داور برجسته بين‌المللي ژيمناستيک خواستار شد

حمایت هر چه بیش‌تر مسئولان از ورزش ژیمناستیک آذربایجان غربی

حمایت هر چه بیش‌تر مسئولان از ورزش ژیمناستیک  آذربایجان غربی

شادی سام‌بند
گروه ورزشی: داور برجسته بین‌المللی ژیمناستیک ریتمیک و هنری گفت: مسئولان از ورزش ژیمناستیک آذربایجان غربی حمایت بیشتری داشته باشند.
ژیمناستیک به عنوان یکی از بهترین ورزش‌ها، همراه با فاکتورهای کامل آمادگی جسمانی است و از این طریق می‌توان استعداد افراد برای ورود به رشته‌هایی که قابلیت آن را دارند کشف کرد، در این خصوص به سراغ الهام نظری، داور بین‌المللی رفته و در این خصوص با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را در نظر می‌خوانید:
بیوگرافی و آغاز به فعالیت خود را در رشته‌ای که در حال حاضر در آن فعالیت دارید شرح دهید؟
الهام نظری، متولد ۱۳۵۶ هستم و از سن پنج سالگی فعالیت در رشته ژیمناستیک را آغاز کردم.
به اوایل دوره دبیرستان که رسیدم، به جهت کمبود مربی با مدرک قهرمانی زودتر از سن قانونی می‌توانستم مدرک مربی‌گری بگیرم و من نیز از همان دوره با توجه به اینکه رتبه سوم پرش از خرک را در مسابقات استانی تهران کسب کرده بودم، توانستم مربیگری را آغاز کنم.
اکنون نیز، مربی رشته ریتمیک و باله در رده‌های سنی پنج تا ۱۲ سال هستم.
تخصص اصلی شما در چه رشته‌ای است؟ در صورت امکان در مورد ژیمناستیک ریتمیک و هنری، برای آشنایی بیشتر با این رشته توضیحاتی دهید؟
تخصص اصلی من در رشته ژیمناستیک هنری است ولی با توجه به اینکه ژیمناستیک ریتمیک ورزشی نوپا در ژیمناستیک است و حدود هفت سالی می‌شود وارد ایران شده، تصمیم گرفتم در این رشته نیز شروع به فعالیت کنم و مدرک حرکات موزون (ژیمناستیک ریتمیک) را زیر نظر تربیت بدنی در پنج سال گذشته گرفتم.
تفاوت رشته ژیمناستیک هنری و ریتمیک در این است که، ژیمناستیک هنری در چهار اسباب برای بانوان کار می‌شود و شامل حرکات زمینی پرش از خرک، پارالل نا همسطح و چوب موازنه است.
ژیمناستیک ریتمیک نیز به همراه حرکات موزون، با وسایلی مانند توپ، روبان، طناب و… انجام می‌شود که ترکیب این‌ها با هم زیباییش را دو چندان می‌کند، ولی به دلیل کمبود وسایل مورد نیاز، فانتزی و گران قیمت بودن این رشته با توجه به اینکه از روسیه وسایل مورد نیاز برای کار در ژیمناستیک ریتمیک تهیه می‌شود خانواده‌ها رغبت کم‌تری برای فعالیت کودکانشان در این رشته نشان می‌دهند.
آیا ابزارهای مورد استفاده ژیمناستیک بانوان و آقایان تا چه حد با هم فرق دارند؟
ابعاد زمینی هر دو یکی هستند اما آقایان از دار حلقه، ارتفاعات پارالل، خرک حلقه و بارفیکس، بیشتر از بانوان ژیمناست استفاده می‌کنند.
چوب موازنه نیز یکی از این ابزار است، این چوب بیشتر مورد استفاده بانوان بوده و با انجام حرکات نمایشی روی آن هنر نمایی می‌کنند.
احساستان را از اینکه بین ۱۰ داور برجسته بین‌المللی در ژیمناستیک هنری و ریتمیک انتخاب شدید، بفرمایید و توضیحاتی در این باره دهید؟
مسلما احساس خوشحالی می‌کنم و امیدوارم با معلوماتی که در این دوره‌ها زیر نظر مدرسین مجربی چون خانم نلی کیم در باکو (ژیمناستیک هنری) و ماریا کوردوا در تهران (ژیمناستیک ریتمیک) کسب کردم و امیدوارم بیش از گذشته برای پیشرفت رشته‌های ریتمیک و هنری بتوانم مفید باشم و تجربیات خود را در اختیار علاقه‌مندان این رشته‌ها بگذارم.
آیدا آواسو یکی از مربیان باتجربه دیگری هستند که در ایران آغاز به آموزش مربیان کردند تا رشته ژیمناستیک ریتمیک راه بیفتد و تنها مشکل بعد از به راه افتادن این رشته داوری ضعیف بود که توانستیم طی دوره‌های گذرانده شده این مشکل را نیز حل کنیم.
