دامداران استان غرق در مشکلات شیر

دامداران استان غرق در مشکلات شیر

گروه اقتصادی: بی ثباتی در قیمت نهاده های دامی و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شیر قیمت عرضه این ماده را با نوسانات بسیاری روبرو کرده است.
همین نوسانات در این ماده غذایی و تامین آن در جامعه موضوعی شده است که از طرف دولت بر آن تصمیم گیری و برنامه ریزی شود و با افزایش قیمت همین شیر مانع از تضرر تولیدکنندگان شود اما در عمل بخش خصوصی بر اساس منافع و سود و زیان خود، چگونگی عملیاتی کردن مصوبات دولت در این زمینه را دچار دستخوش و تغییر و تحولات می کند و در حقیقت تصمیم گیرنده نهایی شده است و این سردرگمی ها تولید کنندگان شیر را به درجه جوش و خود شیر را به فساد نزدیک کرده است
رئیس اتحادیه دامداران ارومیه با بیان اینکه بازار شیر در این شهرسان وضعیت نامناسبی دارد، گفت: علت اصلی این مشکل به کمبود نهاده های دامی که به صورت وارداتی تامین می شد، ‌برمی گردد.منصور ابراهیم زاده ادامه داد: ۴ ماه است که دولت به وعده های خود در زمینه توزیع نهادهای دامی یارانه ای در بین دامداران عمل نکرده است و ما مجبوریم نهاده هایی همچون جو‌، ذرت و سویا را که مهمترین غذاهای دام محسوب می شود با قیمت آزاد و بسیار گران خریداری کنیم.
وی گران بودن ارز و بی توجهی دولت به حل مشکل نهاده های دامی را از دلایل اصلی در بروز مشکلات دامداران و بازار شیر دانست و افزود: بر اساس نرخ دولت باید سویای ۱۰۵۰ تومانی، جوی ۶۵۰ تومانی و ذرت ۹۵۰ تومانی در اختیار دامداران قرار می گرفت در حالیکه نه تنها این موضوع تحقق نیافته است بلکه ما مجبور هستیم تا دو برابر این قیمت نهاده های مورد نیاز را خریداری کنیم.
رئیس اتحادیه دامداران ارومیه یادآور شد: این درحالیست که حتی قیمت مصوب جدید دولت در خرید شیر توسط کارخانه داران عملیاتی نشده است و به جای خرید این ماده به قیمت ۱۱۰۰ تومان دامداران مجبور به فروش شیر به قیمتی پایین تر از ۹۰۰ تومان هستند و چون شیر ماده ای فاسد شدنی مجبور هستیم به قیمت کارخانه داران تن دهیم، چون در وضعیتکنونی این کارخانه ها هستند که در زمینه شیر حاکم بر بازار و روند معاملات شده اند.
وی با بیان اینکه بیشتر دامداری ها بر اساس این بی توجهی ها تعطیل شده و با نصف ظرفیت کار می کنند، ‌اضافه کرد: دامداران با مشاهده وضعیت موجود بیشتر دام های خود را به کشتارگاه ها دادند. ابراهیم زاده خواستار همت دولت در فروش نهادهای دولتی شد و اظهار کرد: ما نمی خواهیم قیمت شیر افزایش یابد چون بازار مصرف مشتریان خود را از دست داده و قدرت خرید مردم کمتر می شود.
عنوان کرد: در استان آذربجان شرقی قیمت مصول ۱۱۰۰ تومانی خرید شیر اجرایی می شود اما در ارومیه و اذربایجان غربی هم توزیع نهاده ها متوقف شده و هم قیمت خرید شیر پایین تر از قیمت مصوب دولت است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این باره معضل کمبود نهاده های دامی را یک مشکل سراسری در کل کشور دانست و افزود: بخشی از این موضوع به داخل و بخشی نیز به خارج از کشور مربوط می شود که امیدواریم دولت با تدبیر ویژه برای ترخیص نهاده ها از گمرک برای خروج دامداران از بحران اقدام کند.
سید فضل اله قریشی اظهار کرد: این مشکل سبب گران شدن قیمت نهایی فرآورده های دامی شده و جلوگیری از آن اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه قیمت ذرت از ۸۴۰ تومان به ۱۱۰۰ تومان و قیمت سویا از ۴۰۰ به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافته است گفت: متأسفانه قیمت این نهاده ها همچنان روند صعودی دارد و باید چاره ای علمی، عملی و نتیجه بخش درکوتاه مدت اندیشید تا دامها به جای حضور در چرخه تولید برای حذف به کشتارگاه فرستاده نشوند.
