نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي:

دریاچه ارومیه در بحرانی‌ترین وضعیت ۵۰ سال گذشته قرار دارد

دریاچه ارومیه در بحرانی‌ترین وضعیت  ۵۰ سال گذشته قرار دارد

گروه خبر: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دریاچه ارومیه در بحرانی ترین وضعیت ۵۰ سال گذشته قرار دارد از این رو احیای دریاچه نیاز به عزم بین المللی دارد. به گزارش آراز آذربایجان، عادل نجف زاده در واکنش به موضوع مرگ دریاچه ارومیه که در برخی رسانه ها مطرح شده است، گفت: بیان مرگ دریاچه ارومیه بازی با کلمات است اما آنچه در واقعیت اتفاق می افتد این است که دریاچه در بحرانی ترین وضعیت ۵۰ سال گذشته قرار دارد.
نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: حجم بسیار زیادی از آب دریاچه تبخیر شده است، آب های ورودی پاسخگو نیست، اکوسیستم دریاچه به شکل نامطلوبی بهم خورده است، قطع یقین اگر در اسرع زمان برای ورود آب به دریاچه، چه از سرشاخه های انتقال آبی که “زاو” انجام داده اند چه بارش صورت نگیرد، دریاچه مجدد احیا نمی شود.
وی با تاکید براینکه شرایط دریاچه ارومیه بحران است بیان کرد: آب باقی مانده در دریاچه از نقطه نظر زمین شناسی در بدترین شرایط قرار دارد، شورابه های بسیار سنگین رسوب زای نمک شکل گرفته است، بخش عظیمی از سطح دریاچه در معرض فرسایش های آبی و بادی قرار دارد و جریان های هوای منجر به ایجاد طوفان های منطقه ای در شعاع ۶۰۰ کیلیومتر خواهد شد و بحران نمک بخش اعظم زیست محیطی آذربایجان های غربی و شرقی و استان های همجوار را در بر خواهد گرفت.
این نماینده مجلس در خصوص اقدامات دولت رئیسی برای احیای دریاچه گفت: در دولت رئیسی اقدام بسیار مناسبی در زمینه اتمام انتقال آب به دریاچه اتفاق افتاده است اما با توجه به اینکه بخش اعظم دریاچه از عقب خشک شده بود و آبی که وارد دریاچه می شود شیرین است اقدامات موثر نیست.
نجف زاده ادامه داد: متاسفانه در دولت آقای احمدی نژاد تعداد زیادی مجوز حفر چاه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه برای استفاده کشاورزی به کشاورزان داده شد که این امر هم سطح آب زیر زمینی و هم چشمه های منتهی به دریاچه را کم کرد. متاسفانه الگوی کشت در منطقه اصلاح نشد، همچنان صنایع آب بر، کشت آب بر و غرق آبی در اطراف وجود دارد که همه این عوامل و به ویژه احداث میان گذری در دریاچه ارومیه، سیستم هیدرولوژیکی دریاچه را بهم زد و موجب ایجاد ۲ به اصطلاح کولاب جداگانه تبخیری و پهنه تبخیری در منطقه شده است.
وی در خصوص امید به احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: احیای دریاچه ارومیه علاوه بر عزم ملی نیاز به عزم بین المللی دارد و باید توجه حوزه های بین المللی و کشورهای همجوار به این موضوع را جلب کنیم، از این رو یا می توان آب دریاچه وان که به لحاظ شیمیایی به آب دریاچه ارومیه نزدیک است را انتقال دهیم یا آب دریاچه خزر را.
این نماینده مجلس مطرح کرد: فاصله دریاچه وان یا ارومیه به صورت هوایی ۱۸۰ کیلومتر است که می توان با تهاتر مواد پتروشیمی، نفت و گاز انتقال آب را رقم بزنیم. انتقال آب خزر به ارومیه طرح بزرگ ملی است که در کنار آن باید انتقال آب رودخانه های اطراف را هم فراهم کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: رسانه ها از مرگ دریاچه ارومیه می نویسند، اگر تداوم خشکی دریاچه ارومیه و روند موجود ادامه پیدا کند، ابدا امیدی به احیای دریاچه ارومیه نخواهیم داشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = نُه