رئيس سازمان جهاد کشاورزي:

اقلام مورد نیاز شب عید مردم استان ذخیره سازی شده است

اقلام مورد نیاز شب عید مردم استان ذخیره سازی شده است

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تمامی اقلام مورد نیاز مردم استان از جمله برنج، گوشت قرمز، گوشت سفید و شکر برای شب عید خریداری و ذخیره_سازی شده است.
اسمعیل کریم زاده افزود: میوه مورد نیاز شب عید در حال خریداری و انتقال به سردخانه هاست که مقرر شده سه هزار و ۵۰۰ تن سیب درختی و پرتقال مورد نیاز شهروندان به وسیله مباشرین خرید تعاون روستایی تا اسفندماه خریداری شود.
وی با بیان اینکه نگرانی خاصی در تامین منابع پروتئینی و میوه شب عید در استان وجود ندارد، اضافه کرد: سیب مورد نیاز استان از ذخایر داخلی و ۲ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال مورد نیاز ایام نوروز نیز از استان‌های شمالی و جنوبی کشور تامین و در سردخانه های استان ذخیره سازی می شود.
به گفته وی گندم ذخیره سازی شده در انبارهای استان نیز ۲٫۵ برابر بیشتر از مصرف سالیانه مردم آذربایجان غربی است.
وی اظهار کرد: اقلام پروتئینی نظیر گوشت قرمز و سفید نیز به اندازه کافی توسط شرکت پشتیبانی امور دام خرید و ذخیره سازی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در تولید مرغ گوشتی خودکفا هستیم و ۱۵درصد تولید مازاد بر مصرف داریم.
وی ادامه داد: تاکنون ۲ هزار تن گوشت مرغ در استان ذخیره سازی شده که این روند ادامه دارد.کریم زاده با بیان اینکه میزان مصرف گوشت مرغ در استان روزانه ۱۴۰ تن است، گفت: تاکنون به میزان ۲۶ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۹۰ قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری گوشتی استان انجام شده و تولید گوشت سفید مرغی از واحدهای مرغداری استان در این بازه زمانی حدود ۵۵ هزار و ۱۷۵ تن بوده است.
وی افزود: تولید گوشت قرمز آذربایجان غربی نیز ۳۳ هزار و ۶۷۵ تن است که با مشکل کمبود عرضه گوشت قرمز گاوی یا گوسفندی در استان مواجه نیستیم.
وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته های گذشته اظهار کرد: برای تنظیم بازار ۶۰ تن گوشت قرمز وارداتی خریداری و در بازار توزیع شد.
آذربایجان غربی دارای افزون بر ۷۱۲ واحد مرغداری اعم از گوشتی و تخم گذار و اجداد است.
۹ میلیون قطعه دام و طیور نیز در استان وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز مردم استان، فرآورده های تولیدی در این منطقه به سایر استانها نیز صادر می شود.
* یک میلیون هکتار از زمین های آذربایجان_غربی قابلیت کشت دارند
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: یک میلیون هکتار از زمین های استان دارای قابلیت کشت و زرع هستند که از این میزان سالانه ۷۴۰ تا ۸۳۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات کشاورزی می روند.
اسمعیل کریم زاده افزود: کشت گندم، سیب، چغندر قند و انگور از عمده محصولاتی است که در استان انجام می شود.
وی اضافه کرد: برای بهره وری بیشتر از میزان آب مصرفی کشاورزی ضروری است آمار اراضی زیر کشت بر اساس تهیه نقشه کاداستر اراضی و اجرای پهنه بندی نظام نوین ترویج کشاورزی که در حال حاضر در سطح استان در دست اجراست ،به روز رسانی شود تا آمار دقیقی از وضعیت اراضی قابل کشت در استان وجود داشته باشد.
وی با اشاره به مهمترین اهداف برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: حفاظت و بهره ‌برداری بهینه از منابع پایه، منابع طبیعی و بسترهای تولیدی در چارچوب توسعه پایدار، افزایش بهره ‌وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب و افزایش ضریب خود اتکایی در محصولات راهبردی کشاورزی از مهمترین اهداف این بخش است.
وی با اشاره به پایین بودن سطح سواد و تحصیلات کشاورزان در استان گفت: افزایش آگاهی شاغلان کشاورزی مستلزم آموزش درست و سیاست گذاری دقیق دولت در اطلاع رسانی و تخصیص اعتبارات مناسب به بخش آموزش و ترویج است.
وی اظهار کرد: رمز موفقیت اکثر کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی وابسته به نیروی انسانی کارآمد و آگاه آن جامعه است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا ،آذربایجان غربی دارای ۳۷ هزار و ۶۱۲ کیلومتر مربع مساحت است که حدود ۲٫۲۸ درصد از مساحت کشور به شمار می رود.
این استان با تولید سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از سطح ۸۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزو استانهای موفق کشور است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


یک × 7 =