قریشی با بیان اینکه تنها راهکار تعدیل قیمت نهاده‌ها، توجه ویژه به بحث تنوع غذایی و وابستگی داشتن به تولید علوفه داخلی است، افزود: بر این اساس تلاش می_کنبم همه تفاله‌های صنایع تبدیلی استان را به مصرف دام‌های موجود برسانیم هرچند یافتن یک راهکار قطعی نیازمند عزم جدی دولت است.
عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه هم در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه داران از خرید شیر به نرخ دولتی از دامداران امتناع می کنند؟ گفت: من این موضوع را قبول ندارم، چراکه در این مورد دوگانگی وجود دارد، دامداران عنوان می کنند که شیر را نمی توانند بیش تر از ۸۵۰ الی ۹۰۰ تومان به کارخانه داران بفروشند اما در مقابل کارخانه داران ادعای متفاوتی دارند.
در یک استعلام از تعدادی کارخانه دار به عنوان جامعه نمونه به وضوح قابل لمس است که در یک ماه گذشته قیمت خرید کمتر از ۱۱۴۰ تومان نبوده است و بیشتر بودن آن هم بستگی به بارمیکروبی شیر و برخی دیگر شاخصه های آن دارد.
صمد پورسلطانی با بیان اینکه قیمت خرید بالاتر از نرخ مصوب دولت است، اظهار کرد: قیمت های عنوان شده از سوی کارخانه داران بین ۱۱۴۰،۱۱۵۷ و ۱۲۴۰ تومان متفاوت است که بالاتری رقم آن مربوط به شیری است که دارای درصد چربی ۲/۳ و پروتئین ۳ باشد و شیر با داشتن شاخصه های کمتر از آن با ۱۱۴۰ تومان خریداری شده است، حتی شیر فروشان سنتی هم بی میفیت ترین شیر را کمتر از هزار تومان نمی_فروشند.
وی یادآور شد: اندکی کم لطفی در این میان از سوی دامداران وجود دارد، هرچند در این میان باید یک نگاه ۳ سویه شامل دامدار،‌کارخانه دار و مشتری را داشت چون هم باید مناقع دو طرف دامدار و کارخانه دار تامین شود و هم از سویی دیگر مصرف کنندگان به ماده با ارزش غذایی لازم و بالا و در عین حال قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.
پورسلطانی اضافه کرد: نرخی که دولت تعیین کرده درحقیقت کف میزان نرخ برای شیری با کمترین میزان چربی و پروتئین است اما هرقدر که این کیفیت بیشتر می شود قیمت حتی از سوی خود کارخانه داران افزایش می_یابد.
افت کیفیت باعث جرائمی برای کارخانه داران است که دامداران برخی مواقع این موضوع را به طور کامل از یاد می برند.
وی درباره نیاز بازار شیر به کنترل و نظارت در این صنعت عنوان کرد: بی شک در هر فعالیت اقتصادی باید نفر سومی نقش نظارتی و کنترلی داشته باشد تا جقی از هیچ طرف ضایع نشود.
به گزارش اروم نیوز عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به اتحادیه دامدارن از کمبود و گرانی نهاده های دامی تصریح کرد: در مورد نهاده های امی به طور کامل حق با دامداران است، افزایش قیمت نهاده های دامی، کمبود این مواد و از سویی دیگر افزایش هزینه های نگهداری دام ها باعث شده است در بسیاری موارد نه تنها هزینه ها سر به سر نباشد بلکه حتی دامداران متضرر شوند که امیدواریم در این باره دولت یک راهکار جدی عملیاتی و کارشناسی را تدوین کند اما در مورد دوگانگی که در مورد قیم خرید شیر بین دو طرف وجود دارد باید یک جلسه مشترک با حضور هر دو صنف برگزار تا ایراد کار مشخص شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


سه × 2 =