روند توسعه ای در شمالغرب کشور نمی بینم

روند توسعه ای در شمالغرب کشور نمی بینم

گروه اقتصادی: مهندس عبدالعلی زاده گفت:آینده مبهم و پر از اما و اگر است و امیدی جزء رحمت الهی و کمک حق تعالی نیست.نمایندگان محترم مجلس هم به جای تصویب قوانین که راه صادرات را باز کند در پی ایجاد مناطق آزاد جدید در همین چارچوب واردات هستند.
*عملکرد دولت تدبیر را چگونه ارزیابی می کنید
دولت تدبیر و امید در ۱۵ ماه گذشته در سیاست خارجی موفق و در سیاست داخلی در برابر کارشکنی ها صبور ، در اقتصاد برنامه ای ناقص و یک بعدی ( کنترل نرخ تورم) و در بهره برداری از ظرفیت اجتماعی و سیاسی اصلاح طلبان ناموفق عمل کرده است .
*آینده دولت تدبیر و امید از نظر حضرتعالی؟
آینده دولت بستگی زیاد به ترکیب مجلس آینده و برنامه توسعه ششم دارد ، باید دید دولت دربرنامه ششم برای رونق اقتصادی و شکوفایی تولید و کارآفرینی چه طرحهایی دارد؟ آیا دولت درواگذاری عامل توسعه به بخش خصوصی یا تعاونی اقدامی می کند؟ یا با رفع تحریم ها و رسیدن درآمدهای نفتی به دست دولت دوباره دولتمردان به فکر مدیریت و سرمایه گذاری می افتند ( تکرار۷سال شکست ) آیا رقبای دولت عاقل می شوند و کمر همت برای کمک به دولت و اجرای بهتر برنامه های توسعه می بند ند یا همچنان به تضعیف دولت ادامه داده و شکست دولت را در شکست کشورجستجو می کنند ؟
آینده مبهم و پر از اما و اگر است و امیدی جزء رحمت الهی و کمک حق تعالی نیست.
*اصلی ترین چالشی که دولت با آنها رو به روست در چه حوزه ای می باشد؟ و کلید حل مشکلات را در چه می بینند؟
اصلی ترین چالش پیشینه ۷ ساله دولت در توسعه است که با وجود اعتراف همگان برشکست آن باز همه راهها به هزینه درآمدهای نفتی توسط دولتمردان ختم می شود. کلید حل مشکل این است که بپذیریم از دوران خود مختاری دولت و حکومت در اداره کشورگذشته است و نهاد دولت ، ملت است که کشورها را اداره می کند ، نهادهای اجتماعی را بایدتقویت کرد و توسعه داد تا ظرفیت مردم را در نقش پذیری در نهاد دولت – ملت افزایش دهند.
*با توجه به مشکلات اقتصای تیم اقتصادی دولت تدبیر از چه الگویی برای مقابله با مشکلات بهره می گیرد و آیا می تواند به وعده اش در این حوزه عمل کند؟ چرایی توسعه نیافتگی استان آذربایجان غربی را در چه می دانید ؟
الف) ایران کشوری توسعه نیافته است و روشن است که آذر بایجان غربی هم به عنوان جزیی از آن کشور توسعه نیافته می باشد.
ب) نداشتن توازن در عمران و رشد اقتصادی در کشور پیامد ۷۰ سال برنامه ریزی متمرکز و توجه به چند نقطه خاص به ویژه پایتخت شور است .
ج) پراکندگی نیروهای فرهیخته , نخبه و مشغول شدون آنها به مسائل پیش پا افتاده و درگیریهای بی حاصل خط و خط بازی هم هم از عوامل موثر در عقب ماندگی استان است.
*تحلیل شما از انتخابات آینده مجلس و ترکیب آن چه می تواند باشد ؟
اگر فرصت مساوی و برابر برای همه فراهم شود و با اتهام های خطی نیروهای دلسوز را کنارنگذارند شانس اصلاح طلبان برای کسب اکثریت صندلیهای مجلس آینده بالا است. بویژه با افشا شدن عملکرد دولت های احمدی نژاد و پایمال شدن میلیاردها دلار و هزاران میلیارد ریال بیت المال در سال دولت مهرورزی شأنی برای جبهه پایداری و اصولگرایان دیده نمی شود.
*آیا اصلاح طلبان برنامه های خاصی برای ورود به این عرصه دارند ؟
نمی دانم . به نظر می رسد باید برنامه داشته باشند و این فرصت را از دست ندهند .
*نظر شما در خصوص طرح تقسیم کشور به ۵ ایالت چیست؟
باید طرح را بررسی کنیم برای چه کشور به ۵ ایالت تقسیم شود؟ چه هدفی دارند؟ و چه تحولی در کشور ایجاد می شود؟
این طرحها اگر ریشه علمی و استفاده از تجربه جهانی نداشته باشد فایده ای ندارد و ممکن است مشکلات را هم بیشتر کند.
*با توجه به سمت شما به عنوان مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق آزاد کشور ، مناطق آزاد کشور بیش از آنکه نقش صادراتی داشته باشند . بیشتر وارد کننده است این موضوع را چگونه تحلیل می کنید؟
حکومت از مناطق آزاد همین را می خواهد و اراده ای بای تبدیل آنها به سکوهای صادراتی دیده نمی شود . انتخاب مدیران غیراقتصادی و صدور مجوزهای پی در پی مانند خودرو و… نشان می دهد که مدیران ارشد کشور مناطق آزاد را برای واردات می خواهند، نمایندگان محترم مجلس هم به جای تصویب قوانین که راه صادرات را باز کند در پی ایجاد مناطق آزاد جدید در همین چارچوب واردات هستند.
*روند توسعه شمالغرب کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
روند توسعه ای در شمالغرب کشور نمی بینم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 1 =