مردی که با دومدال وهیچ استقبال وارد کشور شد

مردی که با دومدال وهیچ استقبال وارد کشور شد

گروه گزارش:تنیس‌باز تیم ملی جانبازان و معلولین گفت: من به جانباز بودنم افتخار می‌کنم.
به گزارش آرازآذربایجان، حسن جان‌فشان ورزشکار اشنویه‌ای که به تازگی مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرد در سال ۱۳۴۴ در این شهر متولد شد.هنگام جنگ در جبهه حق علیه باطل حضور یافت که این حضور موجب شد تا وی در سال ۶۵ به مقام رفیع جانبازی برسد.جانفشان که درجه جانبازی وی ۷۰ درصد است از ناحیه گردن دچار قطع نخاع شده و دست و پاهای وی نیز درگیر این بیماری است. این ورزشکار با اراده و بی‌ادعا که تاکنون چندین مدال خوش‌رنگ در کارنامه دارد یکی از امیدهای اصلی کسب سهمیه المپیک به شمار می‌رود.هرچند ایران در رشته تنیس‌ روی‌میز تا کنون حرفی برای گفتن نداشته اما با روی کار آمدن جانفشان و کسب مدال‌های رنگارنگ نوار سلطه همیشگی آسیای جنوب شرقی بر این رشته تا حدودی پاره شده است.جانفشان که در حال حاضر منتظر اعلام رنگینک فدراسیون جهانی و مشخص شدن امتیازات خود می‌باشد در صورت به حدنصاب نرسیدن امتیاز با حضور در مسابقات آتی به کسب سهمیه در پارالمپیک می‌اندیشد تا بتواند نام افتخار دیگری برای ایران رقم بزند. در این خصوص و پس از بازگشت وی از مسابقات قهرمانی آسیا گفت‌وگویی با وی ترتیب یافته که می‌خوانید:
* از چه ناحیه‌ای و در چه سالی مجروح شدید؟
در سال ۶۵ در جنگ تحمیلی از ناحیه گردن مجروح شدم که این مجروحیت باعث شد تا قطع نخاع گردنی شوم. البته در این جریان چهار عضو بدنم آسیب دید و بر اثر قطع نخاع نیز دست و پاهایم درگیر هستند و همین موضوع باعث شد تا جانباز ۷۰ درصد شوم.
* پس از این مجروحیت شرایط زندگی شما چه تغییری کرد؟
پس از این جریان به نوعی زمین‌گیر شده بودم. چند سال اول فقط در خانه بودم و بیرون نمی‌رفتم در واقع فعالیتی نداشتم.
اما پس از بررسی متوجه شدم که انسان‌هایی در شرایط من نیز می‌توانند ورزش کنند و پس از تحقیق به تناسب شرایط و علاقه‌ای که داشتم به ورزش تنیس‌روی‌میز روی آوردم.
*از چه سالی تنیس‌روی میز را آغاز کردید و پس از چندسال موفق به کسب مقام شدید؟
از سال ۸۰ تمرینات خود را در رشته تنیس‌روی‌میز بسیار مصمم شروع کردم و در همان سال موفق شدم که مقام دوم کشور را کسب کنم. این مقام برای من که اولین سال این ورزش را تجربه می‌‌کردم باعث دلگرمی بود. همین امر باعث شد تا روز به روز به تمرینات خود ادامه دهم و از سال ۸۰ تا ۸۵ بتوانم مقام‌های کشوری را به‌دست آورم.
*اولین بار چه زمانی به تیم ملی جانبازان و معلولین دعوت شدید؟
در سال ۸۵ توانستم مقام اول را در مسابقات قهرمانی کشور کسب کنم و همان سال رسما به عضویت تیم ملی درآمدم و از آن سال به بعد همیشه پای ثابت تیم ملی به شمار رفته‌ام. باعث خوشحالی است که با کسب مدال توانسته‌ام سهم کوچکی از شادی‌های مردم را داشته باشم.
* پس از حضور در تیم ملی در چه سالی به مسابقات برون مرزی اعزام شدید و اولین مدال بین‌المللی شما در کدام مسابقات به دست آمد؟
در سال ۸۵ به مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی اعزام شدیم. این اولین بازی بود که در مسابقات برون مرزی حضور داشتم و در اولین حضور توانستم مدال برنز انفرادی و مدال طلای تیمی این مسابقات را از آن خود کنم که مقام قابل قبولی بود.
