آنفلوآنزا به مدد اطلاع رسانی قطره‌چکانی مسئولان و رسانه ملی قربانی می گیرد

آنفلوآنزا به مدد اطلاع رسانی قطره‌چکانی مسئولان و رسانه ملی قربانی می گیرد

گروه خبر: در حالی بنا بر اخبار رسمی بیش از ۴ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در بیمارستان بستری و ۵۶ نفر فوت شده‌اند که همچنان مسئولان به صورت قطره‌چکانی در مورد آن اطلاع رسانی می‌کنند و رسانه ملی نیز آموزش جدی برای جلوگیری از توسعه آن در برنامه‌های خود نگنجانده است. وزیر بهداشت می‌گوید موج شروع آنفلوآنزا در کشور قابل کنترل است و تا ۱۰ روز دیگر فروکش می‌کند. به گفته او از شروع موج شیوع آنفلوآنزا تا به امروز بیش از ۴ هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند که تعدادی نمونه مثبت داشته‌اند.
غلامرضا مقدم‌پور یک پزشک است که در مورد شیوع این بیماری در روزهای اخیر می‌گوید: مهمترین بخش این مسئله که این روزها مغفول مانده آگاهسازی و اطلاع‌رسانی به مردم است و گویا مسئولان این طور صلاح دانسته‌اند که اطلاعات و آگاهی‌های لازم درباره این بیماری به مردم داده نشود.در طول دو هفته اخیر رسانه‌ ملی که همواره به دلیل اختصاص دادن زمان طولانی به تبلیغات تجاری مورد انتقاد است برنامه آموزشی و آگاه‌سازی جدی در حوزه پیشگیری از آنفلوآنزا نداشته است. در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین وظایف صدا و سیما آموزش روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. بسیاری همین غفلت را از عوامل گسترش آنفلوآنزا و تبدیل آن به اپیدمی معرفی می‌کنند.مقدم‌پور می‌گوید: آنفلوآنزا H1N1 سال‌های قبل هم بود و مجددا همه‌گیر شده است. اخباری که از گوشه و کنار شهرهایی که این بیماری در آنجا کمی شدیدتر است به دست ما می رسد نشان می‌دهد آمار فوتی‌های بیماری نسبت به سال گذشته خیلی بالا رفته است.به گفته وی متاسفانه اطلاع رسانی ما اطلاع رسانی خوبی نیست، خیلی از مردم نمیدانند باید چه کنند یا واقعیت‌ها در مورد بیماری به آنها انتقال داده نمی‌شود، در صورتیکه گاهی ترس باعث می‌شود که افراد احتیاط خود را بیشتر کند. با این حال گویا مسئولان فکر می‌کنند با اطلاع‌رسانی بیشتر ممکن است وحشت بین مردم ایجاد شود و این وحشت باعث ایجاد اختلال در سطح جامعه یا مشکل امنیتی شود.مقدم‌پور به سرنوشت فرزند یکی از دوستان خود اشاره می‌کند که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده است. والدین این کودک او را به یکی از بیمارستانهای تخصصی کودکان می‌برند اما چون شدت بیماری در این کودک به قدری بالا بوده که قادر به حرکت نبوده، بیمارستان از پذیرش او امتناع می‌کند. به گفته وی در حال‌حاضر ما با این مسئله نیز روبه‌رو هستیم که برخی از بیمارستان به دلیل واگیردار بودن بیماری، بیماران را پذیرش نمی‌کنند. نکته دیگر نایاب شدن داروی آنفلوآنزاست که هزینه آن در زمان عادی برای یک دوره درمانی ۱۰۰ هزار تومان است اما به‌علت تحریم‌ها قیمت آن سر به فلک کشیده و آن هم تنها در بازار آزاد قابل تهیه است. وزیر بهداشت نیز در واکنش به قیمت بالای واکسن آنفلوآنزا در بازار سیاه، آن را ناشی از “سودجویی برخی در این آشفته بازار” دانسته است و گفته قیمت واقعی واکسن آنفلوآنزا زیر ۴۰ هزار تومان است که پیگیری کردیم از این هفته مجددا وارد بازار شود.مقدم‌پور در مورد عملکرد وزارت بهداشت در کنترل بیماری می‌افزاید: همه موارد لازم طی بخش‎نامه‌هایی به استان‌ها، شبکه‌های بهداشت، خانه‌های درمان روستایی فرستاده می_شود. اما واقعیت این است که تا وقتی بیماری به ظهور نرسیده است هیچ توجهی به آن و نکات پیشگیری نمی‌شود. آنها زمانی دست به کار می‌شوند که تعداد علائم بروز بیماری بیشتر شده که در این زمان پیشگیری چندان نمی‌تواند کمک کند. در حالی که این مراکز با یک یا دو مورد مشکوک و با اقدام به موقع می‌توانند بیماری را در نطفه خفه کنند.مقدم‌پور ادامه می‌دهد: ما در مراکز بهداشتی خود به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها، نیروی انسانی لازم و آموزش‌دیده به اندازه کافی نداریم که کاملا روی این مسائل اشراف داشته باشند. در کنار آن تجهیزات کافی برای این موضوع نیز وجود ندارد.
خود ما یک تیم پزشکی هستیم که هر دو هفته یکبار به مناطق محروم کشور برای ارائه خدمات بهداشتی می‌رویم. من می‌بینیم که بسیاری از شهرهای کوچک و روستایی به لحاظ بهداشتی در وضعیت بدی قرار گرفته و نیازهای زیادی دارند. کافی است یک نفر در این مناطق بیمار شود تا همه مبتلا شوند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، با این حال وی معتقد است: وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مشکل در چنین مسائلی فقط وزارت بهداشت نیست.
ممکن است خانه بهداشت فرد مشکوک را شناسایی و راهنمایی کند اما او به دلیل نداشتن تمکن مالی روند درمانی خود را پیگیری نکند. بنابراین این وضعیت نتیجه مسائل مختلف است. گاه بیماری‌های عجیب و غریبی را در این روستاها می‌بینیم که افراد به دلیل عدم تمکن مالی نتوانسته‌اند درمان درستی انجام دهد. اینها واقعیت های جامعه ما است.به همین دلیل است که پیشگیری را تنها راه‌حل وضعیت فعلی می‌دانیم چون با هزینه‌ های درمانی موجود کمتر کسی قادر به تکمیل روند درمانی خود است.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۹ ب.ظ

دیدگاه


− 6 = یک