آیا تاکنون در رشته ژیمناستیک چه از نظر ابزار و رسیدگی و چه از نظر مالی به مشکل برخورده‌اید؟
خوشبختانه ارومیه از بهترین امکانات ژیمناستیک برخوردار است و تمام ابزارها، چاله ابر و هر چه که برای قهرمانی مورد نیاز است با همت رئیس هیئت محترم، مدیریت‌های صحیح و حل به موقع حتی کوچک‌ترین مشکل، خدا رو شکر تاکنون کمبودی در این زمینه حس نکرده‌ایم جز کمبود و حمایت مالی!
هر ورزشی از لحاظ حمایت‌های مالی دچار مشکل است و ژیمناستیک نیز از این امر مستثنی نیست؛ تاکنون تلاش‌های هیئت، مربیان و از خود گذشتگی آن‌ها توانسته این ورزش را هنوز هم روی پای خود نگه دارد، اما درآمد مربیان بسیار پایین است.
اگر مربیان تشویق شوند و هزینه‌های لازم برای گذراندن دوره‌ها، در اختیارشان گذاشته شود مسلما سواد و اطلاعاتشان در زمینه ژیمناستیک بیش از قبل خواهد شد، انگیزه‌ها بیشتر می‌شود، همچنین وجود یک حامی بزرگ‌ترین دلگرمی و عامل پیشرفت ورزشکاران، مربیان و تمام فعالین در زمینه‌های مختلف ورزشی خواهد بود.ژیمناستیک به عنوان یک ورزش پایه در ایران بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، حسن این رشته در این است اگر که کسی از همان دوران کودکی این رشته را دنبال کند حتی اگر ژیمناست ماهر و حرفه‌ای نباشد به دلیل وجود تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی می‌تواند از لحاظ فیزیکی بدنی آماده برای ورود به سایر رشته‌های ورزشی را داشته باشد.
فرهنگ ژیمناستیک هنوز بین مردم جا نیفتاده در صورتی که ورزش‌های دیگر طرفداران بیشتری دارند غافل از اینکه ژیمناستیک به کسی که می‌خواهد وارد هر رشته‌ای (هندبال، والیبال بسکتبال و …) شود کمک می‌کند تا آمادگی جسمانی بیشتری برای ورود به این رشته‌ها را داشته باشد.
مشکل دیگری که اکنون با آن روبه رو هستیم کمبود امکانات و فضای مختص به ژیمناستیک در شهرستان‌های اطراف استان است.
مدتی بود کارگاهی برای تمرین علاقه‌مندان به رشته ژیمناستیک که از شهرستان‌های اطراف به ارومیه می‌آمدند اختصاص دادیم ولی به علت شرایط جوی و مسافت طولانی مجبور به تعطیلی این کارگاه‌ها شدیم.
تجهیز سالن ژیمناستیک و امکانات سخت>افزاری آن هزینه زیادی را می‌طلبد که از توان برخی شهرستان‌ها خارج است، کودکانی که به کارگاه‌های ما برای یادگیری ژیمناستیک می‌آمدند از یادگیری و استعداد بسیار بالایی برخوردار بودند ولی این استعدادها به دلیل عدم امکانات و سالن لازم و مجهز خاموش می‌ماند.
اگر روی این کودکان شهرستانی کار شود مسلما استعداد آن‌ها شکوفا خواهند شد.
نظر شما به عنوان مربی و ورزشکار رشته ژیمناستیک ریتمیک و هنری درباره اینکه چه کسانی می‌توانند در این رشته ورزشی موفق‌تر باشند چیست؟
بدن‌های منعطف و نرم به درد ژیمناستیک ریتمیک می‌خورند، مربیان کودکان فعال در ژیمناستیک را که فیزیک بدنی آن‌ها مناسب برای این رشته است شناسایی کرده و به ما معرفی می‌کنند ولی با توجه به اینکه، ژیمناستیک ریتمیک ورزشی فانتزی و پرهزینه است ابتدا تمام شرایط را برای خانواده‌های آن‌ها توضیح می‌دهیم تا با مشکل روبه رو نشویم و اگر با آن‌ها به توافق رسیدیم، روی انعطاف و قدرت آن‌ها کار می‌کنیم و با حرکات موزون، کار با توپ طناب و … ترکیب می‌کنیم تا زیباتر شود.
رشته ژیمناستیک هنری نیز به مراتب سخت‌تر از ریتمیک بوده و از ریسک بالایی برخوردار است.
و اما حرف آخر…
امیدوارم با کسب اطلاعات بیشتر از رشته ژیمناستیک بتوانیم به پیشرفت این رشته در ایران کمک کنیم، چرا که ژیمناستیک پایه‌ای برای آمادگی ورود به هر رشته ورزشی دیگر است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 17