* تا مسابقات انتخابی پارالمپیک لندن در چه مسابقاتی حضور داشتید؟
در سال ۸۸ به مسابقات آسیایی تایوان اعزام شدیم که در این رقابت‌ها با شکست در بازی فینال به مدال نقره رسیدم اما در تیمی توانستیم مدال طلا را کسب کنیم. پس از آن در سال ۸۹ مسابقات پکن برگزار شد که در این رویداد با شکست تمامی حریفان خود هم در قسمت انفرادی و هم در بخش تیم مدال طلا را کسب کردم.
* چطور شد توانستید سهمیه پارالمپیک را در رشته تنیس‌روی میز کسب کنید؟
سال ۲۰۱۱ در مسابقات انتخابی پارالمپیک لندن که در هنگ‌کنگ برگزار می‌شد حضور یافتم و با کسب مدال نقره این رقابت‌ها جواز حضور در پارالمپیک لندن را کسب نمودم. در واقع حضور در المپیک بسیار خوشایند است و افتخاری برای هر ورزشکار محسوب می‌شود.
*سال ۲۰۱۲ در مسابقات فرانسه چه شد که حذف شدید؟
همان سالی که مسابقات پارالمپیک برگزار می‌شد مسابقات آزاد فرانسه برگزار شد. در این رقابت‌ها طبق قرعه به ورزشکاری از رژیم صهیونیستی برخورد کردم که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در زمین حاضر نشدم و از دور مسابقات حذف شدم.
* شرایط شما در پارالمپیک لندن چگونه بود؟
سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود و من نیز خوب ظاهر شدم اما متاسفانه نتوانستم مدالی کسب کنم. اما تمرینات خود را ادامه دادم و پس از آن در سال ۲۰۱۴ در مسابقات پارالمپیک آسیایی اینچئون توانستم به مقام دوم دست پیدا کنم و مدال نقره را کسب نمایم.
*اخیرا به چه مسابقاتی اعزام شدید و چه مقامی کسب کردید؟
کمتر از یک ماه پیش تیم ملی تنیس روی‌میز جانبازان و معلولین در قالب ۱۳ بازیکن به مسابقات قهرمانی آسیا در اردن اعزام شد که در این مسابقات توانستم مدال برنز را کسب کنم و در بخش تیمی تیم ایران موفق شد مدال طلا را بدست آورد.
*شرایط شما برای کسب سهمیه پارالمپیک چگونه است؟
تا چند روز دیگر وضعیت رنکینگ‌ها طبق اعلام فدراسیون جهانی مشخص خواهد شد. در واقع امتیازات بازیکنان جمع‎بندی می‌شود و در صورت به حدنصاب رسیدن این امتیازات در پارالمپیک حضور خواهم داشت در غیر این صورت برای کسب سهمیه باید در سایر مسابقات شرکت کنم تا امتیازاتم را افزایش دهم.
* شرایط ورزشکاران ما در مقایسه با سایر کشورها چگونه است؟
اگر بستر و شرایط آماده باشد ورزشکاران دیگر از سایر کشورها بالاتر هستند. این را باید در نظر داشت که بازیکنان بقیه کشورها در مسابقات متعددی شرکت می‌کنند اما ورزشکاران ما از رفتن به مسابقات مختلف در مضیقه هستند.
* با اینکه مدال‌های بسیار کسب کرده‌اید اما همیشه جزء ورزشکاران بی‌ادعا هستید. دلیل این موضوع چیست؟
من یک جانباز هستم و این نام را با خودم یدک می‌کشم. به عنوان یک جانباز باید حرمت این نام را حفظ کنم به همین علت هیچ توقعی از کسی ندارم. فقط امیدوارم بتوانم برای ایران عزیز و هم استانی‌های خود افتخارآفرینی کنم.جانفشان قهرمان معلول تنیس روی میز اشنویه‌ای که تا به امروز ۱۱ مدال مختلف را کسب کرده است چندی پیش بدون استقبال مسئولین استانی و حتی شهرستانی و در حالی که دو مدال برنز و طلا کسب کرده بود وارد کشور شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


3 + = ده