گزارش//

سد کانی‌سیب دریاچه ارومیه را احیا کرد

سد کانی‌سیب دریاچه ارومیه را احیا کرد

گروه گزارش: با بهره‌برداری از طرح انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه وضعیت بحرانی این تالاب بین‌المللی کمی بهبود یافته اما هنوز تا احیای کامل دریاچه زمان زیادی نیاز است.
دریاچه ارومیه، ششمین دریاچه آب شور در جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه محسوب می‌شود.
چند سالی است که این دریاچه با بحران خشکی دست و پنجه نرم کرده و کارشناسان محیط زیست از این فاجعه نگران هستند.
یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث خشکی و از بین رفتن دریاچه ارومیه می‌شود، تبخیر آب در فصول گرم است.
به صورتی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند، در صورت عدم اقدام سریع برای حفظ این دریاچه در تابستان‌های بعدی به صورت کامل از بین می‌رود.خشکی دریاچه ارومیه به عنوان یک تهدید زیست محیطی بزرگ منطقه ای کشاورزی و مهمتر از آن سلامت مردم را به طور مستقیم در شمال غرب کشور درگیر کرده است و نجات این دریاچه اراده ملی و حاکمیت را می‌طلبد تا با تزریق به موقع اعتبارات و اقدامات اثرگذار مانع از بین رفتن این نگین آبی ایران شود.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم، چاره‌ای برای این فاجعه اندیشیده شد و مسئولین معتقدند که با فراهم کردن شرایطی تا ۱۰ سال آینده سطح آب دریاچه ارومیه افزایش و این دریاچه احیا خواهد شد.
جزئیات طرح سد کانی‌سیب
طرح انتقال آب سد کانی سیب از مهمترین طرح های احیا دریاچه ارومیه است. طول این تونل ۳۶ کیلومتر است که در فاز اول سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.
عملیات اجرایی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه سال ۱۳۹۴ آغاز شد و پس از ورود آب از سد کانی سیب به تونل ۳۶ کیلومتری، آب به کانال ۱۱ کیلومتری وارد شده و پس از آن، از طریق گدارچای به پهنه دریاچه ارومیه می‌رسد.
همچنین، کارشناسان و مجریان این طرح معتقدند که با انجام و اجرایی شدن کامل طرح در سه فاز اولیه، این پروژه می تواند ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه انتقال دهد و پیش بینی می‌شود که این میزان تامین منابع آبی در صورت تکمیل پروژه های جانبی و بارش های مناسب فصلی به یک میلیارد مترمکعب در سال نیز برسد.
میکائیل بهادری معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اظهار داشت: در مرحله دوم این طرح با گشایش سد بادین آباد ، امکان انتقال سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به وجود می آید، با آغاز طرح سوم و ساخت بند کانیشینگا امکان انتقال آب ۱۰۰ میلیون مترمکعب وجود داشته و در صورت تکمیل این پروژه نیز با انتقال آب آن به سد کانی سیب که دیگر سرشاخه ورودی سد است می تواند منابع آب بیشتری را برای انتقال به دریاچه فراهم کند.
بهادری ادامه داد: در صورت آزادسازی سدها و سیر انتقال آب به دریاچه، حدودا ۳ میلیارد متر مکعب آب وارد حوزه دریاچه ارومیه خواهد شد.
وی افزود: درحال حاضر، دریاچه ارومیه حدودا ۱۵٫۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد تا تا به سطح اکولوژیک برسد و در حال حاضر آب موجود در سطح دریاچه ۲ میلیارد متر مکعب است.
معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه با بیان اینکه برای تامین اعتبار از طرف دولت وعده هایی داده شده است، خاطر نشان کرد: تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و برای تکمیل طرح های بعدی نیازمند ۲ هزار میلیارد دیگر هستیم و امیدواریم که به زودی این وعده تحقق یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از برنا، بر اساس این گزارش، تونل انتقال آب کانی‌سیب واقع در ۹ کیلومتری جنوب‌شرق شهرستان نقده، به طول تقریبی ۳۵٫۷ کیلومتر و قطر حفاری ۶٫۳۲ متر برای قطعه دوم و ۶٫۴۲ متر برای قطعه اول جهت انتقال ۶۴۶ میلیون متر‌مکعب آب در سال، از سد کانی‌سیب به دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه طراحی شد.
دهانه ورودی این تونل از بالادست مخزن سد کانی‌سیب آبگیری کرده و دهانه خروجی این تونل در دامنه شمالی کوهستان بیگم قلعه، آب را وارد دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواهد کرد. در بهمن ماه سال ۱۴۰۱، با بهره‌برداری از تونل هم اکنون آب به دریاچه ارومیه رسیده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


پنج + = 13