یک مسئول:

حمام میرزا رسول در مهاباد مرمت می شود

حمام میرزا رسول در مهاباد مرمت می شود

آرازآذربایجان،معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: با توجه به تخصیص اعتبارات لازم مرمت حمام میرزارسول مهاباد در دستور کار قرار دارد.
داوود فرازی اظهار کرد: با توجه به اینکه مرمت حمام میرزارسول مهاباد یکی از مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به این شهرستان بود با تخصیص اعتبارات لازم مرمت این بنا در دستور کار قرار گرفته است.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در سال‌های گذشته اقدامات مرمتی مانند انجام آجرفرش و ساماندهی این حمام انجام شده است و در این مرحله برچینی اندودهای سفیدکاری شده و احیای کانال رطوبت‌گیر حمام انجام می‌شود.
وی گفت: حمام میرزارسول مهاباد به شماره ۴۸۴ در تاریخ ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسیده و این حمام یکی از بناهای دوران صفویه در این شهرستان است.
حمام تاریخی میرزا رسول مهاباد در آذربایجان غربی در کنار یکی از گذرگاه های قدیمی بازار در شهرستان مهاباد قرار گرفته است . قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد. مصالح اصلی بنا سنگ و آجر است که از آجر در پوشش طاق و تویزه ها و از سنگ در پی و برخی دیوارها استفاده شده است. شیوه آجر چینی طاق و تویزه ها را می توان از عوامل تزیینی این بنا محسوب نمود.
این بنا دارای دو گنبد در اندازه‌های مختلف است که روی هر یک نیز چهار نورگیر تعبیه کرده‌اند. گنبدهای گرمخانه و سربینه نیز یک نورگیر مرکزی و چهار نورگیر در کناره‌ها دارد. خزینه آن در بخش گرمخانه جای گرفته است و بینه حمام نیز پلانی مربعی شکل دارد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 2