رکود بازارمسکن ادامه دارد اما پایدار نیست

رکود بازارمسکن ادامه دارد اما پایدار نیست

گروه اقتصادی: طی ماه های اخیر قیمت مسکن با کاهش قابل توجهی مواجه شده است اما موضوع قابل توجه ادامه رکود در بازار است. موضوعی که کارشناسان حوزه مسکن دلیل اصلی آن را کاهش قدرت خرید مردم طی سال های اخیر و عدم وجود ابزارهای حمایتی مناسب از سوی سیاستگذار پولی به منظور تقویت قدرت خرید مردم است.
اما در حالی که یک ماه از آغاز سال جاری سپری می شود بازار مسکن برای خروج از رکود چشم انتظار عوامل متعددی است. نخستین موضوع کاهش صدور پروانه های ساخت و ساز مسکن در سال ۹۳ است. به گزارش مرکز آمار ایران، پروانه‌های ساختمانی صادر شده در طی تابستان ۹۳ حدود۳۳٫۶ درصد نسبت به بهار ۹۳ و ۶۲٫۱ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان هم نسبت به فصل گذشته حدود ۳۳٫۷درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۶۲٫۲ درصد کاهش داشته است. این موضوع می تواند در ماه های آینده بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد. به طوری که این موضوع باعث کاهش عرضه و برهم زدن توازن میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن شود.
موضوع دیگری که در کوتاه مدت ممکن است بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد کاهش نرخ سود بانکی است که قرار است فردا در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار بگیرد. بر اساس اعلام کارشناسان در شرایطی که نرخ سود سپرده های بانکی کاهش یابد جذابیت سرمایه گذاری در بانک ها کاهش می یابد و بخش قابل توجهی از این نقدینگی به بازار مسکن تزریق شده و موجب ایجاد رونق در بازار می شود.
نتایج یک نظرسنجی نیز تا پایان فروردین ماه گذشته نشان می دهد بیش از ۳۰ درصد پاسخ دهندگان در واکنش به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، پول خود رااز شبکه بانکی خارج و به بازار مسکن منتقل می کنند. درست است که حدود ۴۰ درصد گفته اند، پولهایشان را از بانک خارج نمی کنند ولی خروج ۳۰ درصد از دارندگان سپرده نیز می تواند تأثیر خود را بر شرایط بازار مسکن داشته باشد.موضوع مهم دیگری که می توان بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد افزایش وام خرید مسکن است.
موضوعی که عضو هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به آن از رفع ابهامات در مدل ارایه وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن خبر داده و می گوید درحال حاضر، ارایه این وام منتظر تعیین تکلیف در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است. ابوالقاسم رحیمی انارکی،با بیان این که که بانک مسکن بابت رفع ابهامات وام خرید ۶۰ میلیون تومانی پاسخ بانک مرکزی را داده است، افزود: این پاسخ، چهارشنبه دوم اردیبشهت ماه به بانک مرکزی منعکس شده است.
در حال حاضر، ارایه این وام در انتظار تعیین تکلیف آن در بانک مرکزی و شورای پول و اعتباراست.البته این کارشناس در این رابطه با اشاره به طرح افزایش تسهیلات مسکن، گفت: در این طرح سقف تسهیلات مسکن با توجه به شرایط و جمعیت شهرهای کشور ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی تعیین شده است.وی در خصوص تسهیلات مسکن ۸۰ میلیون تومانی و برنامه های حمایتی دولت از مسکن در سال ۹۴، افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و به منظور بهبود تمکن مالی خانوارها در تامین مسکن و برقراری نظام مالی پس انداز محور، تشکیل صندوق های پس انداز مسکن و افزایش سقف تسهیلات خرید بین کارشناسان بانک مرکزی، بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی به مورد بحث و بررسی گذاشته شده است.وی با اعلام موافقت مشروط دو بانک مرکزی و مسکن برای تامین منابع مالی این صندوق، اظهار داشت: با توجه به حجم قابل ملاحظه منابع مورد نیاز جهت تامین منابع اولیه صندوق پس انداز و نیز تامین منابع یارانه ای و لزوم تعبیه روش مناسب تامین مالی جهت جبران این منابع، اجرای این طرح به تاخیر افتاده که با رفع موانع موجود، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن امکانپذیر خواهد شد.اما با در نظر گرفتن شرایط فوق فعالان بازار پیش بینی می کنند رکود در بازار ادامه دار نخواهد بود و از اواخد تابستان و نیمه دوم سال جاری رونق به بازار مسکن بازخواهد گشت و رکود ۲ ساله در بازار از بین می رود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 4