گزارش//

دریاچه ارومیه همچنان در حال احتضار

دریاچه ارومیه همچنان در حال احتضار

گروه گزارش: دریاچه ارومیه نامی آشنا، سوژه رسانه‌ای که فقط به آن در فضای مجازی پرداخته می‌شود. زمان زیادی است که دریاچه ارومیه در حالت احتضار باقی مانده و نگرانی‌ها نسبت به تبعات روند خشکی آن روز به روز در حال افزایش است. در چند ماه اخیر گزارش‌ها از استان آذربایجان غربی حاکی از حال بد دریاچه ارومیه می‌باشد و نگرانی‌های مردمی استان را نیز به همراه داشته است.
دریاچه ارومیه نامی آشنا، که البته تنها برکه‌ای کوچک از آن برایمان باقی مانده، سوژه رسانه‌ای که فقط به آن در فضای مجازی پرداخته می‌شود و در واقعیت خبری از بهبود آن نیست. زمان زیادی است که دریاچه ارومیه در حالت احتضار باقی مانده و نگرانی‌ها نسبت به تبعات روند خشکی آن روز به روز در حال افزایش است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه عملا تعطیل شده و شواهد نشان دهنده کاهش بارندگی هاست. تصمیمات وزارت نیرو هیچ رها سازی به سمت دریاچه ارومیه انجام نمی شود، از طرف دیگر بسیاری از پروژه های احیای نیمه تمام مانده و عملا دریاچه در حال احتضار است.
به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها برای احیای دریاچه ارومیه
محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه بررسی وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در راستای طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌های موثر برای احیای این دریاچه باید با همه توان وارد شویم.
وی اظهار داشت: مهمترین اقدام در وضعیت موجود، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سخت افزاری در راستای افزایش ورودی آب به دریاچه است که در این خصوص باید نهادهای مسوول به وظیفه خود عمل کنند.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم توجه به مدیریت منابع آبی در مرحله دوم احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: باید در این راستا در حوزه کشاورزی، برنامه ریزی ویژه‌ای داشته باشیم و از مشارکت مردم نیز در این خصوص بیشترین استفاده را ببریم.
معتمدیان توجه به مسائل اجتماعی در حوزه ستاد احیای دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: احیای دریاچه ارومیه، مطالبه ملی است و همگان بر این امر تاکید دارند که برای احیای آن، باید پیوست اجتماعی نیز در طرح‌ها لحاظ شود.
به گفته وی، نباید اجازه دهیم که مصاحبه‌های غیرعلمی و تئوری های اثبات نشده در این خصوص منعکس شود.
معتمدیان تاکید کرد: نقش مردم در احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم و اساسی است و عدم استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت های همگانی در سال‌های گذشته از مشکلات حوزه ستاد احیای دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.
صدای فریاد بی‌آبی
صدای فریاد بی‌آبی دریاچه ارومیه روز به روز بلندتر به گوش می‌رسد، علی‌رغم جلسات متعدد و وعده‌های پی در پی متاسفانه دردی از این دریاچه دوا نشده است.
قصه پر غصه دریاچه ارومیه هم مانند زاینده رود و داستان خشکی تالاب‌های کشور شده است. این دریاچه تبدیل به داستان غم انگیزی شده است که نه تنها تبعات زیست محیطی آن پس از خشک شدن دریاچه جبران ناپذیر است، بلکه خیل عظیمی مهاجرت مردم منطقه را نیز بدنبال دارد.
برسی موضوع احیای دریاچه ارومیه در مجلس شورای اسلامی
رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، پس از تصویب این تقاضا توسط نمایندگان مجلس در اظهاراتی تأکید کرد: واقعاً موضوع دریاچه ارومیه موضوعی مهم و ملی است و موضوعی استانی نیست و اگر به احیای این دریاچه توجه نشود و درباره آن چاره اندیشی صورت نگیرد اثرات زیست محیطی ناشی از آن چندین میلیون نفر را تحت تأثیر مسائل اقتصادی، سلامت و بهداشت قرار می‌دهد.
حمدباقر قالیباف ادامه‌ داد: دریاچه ارومیه نقطه ای کاملاً استراتژیک است و از بین رفتن آن ظرفیت های اقتصادی و محیط زیستی و کشاورزی کشور را به پتانسیلی منفی تبدیل می کند که قابل جبران نیست و ممکن است زیست را در بخش هایی از سرزمین ما تحت تأثیر قرار دهد.
به گزارش آراز آذربایجان به نلقل ازدانشجو، قالیباف اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن رسیدگی به برنامه هفتم توسعه در مجلس کاملاً آماده هستیم تا چنانچه دولت هر پیش بینی که برای احیای دریاچه ارومیه لازم است، داشته باشد، در برنامه هفتم پیش بینی کنیم تا دچار یک فاجعه زیست محیطی در آن منطقه مهم کشور نباشیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 25