا سومین قطعه فروپاشی پازل اکران برداشته شود. حالا اما حساب و کتاب تعداد این قطعات از شمارگان خارج شده است، گویا این جورچین تکمیل شدنی نیست و دنباله‌ای بلندبالا دارد.
با آرام شدن نسبی وضعیت بیماری و با وعده‌هایی که سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش در جهت حمایت از فیلم‌ها می‌دادند سرانجام محمد کارت و رسول صدرعاملی (کارگردان و تهیه‌کننده فیلم) راضی به اکران »شنای پروانه«؛ محبوب‌ترین فیلم جشنواره سی و هشتم شدند اما این نمایش دیری نپایید، وعده‌ها عملی نشد و سازندگانش به نشانه اعتراض از ادامه اکران انصراف دادند تا پیکر نیمه جان این فیلم بماند برای روزهای بهتر؛ روزهایی که هیچوقت برای »شنای پروانه« خودنمایی نکردند و این فیلم غریق نجاتی در این سیلاب بحران به خود ندید.
این مرور کوتاه بر عجیب‌ترین روزهای ثبت شده در تاریخ معاصر برای این بود که بگوییم هرچند این روزها از سینما به عنوان یک عنصر »نمرده« یاد می‌شود اما راه تنفسش خیلی وقت است که تنگ شده که حتی التیام‌های کوتاه مدت گاه و بیگاه مانند برگزاری جشنواره فیلم فجر هم نتوانسته است آن را سرپا کند.
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» درباره شرایط اکران سینماها در هفته‌های پس از برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، گفت: واقعیت این است که استقبال وجود دارد. اصل فعالیت سینماها در شرایط عادی از ساعت ? بعدازظهر آغاز می‌شد، اما این روزها آخرین سئانس اکران ما ۶ بعد از ظهر است، با وجود این شرایط همین امروز شاهد استقبال نسبی از فیلم‌ها هستیم.وی ادامه داد: به‌خصوص که این روزها اساساً فیلمی روی پرده نداریم. »شنای پروانه« و »دیدن این فیلم جرم است« دو فیلم اصلی هستند که همه می‌دانیم چه بلایی بر سرشان آمده است. پس عملاً فیلم شاخصی روی پرده سینماها نداریم و در چنین شرایطی اینکه در آخر هفته نزدیک به ۱۰ میلیون تومان فروش داریم، یعنی استقبال خوب است. در عین حال باید اذعان کنیم که چشم‌انداز روشنی برای عید نوروز وجود ندارد.
نوروزی درباره شرایط موثر بر نبود چشم‌انداز روشن برای اکران نوروز ۱۴۰۰ گفت: تهیه‌کننده‌های سینما شرایط پرریسکی را مقابل خود می‌بینند و در ازای این شرایط هم گارانتی و تضمین مناسبی وجود ندارد. به همین دلیل صاحبان آثار در وضعیت دودلی و تردید قرار دارند که آیا باید سرمایه‌های خود را در معرض این ریسک قرار دهند یا نه. در این شرایط عزمی هم شاهد نیستیم که بخواهد تغییری ایجاد کند.
این مدیر سینمایی در ادامه ضمن انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت در زمینه مدیریت بحران کرونا گفت: نمی‌توان اینگونه رفتار کرد که زمان اوج‌گیری بیماری تقصیر را به گردن مردم بیاندازیم و زمانی که سیر طبیعی اپیدمی، نزولی می‌شود آن را به مدیریت خود ربط دهیم. بعد هم بدون توجه به تبعات اجتماعی، مرتب در سخنان خود وحشت‌آفرینی کنیم. در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که استرس بیماری کرونا، خطرناک‌تر از خودش شده است. مردمی که یکسال است در خانه نشسته‌اند و امکان سفر هم ندارند، آیا از نظر علمی نمی‌توان شرایطی را برایشان به‌وجود آورد تا در وضعیت ایمن، امکان تفریح و سرگرمی داشته باشند؟ بهترین گزینه برای این تفریح سینماست، سقف بالای ۹ متر دارد، امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در آن هست و تهویه هوا هم به‌صورت مکرر صورت می‌گیرد. به همین دلیل سینماها ایمن‌ترین شرایط را برای گذران اوقات فراغت مردم دارند، چرا می‌خواهیم آن را از مردم بگیریم؟
نوروزی درباره لزوم حذف محدودیت زمانی برای اکران سینماها گفت: نمی‌توان مدام به مردم بگوییم، نکن، نرو، نشین، نبین! در اطراف همه ما بچه‌های تازه متولد شده‌ای هستند که به سن یک سالگی رسیده‌اند اما هنوز هیچ فهم و درکی از فضای بیرون از خانه ندارند. این وضعیت خطرناک‌تر از کرونا می‌تواند باشد. نمی‌توانیم یک روز بگوییم ما مرده‌شوریم و ایجاد استرس کنیم. هیچکدام از این حرف‌ها به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های میدان کادر زحمت‌کش درمان طی یک سال گذشته نیست که شهید هم داده‌اند اما مدیریت اپیدمی را باید نقد کنیم.
مدیر پردیس سینمایی »آزادی« درباره آخرین وضعیت اکران فیلم‌های جدید در سینماها هم گفت: جمع‌بندی مشترک سینماداران و تهیه‌کنندگان این است که بیش از ۳ فیلم جدید برای نوروز اکران نشود. این تفاهم همه صنوف سینمایی است که تنها سه فیلم مفرح اکران شود که روحیه مردم هم کمی بهتر شود. زمزمه‌هایی برای اکران »دینامیت« و »چپ، راست« شده است که باید ببینیم کدام به نتیجه می‌رسد.
وی درباره وضعیت فروش فیلم‌های در حال اکران در این مجموعه سینمایی هم گفت: »شنای پروانه« پرفروش‌ترین فیلم این روزهای پردیس سینمایی آزادی است. به‌صورت متوسط در آخر هفته‌ها حدود ۱۰ میلیون تومان فروش داریم و تعداد مخاطب هم به‌صورت متوسط در هر روز به ۳۰۰ نفر می‌رسد. فیلم‌هایی هم داشته‌ایم که از ابتدای اکران‌شان تنها دو سه بلیت فروختند و آن‌ها را از جدول اکران حذف کردیم. دو فیلم »شنای پروانه« و »دیدن این فیلم جرم است« تا امروز فروش قابل قبولی داشته‌اند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، وی در پایان درباره وضعیت فعالیت سینماهای حوزه هنری و شایعه تعطیلی برخی از این سالن‌ها گفت: اصلاً اینگونه نیست. برخی سینماهای قدیمی شاید باشند که قابل احیا نباشند و از دور اکران خارج شوند، اما حوزه هنری سینماهای تازه‌ای را هم احداث کرده است. حوزه هنری در همین شرایط یک سال کرونایی، ۸۰ سالن جدید افتتاح کرده، این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. شاید سینمایی از مدار خارج شود اما حوزه هنری همواره برنامه توسعه سینما و سالن را مد نظر داشته است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


6 + = یازده