مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي:

خشکسالی رهاسازی آب به دریاچه ارومیه را کاهش داد

خشکسالی رهاسازی آب به دریاچه ارومیه را کاهش داد

گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: کمبود ذخایر سدهای استان موجب شد که در سال آبی گذشته، ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب کمتر از رقم پیش بینی شده به سمت دیاچه ارومیه رهاسازی شود. به گزارش آراز آذربایجان،یاسر رهبردین با تاکید بر اینکه میزان رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه براساس میزان بارندگی و وضعیت سدهای استان انجام می‌شود، افزود: سال آبی گذشته پیش بینی شده بود که ۶۲۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود که تنها ۲۲۲ مترمکعب آن محقق شد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۳۰ درصد ظرفیت سدهای آذربایجان غربی دارای آب است، ادامه داد: کاهش ۵۰ درصدی میزان ذخایر برفی در زمستان سال گذشته، محقق نشدن پیش بینی های بارندگی، گرم تر شدن هوا در کنار فرارسیدن زمان آبیاری اراضی کشاورزی پیش از موعد مقرر باعث شد که رهاسازی متوقف شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار داشت: سد بوکان با تعهد ۴۵۰ میلیون مترمکعب بیشترین سهمیه رهاسازی را به خود اختصاص داده که تنها ۱۳۰ میلیون مترمکعب از این میزان محقق و مابقی به علت نیاز آب شرب منطقه متوقف شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون سد بوکان بالغ بر ۱۸۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد، گفت: اگر تمام تعهدات آبی این سد به دریاچه ارومیه رهاسازی می شد، شهریورماه سال جاری امکان خشک شدن سد بوکان وجود داشت.
رهبردین در خصوص میزان رهاسازی از سد مهاباد هم بیان کرد: سال آبی گذشته حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد که در صورت رهاسازی ۲۵ میلیون مترمکعب تعهد باقی مانده اکنون تامین آب شرب شهروندان با مشکل مواجه می شد.
وی اضافه کرد: در سال‌های آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ و ۱۳۹۸-۱۳۹۹ که تعهد رهاسازی به سمت دریاچه ارومیه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده بود، به علت بارندگی‌های مناسب و همچنین ذخیر برفی مناسب به ترتیب ۲ میلیارد و ۴۰۰ و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد.نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و کاهش بارش‌ها و عدم استفاده بهینه از منابع آبی باعث شده طی یک سال گذشته وضعیت دریاچه بحرانی شود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


+ 6 = یازده